Wat gebeurt er tijdens een eindinspectie?

3 minuten leestijd

Ontdek het belang van een eindinspectie

Voor je naar de notaris gaat voor de overdracht van je nieuwe huis, doe je samen met de verkoper en makelaar een eindinspectie. Je controleert of het huis leeg is en wordt opgeleverd zoals is afgesproken. Doet de oven het ineens niet? Of staat er een kast die je niet wilde? Dan kunnen jullie daar nu nog iets voor regelen.

Tussen het tekenen van de koopovereenkomst en de overdracht bij de notaris kan een paar maanden zitten. De verkoper moet het huis en alles wat volgens afspraak zou achterblijven, opleveren zoals het tijdens de bezichtiging was. Gaat er in de tussentijd iets kapot? Dan moet de verkoper dit herstellen vóór de overdracht.

Controleer daarom tijdens de inspectie goed of alles werkt. Als je geen eindinspectie doet en er blijken later gebreken te zijn, kan de verkoper zeggen dat die pas na de overdracht zijn ontstaan. Dan moet je misschien zelf opdraaien voor de kosten.

Sommige gebreken ontdek je pas als je in je nieuwe huis woont. Hoe voorkom je verborgen gebreken na de eindinspectie en wie is waarvoor aansprakelijk?

Wie is er aanwezig bij de eindinspectie?

Het is belangrijk dat je zelf aanwezig bent bij de inspectie. Als er gebreken zijn, kun je hier afspraken over maken voordat je naar de notaris gaat. Ook de verkoper en de verkoopmakelaar zijn erbij. Heb je een aankoopmakelaar? Dan zal die ook meegaan naar de eindinspectie.

Wat gebeurt er tijdens de eindinspectie?

Tijdens de eindinspectie loop je samen met de makelaar en verkoper de hele woning door. Let daarbij op de volgende punten:

  • Zijn alle ruimtes en de berging leeg?

  • Blijven de roerende zaken achter die op de lijst van zaken staan, zoals kasten, raambekleding en verlichting?

  • Is er warm water, loopt het toilet goed door en werkt de elektrisch bedienbare zonwering? Kortom: controleer of alle installaties en de keukenapparatuur in orde zijn.

  • Neem de meterstanden op. Die heeft je energieleverancier nodig voor het energiecontract. Slimme meters worden op afstand uitgelezen, maar noteer de meterstanden toch voor het geval er iets misgaat.

  • Check of alle handleidingen en garantiebewijzen van apparaten aanwezig zijn. Zijn die er niet, vraag de verkoper ze alsnog te geven of vraag een kopie van de aankoopfactuur. Handleidingen staan vaak ook op internet.

  • Vraag aan de verkoper wat nog handig is om te weten. Bijvoorbeeld hoe de thermostaat werkt en of de buitenkraan afgetapt moet worden in de winter.

Hoelang duurt een inspectie?

Meestal plant de verkoopmakelaar de eindinspectie net voordat je naar de notaris gaat in. Een half uur is vaak voldoende om de inspectie te doen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de woning. Je loopt sneller door een tweekamerappartement dan door een grote villa.

Een gebrek tijdens de eindinspectie. Wat nu?

Kom er je tijdens de eindinspectie achter dat de cv-ketel kapot is, dan maak je hier tijdens de inspectie afspraken over met de verkoper. Bijvoorbeeld:

  • De verkoper zorgt ervoor dat het gebrek binnen een week wordt hersteld.

  • De verkoper betaalt jou een vergoeding waarmee je het zelf oplost.

  • De notaris houdt een deel van de koopsom achter. Zodra de verkoper het probleem heeft opgelost, krijgt hij of zij van de notaris het gereserveerde geldbedrag.

Heb je een aankoopmakelaar, dan zal die je hierover adviseren. In de tussentijd kun je wel gewoon in het huis gaan wonen.

In een uiterst geval kun je ervoor kiezen om de levering uit te stellen. De verkoper moet dan eerst het gebrek herstellen. Laat je hierbij goed adviseren door je aankoopmakelaar en de notaris. En overleg eerst met de hypotheekverstrekker voordat je besluit de levering uit te stellen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je hypotheekofferte verloopt als de levering wordt uitgesteld. Gelukkig komt dit niet vaak voor en verloopt de inspectie meestal probleemloos.

Denk aan de opstalverzekering

Zodra de eindinspectie achter de rug is, ga je met de verkoper naar de notaris om de akte van levering te tekenen. Vanaf dat moment ben jij de eigenaar en gaat het risico van de woning over op jou. Zorg er daarom voor dat je een opstalverzekering afsluit die vanaf de dag van oplevering ingaat. Als er nu brand uitbreekt of een lekkage ontstaat in de woning, ben je daarvoor verzekerd.

Koop je een appartement? Dan loopt de opstalverzekering meestal via de VvE. In dat geval hoef je zelf geen opstalverzekering af te sluiten.

Meer vragen en antwoorden

Doe je voordeel met onze antwoorden op jouw vragen

De verkoopmakelaar plant de afspraak in en begeleidt de eindinspectie. Hij of zij maakt een document – dat de koper en verkoper ondertekenen – waarin de meterstanden vermeld worden en waarin staat dat alles volgens afspraak is opgeleverd. De makelaar noteert hierin ook extra afspraken, bijvoorbeeld over het oplossen van een gebrek. Bij het vaststellen van een gebrek adviseert de makelaar wat de beste oplossing is. Een aankoopmakelaar behartigt hierbij de belangen van de koper.

Voel je zekerder met een aankoopmakelaar

Een aankoopmakelaar helpt je bij het hele proces van een huis kopen en begeleidt jou tijdens de eindinspectie.

Vind een NVM-makelaar Lees meer over de rol van de notaris