De gelijkvloerse woning is in trek
- 3 minuten leestijdVergrijzend Nederland zoekt levensloopbestendig huis
Het aantal 75-plussers in Nederland neemt geleidelijk toe. De meesten willen graag zo lang mogelijk in hun koophuis blijven wonen. Hierdoor zal de vraag naar levensloopbestendige woningen toenemen. Welke tekenen daarvan zien we nu al in het zoekgedrag op funda?
Nederland vergrijst. Op dit moment zijn er 1,3 miljoen mensen ouder dan 75. In 2030 zullen dat er 2,1 miljoen zijn en in 2040 maar liefst 2,5 miljoen. Van de huidige 75-plussers woont 92% zelfstandig en van de 90-plussers is dat zelfs twee derde. (Bron: Rijksoverheid).
Liever huis zonder trap
Een woning waar je zo lang mogelijk zelfstandig in kunt blijven wonen, wordt dus voor een steeds grotere groep mensen een belangrijke woonwens. In het zoekgedrag op funda en het woonwensenonderzoek dat wij onder consumenten doen, zien wij inderdaad verschillende tekenen die hierop wijzen.
Zo is voor bijna 20% van de ondervraagden in ons onderzoek gelijkvloers wonen de voornaamste verhuisreden. Onder de groep babyboomers is dit percentage bijna het dubbele: 39%.
Laat zien wat jouw woning levensloopbestendig maakt
Met een Blikvanger licht je unieke aspecten uit als ‘gelijkvloers’ of ‘seniorenwoning’.
Veelgebruikte zoekwoorden
In het eerste kwartaal van 2023 werd in het zoekgedrag op funda het filter ‘Toegankelijkheid’ zo’n 440.000 keer gebruikt. Daarbinnen is de meest aangevinkte optie ‘seniorenwoning’.
Zoekers kunnen ook zelf zoektermen invullen in het vrije tekstveld. Ook daarin lijken de meeste termen betrekking te hebben op een levensloopbestendige woning. In het eerste kwartaal waren dit de populairste zoekopdrachten:
Gelijkvloers: ruim 70 duizend keer
Bungalow: 45 duizend keer
Dubbele bewoning: 20 duizend keer
Levensloopbestendig: 15 duizend keer
Andere woonwensen
Uit het woonwensenonderzoek blijkt verder dat de babyboomers (58+) andere aspecten belangrijk vinden aan een woning dan jongere generaties. Zo vindt ongeveer een kwart de directe woonomgeving, zoals de nabijheid van voorzieningen of ligging aan het water, het belangrijkst. Bij generatie X en millennials is dit respectievelijk één op de vijf en één op de tien.
Ook zijn er verschillen als het gaat om het gebruik van de buitenruimte van een woning, zoals de tuin, een balkon of schuur. 44% van de babyboomers wil een buitenruimte om te kunnen tuinieren. Bij millennials (24%) en generatie X (29%) ligt dit aantal veel lager. Zij gebruiken de buitenruimte liever als ruimte waar de kinderen kunnen spelen.
Benoem kenmerken als gelijkvloers en seniorenwoning expliciet in de objectbeschrijving
Waar babyboomers en millennials minder in verschillen, is hun wens om een appartement te kopen. 17% van de babyboomers wil dit, tegenover 19% van de millennials. Bij generatie X zoekt slechts 8% een appartement.
Nadruk leggen op levensloopbestendigheid
Er is dus een groeiende markt voor woningen die levensloopbestendig zijn of daarvoor geschikt gemaakt kunnen worden. Heb je zo’n woning in je aanbod, zet dit dan duidelijk in de objectomschrijving. Benoem daarin expliciet kenmerken als gelijkvloers en seniorenwoning, want hierop wordt gezocht. Gebruik bijvoorbeeld ook het tekstveld in je Blikvanger (ook bij Premium) om extra aandacht te trekken voor de levensloopbestendigheid van een huis.