Een hypotheek aanvragen, hoe gaat dat in z’n werk?

3 minuten leestijd

Schakel een hypotheekadviseur in om je te helpen

De verkoper is akkoord gegaan met jouw bod en inmiddels heb je de koopakte getekend. Onder voorbehoud van financiering ben jij de nieuwe eigenaar van jouw droomhuis. Dit betekent dat je nu je hypotheek moet regelen om daadwerkelijk die sleutel in ontvangst te kunnen nemen. Uit welke zes stappen bestaat dit proces en wat wordt er van jou als koper verwacht?

In de oriëntatiefase van het kopen van een huis heb je waarschijnlijk al kennisgemaakt met de hypotheekadviseur. Nu kun je hem laten weten dat je een koophuis gevonden hebt.

Stap 1: Kiezen voor gebonden of ongebonden hypotheekadvies

De hypotheekadviseur zal je nu advies geven over de hypotheek en de noodzakelijke verzekeringen die daarbij horen. Samen maken jullie inzichtelijk wat er mogelijk is en tegen welke maandlasten. Jullie nemen door welke hypotheek voor jou de beste keuze is en hoelang je de hypotheekrente vast kunt leggen. Weet goed wat de gevolgen zijn van je keuzes!

Er kan sprake zijn van gebonden en ongebonden advies. Gebonden advies win je bij een bank in. Zij bieden de hypotheken van de bank zelf aan. Er is sprake van ongebonden advies als de hypotheekadviseur kan kiezen uit meerdere geldverstrekkers. De onafhankelijk adviseur verstrekt dus ongebonden advies en een bank vaak gebonden advies.

Dit doet een hypotheekadviseur voor jou

Stap 2: De hypotheek aanvragen

De hypotheekadviseur heeft de berekeningen gemaakt en samen met jou de hypotheek uitgezocht die goed aansluit bij jouw wensen en die zorgt voor de laagst mogelijke maandlasten. Hij vraagt bij de betreffende hypotheekverstrekker een offerte aan. Die zet daarin de randvoorwaarden, zoals:

  • hoeveel hypotheekrente je betaalt;

  • welke aflossingswijze is gekozen;

  • wat de maandlasten worden;

  • hoelang het voorstel van de bank geldig is.

Zodra de offerte klaar is, bespreekt de hypotheekadviseur het met jou. Normaal gesproken staat er geen nieuwe informatie in en komt het overeen met wat je eerder met de hypotheekadviseur hebt besproken. Je zet je handtekening voor jouw akkoord, en de getekende offerte gaat naar de bank. Stap 2 is gezet.

Stap 3: De noodzakelijke documenten indienen

Na het tekenen van de offerte moeten alle documenten naar de bank voor definitieve goedkeuring van de geldverstrekker. Dit kan vier tot acht weken duren. De bank zal ook vragen om een taxatierapport. Dat kun je zelf opvragen, maar een onafhankelijke hypotheekadviseur kan dit voor je uit handen nemen. Een checklist van de documenten die je moet inleveren in deze derde stap:

  • kopie paspoort of ID-kaart

  • jaaropgaven over de laatste drie jaren

  • recente salarisstrookjes

  • taxatierapport

  • werkgeversverklaring

  • voor ondernemers: de jaarcijfers van de afgelopen drie jaar

  • recente bankafschriften waaruit blijkt dat het salaris is gestort

  • afschrift van je spaarrekening

  • de koopakte

  • pensioenoverzicht

Stap 4: De bank geeft het definitieve akkoord voor de hypotheek

De bank geeft aan akkoord te gaan met de aangeleverde documenten en zal jou een bindende offerte sturen om te ondertekenen. Nu is de hypotheek officieel afgesloten: jij hebt zekerheid en hiermee vervalt het voorbehoud van de financiering in het koopcontract. Stap 4 is doorlopen.

Stap 5: Alle documenten naar de notaris

In stap 5 schakelt de bank met de door jou gekozen notaris voor het opstellen van de hypotheekakte. Het geld voor de koop van de woning gaat naar een speciale rekening van de notaris. Dit is niet de bankrekening van het notariskantoor zelf, maar een derdengeldenrekening voor dit soort overdrachten. Bij faillissement van de notaris staat het geld hier veilig. Ook de documenten voor de officiële overdracht van de woning worden gereedgemaakt en naar de notaris gestuurd.

Stap 6: De overdracht bij de notaris

De afspraak bij de notaris, stap 6, is in twee delen op te splitsen. In het ene deel zit je samen met de verkopers van het huis voor de overdracht van het huis en de sleutels. In het tweede deel wordt de lening (hypotheek) aan de woning verbonden. Dat wordt ook wel ‘verpanding’ genoemd. Het huis is voor de bank een extra zekerheid. De notaris zorgt er ook voor dat je eigendomsbewijs en de hypotheekakte bij het Kadaster wordt geregistreerd.

Het aanvragen van een hypotheek is veel papierwerk en het duurt een paar weken, maar daarna is de woning wel van jou. Vraag een hypotheekadviseur om je te helpen als je alles in één keer goed wil doen en het proces zo soepel mogelijk wilt laten verlopen.

Duidelijkheid over je financiële mogelijkheden

Binnenkort sluit je je eerste hypotheek af. Een spannende tijd. Belangrijkste vraag is natuurlijk: kan ik dit huis betalen? Je checkt het met onze maandlastencalculator.

Bereken je maandlasten Hoe regel je soepel je eerste hypotheek?