Funda Index
Derde kwartaal 2024
De funda Index is gebaseerd op gedragsanalyse en maandelijks onderzoek onder de bezoekers van Nederlands grootste huizenwebsite. De index toont verschuivingen in het vertrouwen, de actuele koop- en verkoopintentie én het gedrag van consumenten. Het brengt daarnaast de invloed in kaart van maatschappelijk, politiek en economisch sentiment en persoonsgebonden situaties. Zo duidt de funda Index de stand van wonend Nederland.
Verkoopvertrouwen stijgt minder hard, en koopvertrouwen blijft stabiel
Het verkoopvertrouwen is dit kwartaal minder hard gestegen, namelijk met 2 procentpunten ten opzichte van Q2. Het koopvertrouwen is na een periode van anderhalf jaar aan dalingen dit kwartaal gelijk gebleven op 12%. Volgens de respondenten is de markt nog steeds veel beter om in te verkopen dan om in te kopen, maar het verschil wordt wel kleiner.
Kijkend naar de toekomst, verwachten minder mensen dat het een betere tijd zal worden om te verkopen. Als die voorspelling klopt, zal het verkoopvertrouwen voor het eerst in anderhalf jaar dalen van 80 naar 71%. Het koopvertrouwen zal waarschijnlijk echter ook nog iets dalen, van 12 naar 11%.
Nog steeds te weinig passend aanbod en hoge verkoopprijzen
Vergelijkbaar met vorige kwartalen, geven respondenten aan dat ze weinig passend aanbod van woningen ervaren en dat huizenprijzen met name aantrekkelijk zijn voor verkopers.
Verkoopintentie stijgt verder, waar koopintentie daalt
Verkoopintentie stijgt voor het tweede kwartaal op rij en staat nu op 31%. Koopintentie daarentegen is gedaald van 57 naar 52%.
Gemiddeld aantal contactaanvragen daalt voor het tweede kwartaal op rij
Het gemiddeld aantal contactaanvragen per woning is voor het tweede kwartaal op rij gedaald. Gemiddeld zijn er in Q3 12,5 contactaanvragen per woning gedaan. Dit is een daling van 1,2 contactaanvragen ten opzichte van het kwartaal ervoor. In Q3 vorig jaar lag het gemiddelde echter nog wat lager, namelijk op 11 aanvragen per woning.
Op provinciaal niveau zien we dezelfde daling van contactaanvragen binnen elke provincie. Alleen in Drenthe lijkt het gemiddelde aantal contactaanvragen stabiel.
Het gemiddelde aantal contactaanvragen hebben we ook afgezet tegen het aantal woningen en hun prijscategorie. Hieruit blijkt dat woningen tussen 1 en 2 ton gemiddeld gezien de meeste contactaanvragen krijgen, terwijl het aanbod in deze categorie het kleinst is. Tussen de 3 en 4 ton is het meeste aanbod beschikbaar, en ook hier wordt veel op gereageerd, met gemiddeld 15 aanvragen per woning.
Eerst kopen, dan verkopen
Ook dit kwartaal kopen respondenten liever eerst een nieuwe woning, om daarna de huidige woning pas te verkopen. Het verschil is echter wel kleiner geworden.
Overbieden naar verwachting nog meer de norm
In totaal verwacht 79% van de respondenten dat er wordt overboden, 7% denkt dat de vraagprijs wordt geboden en slechts 5% denkt dat er gemiddeld onder de vraagprijs geboden wordt. Voor het derde kwartaal op rij zien we een stijging van het aantal mensen, 33%, dat overbiedingen verwacht van gemiddeld 10 tot 20%.
Naast bieden boven de vraagprijs zijn woningzoekenden ook tot andere concessies bereid. Zo geeft 31% van de respondenten aan concessies te willen doen op de grootte van de woning. 21% van de respondenten geeft aan helemaal geen concessies te willen doen.
Nieuwbouw
70% van de respondenten staat open voor nieuwbouw, en 43% maakt het niet uit als dat betekent dat het wat langer duurt. 30% geeft aan niet open te staan voor nieuwbouw.
De kabinetsplannen om jaarlijks veel nieuwe woningen te bouwen, maken nieuwbouw bovendien aantrekkelijker. 27% van de woningzoekers geeft aan door deze plannen meer interesse te hebben in nieuwbouw.
De belangrijkste reden om voor nieuwbouw te gaan is duurzaamheid, gevolgd door het voordeel dat je niet in een biedingenstrijd belandt.
De belangrijkste reden om juist niet voor nieuwbouw te gaan is vanwege de karakteristieke bouwstijl van bestaande woningen.
Contact
Meer informatie over de funda Index? Neem contact met ons op:
Media: pers@funda.nl
Consument, makelaar of andere geïnteresseerde: marketing@funda.nl