Zo creëer je jouw personal brand

- 3 minuten leestijd

‘Maak het verschil met authentieke content’

Personal branding stelt je in staat om jezelf te presenteren als een uniek en onderscheidend merk. Een personal brand bouw je op door bijvoorbeeld content te delen waarmee je laat zien wie je bent en wat jou onderscheidt van andere makelaars. Hoe pak je dat op een slimme manier aan? Personal branding-expert Germain Henriquez geeft tips.

Bij het makelaarsvak draait het bij uitstek om mensen. Klanten kiezen vaak een makelaarskantoor omdat ze met bepaalde makelaars of medewerkers een klik hebben en ze vertrouwen om hun kennis en expertise. Jouw mensen bepalen dus voor een groot deel het succes van je kantoor.

Veel online kansen

Daarom is personal branding een krachtig marketinginstsrument voor makelaars, vindt Henriquez. Door te bouwen aan je personal brand versterk je ook het merk van het makelaarskantoor. Op social media zijn persoonlijke merken vaak krachtiger dan zakelijke merken. Mensen zijn juist online vooral geïnteresseerd in andere mensen.

‘Het is belangrijk dat potentiële klanten de mensen achter het kantoor leren kennen’

De mogelijkheden van personal branding, zowel online als offline, worden nog lang niet ten volle benut, ziet Henriquez. Online liggen er nog veel kansen voor makelaars om zich op een unieke manier te onderscheiden met een personal brand. Niet alleen als makelaar, maar ook als unieke professional die begrijpt wat zijn of haar klanten echt nodig hebben.

Authentieke en onderscheidende content

Henriquez: ‘Toon welke kwaliteiten, passies en ambities jou uniek maken. Creëer online met authentieke content je personal brand en ga zo een persoonlijke verbinding aan met je bestaande en toekomstige klanten. Authentieke content is echt, eerlijk en geloofwaardig, bijvoorbeeld omdat je schrijft over onderwerpen waar je verstand van hebt en persoonlijke ervaringen deelt. Daarmee laat je niet alleen je kwaliteiten zien, maar ook wat voor persoon je bent.’ Kortom, met authentieke content onderscheid je jezelf in een concurrende markt.

Persoonlijk verhaal

‘Laat je gezicht zien op de kantoorwebsite en vertel daar iets persoonlijks bij,’ geeft Henriquez als voorbeeld. ‘Wie ben je, waar hou je van, wat zijn je hobby’s en je werkspecialisme? Het is belangrijk dat potentiële klanten de mensen achter het kantoor leren kennen. Liefst met een foto en een persoonlijk verhaal erbij. Dat geeft vertrouwen en je bouwt zo autoriteit op: belangrijke ingrediënten voor mensen om zich met jou verbonden te voelen. Ze zullen dan eerder voor jou kiezen.’

Eenheid in persoonlijke en zakelijke merk

Wat je op social media zegt en uitstraalt, is net zo belangrijk als hoe je je offline presenteert. En het moet passen bij wat jullie als kantoor willen uitstralen. Ben je informeel of zakelijk? Werk je met starters of ondernemers? Laat dat vooral zien in hoe je je kleedt, hoe je praat en communiceert, zowel in tekst als beeld.

Wil je je onderscheiden in een bepaald segment, doe dan juist iets anders dan je concurrenten, raadt Henriquez aan. ‘Humor kan bijvoorbeeld een goed middel zijn om verbinding te maken, mits dat past bij jullie kantoor.’

Funda Product
Bouw aan je eigen merk op funda

Kantoorprofiel Pro biedt jou de mogelijkheid om je kantoor en medewerkers te presenteren aan het grote funda-publiek, met een link naar je website.

Vertel me meer >

Tips: bouw je personal brand op met deze content

Vind je het lastig om te bedenken met wat voor content je je personal brand een boost geeft? Germain Henriquez geeft tips:

  1. Geschreven persoonlijke verhalen

    Persoonlijke verhalen doen het altijd goed. Deel bijvoorbeeld een belangrijk leermoment, een bijzondere ervaring of geef een kijkje achter de schermen van jouw dagelijks werk. Henriquez adviseert om open te zijn. ‘Toon je kwetsbaarheid, deel ook eens blunders en vertel wat je daarvan hebt geleerd en hoe je daarmee omgaat. Laat niet alleen een perfect beeld zien. Dat is niet geloofwaardig.’

  2. Aansprekende foto’s

    De meeste mensen kijken op social media eerst naar de foto en dan pas naar de tekst. Gebruik dat in je voordeel met kwalitatief goede foto’s, of je die nu zelf maakt of door een professional. Zolang ze maar authentiek en puur zijn. Foto’s met mensen die oprechte emoties tonen, die een verhaal vertellen, met kleur (bijvoorbeeld de bedrijfskleur) en de juiste belichting, doen het goed. Die zorgen voor meer interactie.

  3. Klantverhalen

    Met een klantverhaal toon je op een subtiele manier welke kwaliteiten je hebt, zonder het er dik bovenop te leggen. Laat aan de hand van een eerlijk verhaal zien waarom jouw klanten tevreden waren met jouw aanpak.

  4. Korte video’s

    Ideaal als je geen schrijver bent, maar wel goed kan praten. In een filmpje kun je veel van jezelf laten zien én horen. Maak korte opnames van maximaal één minuut, liefst met ondertiteling. Henriquez: ‘Bijvoorbeeld video’s waarin je je kennis of visie deelt over relevante zaken in de markt.’

  5. Pollvragen

    Creëer interactie door meerkeuzevragen aan je netwerk voor te leggen. Vervolgens biedt input die je krijgt weer inspiratie voor jouw volgende blog of video, waarin je dieper op een onderwerp ingaat of advies geeft.

  6. Podcasts

    Een populair middel om kennis te delen. Neem een reeks podcasts op in een professionele studio en laat er liefst ook opnames van maken. Die fragmenten deel je dan weer via social media.

Zo versterk je jouw personal brand

Webinar | On demand beschikbaar Ontdek hoe je een gunfactor krijgt door authentieke relaties aan te gaan. Kijk dit webinar over personal branding met Germain Henriquez terug.

Bekijk het webinar >