Het jaar waarin merk en strategie samenkwamen
‘We vinden het belangrijk dat ons merk niet alleen richting geeft aan onze strategie en plannen, maar aan de hele organisatie’
In 2023 scherpten we onze strategie aan door deze samen te brengen met onze merkstrategie. Onze Strategy Lead Ludo Wurfbain en Manager Brand Experience Evelien Emondts bespreken samen het strategische jaar.
Ludo: ‘We zijn continu bezig om ons platform te verbeteren voor consumenten en makelaars. In 2023 hebben we daar weer grote stappen in gezet. Bij het gebruiksvriendelijker maken van ons platform staat niet de techniek, maar de mens centraal. We bekijken steeds hoe we beter kunnen voldoen aan de behoeften van onze gebruikers. Juist daarom was het in 2023 belangrijk om onze merkstrategie en onze bedrijfsstrategie aan elkaar te verbinden, om voor meer focus en duidelijkheid binnen onze organisatie te zorgen.’
Evelien: ‘Bij funda zijn we ervan overtuigd dat één van de grootste stappen in je leven, het kopen of verkopen van een woning, zorgeloos zou moeten zijn. We zien dat de consument hierbij vooral behoefte heeft aan grip. Logisch, want het kopen of verkopen van een huis is een proces met veel beslissingen en afhankelijkheden. Daarin zien we een cruciale rol voor de makelaar, die de consument écht vooruit kan helpen met persoonlijk advies. Dit verankerden we stevig in ons merkfundament.
Het is belangrijk dat dit merkfundament niet alleen richting geeft aan onze strategie en plannen, maar aan de hele organisatie. Daarom investeerden we in 2023 veel tijd in de interne doorvertaling hiervan. We maakten per team tastbaar hoe zij vanuit onze merkwaarden kunnen werken en hoe ze bijdragen aan het waarmaken van onze missie en beloftes. Dat helpt collega’s bij het nemen van beslissingen en het neerzetten van een consistente gebruikservaring op ons platform.’
Ludo: ‘Dat zie je goed terug in twee belangrijke initiatieven uit 2023. Onze nieuwe zoekfunctie helpt consumenten nog beter bij het vinden van passende woningen. Zo kon je al zoeken in de beschrijving van de woning, maar nu kun je met zoeken op trefwoord (zoals warmtepomp of levensloopbestendig) ook zoeken in de eigenschappen van de woning. En de lancering van Premium voor de makelaar maakt zowel de geplaatste woning als het makelaarskantoor beter zichtbaar op funda. Premium sluit daarmee goed aan bij de behoefte van makelaars om zich te onderscheiden van andere makelaarskantoren en zo meer klanten aan te trekken.
Deze initiatieven zijn mooie voorbeelden van manieren waarop we de consument steeds meer grip geven op wonen en de makelaar het podium bieden dat zij verdienen. Samen met bestaande producten en diensten, zoals de Waardecheck voor consumenten en de Barometer voor makelaars, zijn ze onderdeel van de belangrijkste pijler in onze strategie: het verstevigen van onze core business, om zo de toegevoegde waarde van funda voor de consument én makelaar te behouden.’
Evelien: ‘Om goed invulling te geven aan onze strategie, blijven we in gesprek met onze doelgroepen. Zo organiseren we bijvoorbeeld ‘meedraaidagen’, waarbij onze collega’s meelopen op makelaarskantoren en makelaars bij ons. En onze accountmanagers spreken vaak met makelaars en adverteerders. Ook zijn er, naast reguliere vormen van gebruikersonderzoek, speeddates met consumenten, waarbij we waardevolle feedback ophalen over initiatieven waar we aan werken.’
Om goed invulling te geven aan onze strategie, blijven we in gesprek met onze doelgroepen. Zo organiseren we bijvoorbeeld ‘meedraaidagen’, waarbij onze collega’s meelopen op makelaarskantoren en makelaars bij ons.
Ludo: ‘Naast het verstevigen van onze core, zoeken we ook naar nieuwe manieren om consumenten grip op wonen te bieden. Niet alleen bij het aan- of verkopen van een woning, maar ook wanneer je eenmaal in je huis woont. Een goed voorbeeld hiervan is Mijn Huis, waarmee we consumenten inzicht geven in de waardeontwikkeling van hun huis en ontwikkelingen in de buurt. Maar ook onze samenwerking met adverteerders past goed binnen deze tweede strategische pijler. Door de juiste samenwerkingen aan te gaan, verbinden we consumenten in nog meer stappen van hun proces met de juiste partij.’
Evelien: ‘Mensen kennen funda vooral vanwege ons complete woningaanbod en grote bereik, maar we doen zoveel meer om de makelaar en consument te helpen. Producten en diensten die we voor een groot deel al in huis hebben en waarvan we weten dat ze aansluiten op de behoefte van onze gebruikers. Door de stappen die we in 2023 hebben gezet, ligt er een mooie kans om dit volgend jaar nog sterker uit te dragen. Zodat iedereen funda weet te vinden voor het bredere platform dat we zijn.’