De Ontdekker
- 4 minuten leestijd‘Het gaat meer om de reis dan het doel’
Als makelaar is het belangrijk jouw sterke kanten te kennen. Zo kun je jouw kantoor goed onderscheiden van concurrenten en nieuwe klanten aantrekken. Volgens de Kantoorkaraktertest is jouw kantoor een Ontdekker. Wat betekent dit en hoe profiteer je van dit archetype om nieuwe klanten te werven?
De Ontdekker is altijd op zoek naar avontuur. Hij waagt snel een sprong in het diepe en houdt ervan om uitdagingen aan te gaan, grenzen te overschrijden en nieuwe wegen in te slaan. Stilzitten doet dit archetype liever niet: de angst om een grijze muis te worden zit hem constant op de hielen. De Ontdekker is onafhankelijk en heeft een onuitputtelijke nieuwsgierigheid: moet hij zich aanpassen aan de gevestigde orde, dan verveelt hij zich al snel.
Welke bekende Ontdekkers zijn er?
Een bekend merk dat zich identificeert als de Ontdekker, is Landrover. In reclamespots scheuren deze wagens over modderig terrein, overwoekerde paden en woestijn. Het bedrijf verkoopt de droom – in werkelijkheid rijden veel van de Landrovers gewoon op de aangelegde wegen.
Andere bedrijven die op die reislustigheid van hun klanten inspelen zijn National Geographic, The North Face en Grolsch. Bekende mensen die de Ontdekker personifiëren zijn Floortje Dessing, Freek Vonk en André Kuipers. Ook Erica Terpstra, die zichzelf elke keer opnieuw uit blijft vinden als zwemkampioen, minister en tv-presentatrice, en overal in uitblinkt, is een typische Ontdekker.
Het karakter van mijn kantoor is Ontdekker, wat betekent dat voor mij als makelaar?
Als Ontdekker neem je klanten mee op reis. Aan de hand van een zachte wensenlijst, zoals rust, veiligheid en ruimte, bent jij in staat om huizen te laten zien die klanten nooit hadden verwacht. In plaats van de kaders precies in te vullen, zet je ze liever in grote lijnen op om er vervolgens jouw eigen invulling aan te geven. Zoekt iemand rust? Dat kan op het platteland, maar ook in een rustig binnenhofje in de stad.
De Ontdekker loopt het gevaar dat hij doelloos blijft ronddwalen zonder focus
In je werk ben je constant op zoek naar nieuwe mogelijkheden – stilzitten is niets voor jou. Hoe kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn? Effectiever werken? Nieuwe manieren om kopers of verkopers aan te trekken? Jouw innovatiedrift gaat alle kanten op. Wordt iets routine, dan raak je snel verveeld en wil je op zoek naar iets anders. Die angst voor routine houdt je scherp, maar kan ook betekenen dat de focus wat verslapt over de jaren heen. Doelloos ronddwalen zonder focus ligt als gevaar op de loer. Terwijl een sterke visie juist een van de pluspunten van de Ontdekker is.
Hoe profileer ik me als Ontdekker?
U houdt van een uitdaging dus laat dit ook zien in uw communicatie. Schets dromen waaraan u uw klanten kan helpen. Weten ze nog niet zo goed waar ze precies naar op zoek zijn? Na een goed gesprek kunt u hen helpen het perfecte huis te vinden! Maak het een reis voor uw klanten om met u in zee te gaan. Denk aan programma's als Droomhuis gezocht en Makelaars met een missie als een vaste werkwijze voor uw klanten.
Als huisstijl kan u ook best voor iets avontuurlijks gaan. Groene tinten of foto’s die de uitdagingen laten zien waarvoor u gestaan heeft, dragen bij aan het archetype van uw kantoor.
Geef jouw kantoor een gezicht met Kantoorprofiel Pro
Upgrade naar Kantoorprofiel Pro.
Help kopers ontdekken
Wil je funda optimaal gebruiken om het archetype tot uiting te brengen? Maak dan slim gebruik van Toppositie. Door de woningen die je in de verkoop hebt ook te promoten in een andere plaats dan waar ze staan, verleidt je zoekers verder te kijken dan hun harde wensenlijstje. Promoot een mooie woning in Bilthoven bijvoorbeeld boven de zoekresultaten van een rustigere wijk in Utrecht. Of laat zoekers binnen de Randstad zien hoeveel meer huis ze voor hetzelfde bedrag krijgen in het noorden van het land.
Kies jouw uitdagende archetype
Ook al is de Ontdekker het basisarchetype van jouw kantoor, je kunt er altijd voor kiezen om in communicatie een andere toon aan te slaan. Dankzij dit zogenaamde uitdagende_archetype kun je jouw kantoor nog beter onderscheiden van andere Ontdekkers. Benieuwd naar alle archetypes waaruit je kunt kiezen? Je vindt ze via de button hieronder.
Bekijk alle archetypes