11 weetjes over Nederlanders en hun badkamer

4 minuten leestijd

75% huizenzoekers hecht waarde aan een mooie badkamer

Funda-bezoekers besteden gemiddeld 15 tot 30 minuten per dag in de badkamer. Maar liefst 75% hecht grote waarde aan deze ruimte bij het zoeken naar een nieuw huis. Dat blijkt uit onderzoek dat we deden in samenwerking met X²O Badkamers. Een mooie badkamer is dus een pluspunt als je je huis gaat verkopen, ook omdat de meeste mensen geen zin hebben in een grote badkamerverbouwing.

1. Slechts één op de drie mensen is blij met z'n badkamer

Dromen van de perfecte badkamer? Je bent niet de enige. Slechts één op de drie mensen is tevreden met de huidige badkamer. 53% van de mensen heeft plannen om de badkamer binnen twee jaar te verbouwen en een kwart overweegt zelfs eerst te verhuizen om in die nieuwe woning een droombadkamer te realiseren. Dat laatste komt waarschijnlijk doordat maar weinig mensen (33%) ook echt zin hebben in zo’n verbouwing.

2. De badkamer is erg belangrijk voor huizenzoekers

Huizenzoekers vinden het dus fijn als hun nieuwe woning voorzien is van een fraaie badkamer. Maar liefst 75% hecht hier grote waarde aan, vrouwen nog wat meer dan mannen. Vrouwen brengen gemiddeld ook meer tijd dan mannen door in de badkamer, net als jongeren.

tip

Wil jij ook aan de slag met je badkamer? Bekijk deze tips voor als je gaat verbouwen

3. Verouderde badkamer is geen dealbreaker

Geen zorgen trouwens als jij een huis wilt verkopen met een verouderde badkamer. Ongeveer 54% van de funda-zoekers zegt hier geen bezwaar tegen te hebben. Actieve kopers blijken bovendien minder veeleisend dan oriënterende zoekers en reserveren vaker een budget om de badkamer aan te passen aan hun eigen wensen.

4. Inloopdouche is grote wens

We staan zo’n 5 tot 8 minuten per dag onder de douche. Een kwart van de ondervraagden in ons onderzoek doucht bovendien zowel ’s ochtends als ’s avonds. Het liefst doen we dat in een inloopdouche. Bijna de helft van de mensen (49%) heeft die momenteel niet, maar 80% koestert de wens om er wel een te hebben.

5. We verlangen naar luxe en comfort

Bij een luxe badkamer denken de meeste mensen niet direct aan een bubbelbad: slechts 9% van de ondervraagden heeft hier behoefte aan. Waar we wel warm voor lopen zijn een dubbele wastafel met twee kranen (68%) en de al eerder genoemde inloopdouche en vloerverwarming.

6. Door stijgende energieprijzen douchen we korter en minder vaak

Ongeveer de helft van de ondervraagden zegt dat zij korter douchen sinds de energieprijzen zijn gestegen. Ouderen douchen liever wat minder vaak. Best opvallend is dat vrouwen hun douchegedrag meer aanpassen dan mannen.

7. Liever vloerverwarming dan een radiator

De gestegen energieprijzen hebben niet alleen effect op ons douchegedrag. Meer dan een derde van de deelnemers zet ook de verwarming een standje lager of zelfs helemaal uit. Met name jongeren kiezen voor de laatste optie. 72% van de mensen heeft een radiator in de badkamer, maar opvallend genoeg geeft 54% de voorkeur aan vloerverwarming.

8. Bijna de helft van de mensen gebruikt zelden het bad

Bijna de helft (47%) van de ondervraagden in ons onderzoek zegt hun bad zelden te gebruiken: 35% gaat vrijwel nooit in bad en 12% hooguit één of twee keer per jaar. Toch is er ook een grote groep mensen die wel graag in bad ligt. Eén op de vier mensen zegt dit wekelijks te doen.

9. Toch kiest ruim de helft van de mensen bij een nieuw huis opnieuw een bad

Een opvallende uitkomst: ook al gebruiken we het bad dus lang niet zo vaak als de douche, toch zou 46% van de ondervraagden wél weer een bad willen in een volgend huis. Vooral gezinnen met kinderen hebben hier behoefte aan. Met het oog op de toekomstige verkoop van je huis is een bad misschien dus toch niet verkeerd.

10. Modern wint van landelijk

De populairste stijlen voor een nieuwe badkamer zijn op dit moment modern, design, ton sur ton en industrieel. Vooral jongeren tonen een sterke voorkeur voor design, terwijl ouderen hier wat minder enthousiast over zijn. Landelijke en kleurrijke stijlen zijn voor meer dan de helft van de respondenten geen overweging meer.

11. Kwaliteit is belangrijker dan prijs bij nieuwe badkamer

De meeste ondervraagden gaan voor een nieuwe badkamer het liefst naar een specialist, zoals een landelijke badkamerketen of een lokale badkamerspeciaalzaak. Vooral mensen boven de 35 jaar hechten meer waarde aan kwaliteit dan aan prijs. Voor 80% van de jongeren is de prijs echter wel heel belangrijk. Zij kijken voor een nieuwe badkamer daarom ook graag bij bouwmarkten en betaalbare meubelwinkels.

Ook zin om je badkamer aan te pakken?

Bij X²O Badkamers vind je volop inspiratie.

Ga naar X²O Badkamers Alle artikelen van X²O Badkamers