Bepaal in 4 stappen waar je voor staat als makelaar
Op deze manier laat je zien wat jou onderscheidt van anderen
Wat voor werk je verzet voor klanten, is misschien niet heel anders dan andere makelaarskantoren. Maar de manier waaróp je dat werk doet, wel. Juist daarin schuilt het onderscheidende vermogen van jouw kantoor. Maar hoe breng je datgene wat jouw kantoor uniek maakt goed over aan potentiële klanten?
Maarten van Vliet is merk- en marketingstrateeg. Hij helpt bedrijven om hun unieke kracht te ontdekken en versterken om succesvoller te zijn in een competitieve markt. Daarvoor gebruikt hij een zogenoemd merkpaspoort dat uit vier stappen bestaat. Hij legt uit hoe je hier zelf mee aan de slag kunt.
Stappenplan: vind je eigen merkidentiteit
Je merkpaspoort bestaat uit vier onderdelen of stappen. Door deze stappen te volgen maak je voor jezelf overzichtelijk waar jij voor staat en wat jou of jouw kantoor onderscheidt van anderen die dezelfde diensten aanbieden.
Stap 1: Denk na over je merkwaarden
‘Merkwaarden zijn persoonlijke, menselijke eigenschappen die voor jouw organisatie leidend zijn, die je belangrijk vindt en waar je in gelooft,’ zegt Van Vliet. ‘Het zijn waarden die potentiële klanten in jouw merk herkennen en waardoor zij zich – bewust, maar meestal onbewust – met jou verbonden voelen, of niet. En die invloed hebben op hun keuze. Ze geven je richting in alles wat je doet en zegt: van hoe je de telefoon opneemt tot hoe je je organisatie inricht.’
Probeer merkwaarden te zoeken die een emotie oproepen, zoals informeel, sympathiek of lokaal betrokken
Sommige merkwaarden zijn automatisch verbonden aan de markt waarin je zit en daardoor niet onderscheidend. Zo verwachten mensen van hun makelaar dat die betrouwbaar, deskundig, persoonlijk en klantvriendelijk is. Dat is vaak niet onderscheidend genoeg om potentiële klanten voor je te laten kiezen. Van Vliet: ‘Probeer te zoeken naar merkwaarden die een emotie oproepen bij de ander. Bijvoorbeeld: informeel, sympathiek of lokaal betrokken.’
Stap 2: Bepaal je merkpositie
Wat doe jij echt anders of beter dan je concurrenten? Waar ben je extreem goed in? Wat noemen jouw klanten als belangrijkste reden waarom ze voor jou hebben gekozen? Van Vliet: ‘Om je merkpositie te bepalen, is het slim om te zoeken naar zaken die je makkelijk kunt uitvergroten in je communicatie. Misschien waarderen jouw klanten het dat je heel direct bent. Of dat jouw advies altijd realistisch is. Dat zijn onderscheidende manieren om je te positioneren.'
Stap 3: Ontdek je merkpersoonlijkheid
Hiervoor maak je gebruik van een archetype. Met een archetype voeg je een herkenbare persoonlijkheid aan je merk toe, die automatisch bepaalde gevoelens en ideeën oproepen bij potentiële klanten. Ze helpen mensen om zich een beeld te vormen van wat voor type makelaar jij bent. Er bestaan twaalf verschillende archetypes. ‘Kijk in welk archetype jij je het meest herkent en gebruik de eigenschappen die daarbij horen om je onderscheidende waarde mee uit te vergroten.
Ontdek welk archetype bij jou past met de Kantoorkaraktertest
Met het archetype op zak kun je meer gerichte keuzes maken over wat je met jouw kantoor wil uitstralen.
Past het archetype ‘De wijze’ bijvoorbeeld goed bij jou? Dan hoort daar het delen van kennis en inzichten bij. Dat kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door onderzoeksrapporten aan te bieden of door feiten en cijfers te delen over de buurt.’
Stap 4: Formuleer je merkbelofte
Op basis van de eerste drie stappen kun je je merkbelofte gaan formuleren. Met je merkbelofte breng je (potentiële) klanten in beweging. Een goede merkbelofte biedt een oplossing voor iets waar jouw klanten behoefte aan hebben. En geeft richting aan de ervaring die je hun zal bieden.
Van Vliet: ‘Een goede belofte is kort en bondig, begrijpt iedereen direct en – heel belangrijk – moet je ook waar kunnen maken. Denk aan de belofte van Interpolis: ‘Glashelder’. Of die van Coolblue: ‘Alles voor een glimlach’. Die belofte hebben ze doorgevoerd in alles wat ze doen, van de mails die je ontvangt tot de teksten op hun bezorgwagens.’
Volgende stap: je merk consistent uitdragen
Als je duidelijk in kaart hebt waar je voor staat en op welke manier je dit wilt uitdragen, heb je de basis voor je eigen merkidentiteit. Van Vliet: ‘Het belangrijkste is om consistent te zijn in de manier waarop je die identiteit uitdraagt; vertaal het in alles wat je doet en zegt.
Begin bijvoorbeeld met kritisch te kijken naar je belangrijkste communicatiemomenten met klanten: passen die bij je merkidentiteit of valt daar nog wat te verbeteren? Zo kun je stap voor stap ook je andere interactiemomenten in lijn brengen daarmee. Creatieve professionals kunnen je daar eventueel bij helpen.’
Zo bepaal je jouw merk als makelaar
In een concurrerende markt is een sterke merkidentiteit cruciaal. In deze sessie krijg je praktische tips en handvatten om je unieke eigenschappen te bepalen. Na dit webinar heb je de basis van je eigen merkverhaal op papier staan en weet je dit consistent en effectief over te brengen op je doelgroep.