Funda Index
De stand van wonend Nederland
Actueel inzicht in vertrouwen, intentie en gedrag op de woningmarkt
De funda Index is gebaseerd op gedragsanalyse en maandelijks onderzoek onder de bezoekers van Nederlands grootste huizenwebsite. De index toont verschuivingen in het vertrouwen, de actuele koop- en verkoopintentie én het gedrag van consumenten. Het brengt daarnaast de invloed van maatschappelijk, politiek en economisch sentiment en persoonsgebonden situaties in kaart. Zo duidt de funda Index de stand van wonend Nederland.
Dit zijn de cijfers van het derde kwartaal 2024
Koopvertrouwen
12%Geen verschil t.o.v. Q2 2024Koopintentie
52%-5% t.o.v. Q2 2024Koopgedrag
12,5-1,2 t.o.v. Q2 2024Verkoopvertrouwen
80%2% t.o.v. Q2 2024Verkoopintentie
31%2% t.o.v. Q2 2024Nieuwbouw als mogelijk aantrekkelijk alternatief door krapte op de markt
Funda Index derde kwartaal 2024
Het verkoopvertrouwen is wederom verder gestegen. Dit kwartaal geeft 80% van de respondenten aan dat ze denken dat het een goed moment is om te verkopen. Vorig kwartaal was dit nog 78%. Het koopvertrouwen is hetzelfde gebleven als vorig kwartaal en staat op 12%. Hiermee is de daling in koopvertrouwen na vier kwartalen tot een eind gekomen.
De verkoopintentie van respondenten is voor het tweede kwartaal op rij gestegen en staat hiermee op de hoogste stand ooit sinds de looptijd van de funda Index (vanaf 2020), namelijk op 31%. Bijna een derde van de ondervraagden heeft dus aangegeven dat ze van plan zijn binnen een jaar te verkopen. Koopintentie is daarentegen gedaald van 57 naar 52%. Ondanks dat het koopvertrouwen gelijk is gebleven, hebben dus minder mensen de intentie om binnen een jaar te kopen.
Gemiddeld zijn er in Q3 12,46 contactaanvragen per woning gedaan. Dit is een daling van 1,46 contactaanvragen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Vorig jaar Q3 lag het gemiddelde echter nog wat lager, namelijk op 10,97 aanvragen per woning.
70% van woningzoekers staat open voor nieuwbouw
70% van alle woningzoekers staat open voor nieuwbouw. Voor 43% van alle woningzoekers maakt het niet uit als er dan wat langer voor gewacht moet worden. 27% van alle woningzoekers staat alleen open voor nieuwbouw als het binnenkort wordt opgeleverd.
Overbieden naar verwachting nog meer de norm
Afgelopen kwartaal verwachtte 79% van de respondenten dat er wordt overboden, 7% denkt dat de vraagprijs wordt geboden en slechts 5% denkt dat er gemiddeld onder de vraagprijs geboden wordt.
Dit zijn de meest gestelde vragen over de funda Index
Wat is de funda Index?
De funda Index is een onderzoek dat zich richt op de factoren die bepalend kunnen zijn voor toekomstige ontwikkelingen op de Nederlandse woningmarkt. De basis is het permanent monitoren van het vertrouwen in de markt, de actuele koop- en verkoopintentie én het gedrag van woningzoekenden op funda.nl en via de funda app. De onderzoeksresultaten worden per kwartaal uitgebracht.
Wat monitort de funda Index precies?
De funda Index onderzoekt het vertrouwen in de markt, de actuele koop- en verkoopintentie én het gedrag van woningzoekenden. Ook de verschuivingen en verschillen ten opzichte van voorgaande periodes worden in kaart gebracht. Daarnaast meet de funda Index hoe de intentie, het vertrouwen en het gedrag worden beïnvloed door persoonsgebonden en gezinsspecifieke situaties én maatschappelijke, geopolitieke en economische actualiteiten en sentimenten.
Elke kwartaal zetten we het daadwerkelijke gedrag op funda.nl en in de funda app (het zoekgedrag plus de contactaanvragen bij een makelaar) en de in de markt gerealiseerde verkoopcijfers af tegen de funda Index. Zo wordt over een lange periode vastgesteld in hoeverre de funda Index mogelijke marktverschuivingen en trends kan signaleren.
Waarom lanceert funda deze index?
Funda heeft ongeveer 5 miljoen maandelijkse bezoekers op funda.nl en gebruikers van de funda app. Hiermee hebben we een ideale onderzoeksbasis om sentimenten en verschuivingen op de woningmarkt vroegtijdig te signaleren.
Ons doel is om deze onderzoeksdata beschikbaar te maken voor makelaars, financiële instellingen, onderzoek- en planbureaus, macro-economen, de overheid, politiek en media. Zo leveren we een bijdrage aan het vergroten van de kennis van de woningmarkt bij al deze partijen; kennis die een bijdrage levert aan het oplossen van de woonuitdagingen in Nederland.
De funda Index neemt een unieke positie in door op maandelijkse basis het vertrouwen, de intentie en gedrag van de consument te analyseren. Zo onderscheidt de funda Index zich van bestaande onderzoeken, rapporten en (macro-economische) indices. Die meten namelijk met een periodieke vertraging (bijvoorbeeld per kwartaal) de ontwikkelingen achteraf.
Waarin verschilt de funda Index van andere marktonderzoeken?
De funda Index signaleert als eerste sentimenten, bewegingen en verschuivingen op de woningmarkt. Dankzij onze unieke positie in de markt en grote doelgroep kan funda als geen ander het gedrag van woningzoekenden in kaart brengen en het sentiment van de consument duiden.
De funda Index biedt inzicht in zowel vertrouwen, intentie én gedrag. Andere onderzoeken richten zich voornamelijk op één onderwerp. Door deze drie onderwerpen goed met elkaar te verbinden zorgen we voor mogelijke inzichten en kennis die er nu nog niet zijn.
Tot slot zet de funda Index de uitkomsten van het maandelijkse onderzoek af tegen persoonsgebonden en gezinsspecifieke situaties én maatschappelijke, politieke en economische actualiteiten en sentimenten.
Hoe wordt de data verzameld voor de funda Index?
In de derde week van elke maand vullen bezoekers op funda.nl op steekproefbasis een vragenlijst in. Er wordt gestreefd naar een minimale steekproef van 1500 respondenten.
De resultaten uit het onderzoek worden gecombineerd met het bezoekersgedrag op funda.nl en de app gemeten over de rapportagemaand.
Waarom rapporteert de funda Index op percentages?
Met ingang van het derde kwartaal 2024 presenteren we de index niet meer in indexpunten maar op basis van percentages. Als funda willen we wonend Nederland vooruithelpen, onder andere door inzicht en transparantie te bieden. Percentages bieden direct inzicht in relatieve veranderingen, wat het lezen en interpreteren van de data eenvoudiger maakt.
Welke data liggen aan de basis van de funda Index en wat wordt er uitgevraagd in het onderzoek?
We meten en delen onze kennis op basis van drie clusters: vertrouwen, intentie en gedrag. We rapporteren in totaal vijf indices verdeeld over deze drie clusters:
Vertrouwen
Index 1: Goed moment om een woning te kopen
Index 2: Goed moment om een woning te verkopen
Intentie
Index 1: Van plan een woning te kopen
Index 2: Van plan een woning te verkopen
Gedrag
Index: Contactaanvragen aan makelaars
Om de cijfers te kunnen duiden, vragen we meer uit over het maatschappelijke, politieke en economische sentiment en persoonsgebonden en gezinsspecifieke situaties.
Zo toetsen we bijvoorbeeld waarom men het een goed of juist een slecht moment vindt om nu te kopen of verkopen, wat de voornaamste redenen zijn om te verhuizen, wat de voornaamste woonwensen zijn en hoe zij nu handelen: eerst kopen versus eerst verkopen, wel of niet overbieden. De vragen die wij stellen over persoonsgebonden en gezinsspecifieke situaties gaan over woonsituaties of bijvoorbeeld de gezinssamenstelling.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om met de funda Index dezelfde inzichten te bieden voor de huurmarkt. Ondanks de grote stijging van het huuraanbod op funda hebben we op dit moment te weinig onderzoeksdata om er een betrouwbare index op te ontwikkelen. Zodra dit mogelijk is, nemen we ook de huurmarkt mee in de funda Index.
Hoe onafhankelijk en betrouwbaar is de funda Index?
Aan de funda Index ligt onafhankelijk onderzoek ten grondslag. Er wordt objectief naar de resultaten gekeken – en die worden ook beschikbaar gesteld zodat derden deze kunnen interpreteren.
Het aantal datapunten is voldoende om een betrouwbaar beeld te schetsen. Met meer dan 1500 respondenten per meting hebben we een representatieve steekproef die daadwerkelijk iets zegt over de gehele populatie. Met miljoenen bezoekers op het funda platform en gedegen analyse hebben we daarnaast goed zicht op het gedrag van woningzoekenden. Omdat we beide bronnen (data en platformdata) met elkaar kunnen combineren, zijn we in staat een totaalbeeld te creëren.
Belangrijke notitie is dat het onderzoek wordt uitgevoerd onder bezoekers van de website van funda. Naast “fun zoekers" zijn dit relatief veel mensen die actief op zoek zijn naar een woning of (willen) verkopen. Het is daarom een actievere doelgroep dan wanneer je kijkt naar heel Nederland. Een hele relevante doelgroep dus om het sentiment op de woningmarkt in kaart te kunnen brengen. Maar percentages over bijvoorbeeld de koopintentie of verkoopintentie zijn niet representatief voor Nederland. Wel kunnen we de trends zeer goed inzichtelijk maken.
Contact
Meer informatie over de funda Index? Neem contact met ons op:
Media: pers@funda.nl
Consument, makelaar of andere geïnteresseerde: marketing@funda.nl