Feiten en cijfers Q3: waar zoeken huizenzoekers op dit moment naar?
Energielabel A, vrijstaand en als het even kan: vrij uitzicht
Wat zoeken mensen die nu een huis willen kopen? Een overzicht van de meestgebruikte zoekwoorden, filters en populairste zoekplaatsen van het derde kwartaal van 2024.
In de periode van juli tot en met september 2024 kwamen er ruim 65.000 nieuwe huizen op funda. Ter vergelijking: vorig jaar in deze tijd waren dat er 55.000. De zomermaanden zijn op funda altijd wat rustiger; het aantal nieuwe huizen in Q3 lag daarom wat lager dan in het kwartaal ervoor (72.000), maar wel weer hoger dan in het eerste kwartaal van dit jaar (57.000). Over het algemeen zien we in 2024 dus gemiddeld meer aanbod dan in 2023.
Minder dagen op funda, gemiddeld meer leads
Woningen verkopen relatief snel en dat betekent dat het gemiddeld aantal dagen dat huizen op funda te koop staan afneemt. In het afgelopen kwartaal was dat 54 dagen. Dat is een stuk lager dan in Q2, waar huizen gemiddeld 63 dagen op funda te vinden waren. En in januari 2024 was het gemiddelde zelfs nog 82 dagen.
Het woningaanbod bezorgde makelaars in totaal bijna anderhalf miljoen leads in Q3. Dat is meer dan een jaar eerder (1,3 miljoen) en daarmee ligt de lijn het hele jaar al boven het gemiddelde van 2023. Het aantal kantoorleads van Q3, contactaanvragen bij makelaars voor hun aan- of verkoopdiensten, was ongeveer 400.000.
Populaire zoekplaatsen
De meeste huizen stonden dit kwartaal te koop in Zuid-Holland (ongeveer 13.000), op de voet gevolgd door Noord-Holland (12.000). Daarna volgt Noord-Brabant (7000). De populairste zoekplaatsen van dit kwartaal waren:
Amsterdam (30 miljoen zoekopdrachten)
Den Haag (15 miljoen)
Utrecht (14 miljoen)
Rotterdam (13 miljoen)
Groningen (10,5 miljoen)
Haarlem (8 miljoen)
Eindhoven (7,5 miljoen)
Amersfoort (7 miljoen)
Nijmegen (6,5 miljoen)
Arnhem (6 miljoen)
Hier zien we een aantal opvallende verschuivingen ten opzichte van 2023: Utrecht heeft Rotterdam ingehaald en Haarlem staat nu boven Eindhoven.
Kijken we naar het gemiddeld aantal contactaanvragen per object per provincie, dan voert Flevoland de lijst aan met 16, gevolgd door Zuid-Holland met 15 en Utrecht met 13. Dat is een stuk lager dan in Q2. Toen deden consumenten respectievelijk gemiddeld 19, 16 en 16 aanvragen voor de top 3-provincies.
Vaakst bekeken
We kunnen ook zien in welke plaatsen huizen gemiddeld genomen het vaakst bekeken werden. Dat levert de volgende lijst op:
IJsselstein
Wehl
Soesterberg
Amersfoort
Bennekom
Vleuten
Katwijk (ZH)
Doetinchem
Beek en Donk
Emmen
De meeste contactaanvragen (gemiddeld per object) werden gedaan in deze plaatsen:
Nieuwegein
Pernis Rotterdam
IJsselstein
De Meern
Uithoorn
Diemen
Zoetermeer
Maarn
Vleuten
Utrecht
Let wel: voor deze lijsten hebben we plaatsen en gemeenten met zeer weinig aanbod niet meegenomen.
Veelgebruikte zoekfilters en zoektermen
We hebben ook gekeken naar veelgebruikte zoekfilters en zoektermen. Wat de filters betreft levert dat deze top 5 op:
Vrijstaande woning
Energielabel A
2-onder-1-kapwoning
Vrij uitzicht
Groene omgeving
In het open zoekveld vulden zoekers ook dit kwartaal weer opvallend vaak termen in die te maken hebben met levensloopbestendigheid. Denk aan: ‘lift’, ‘aangepaste woning’ en ‘dubbele bewoning’.
Heb je een object dat aan een of meer van deze kenmerken voldoet, dan is het de moeite waard om dit extra te benadrukken in je objectomschrijving. Zo weten bijvoorbeeld senioren die op zoek zijn naar een levensloopbestendige woning jouw object sneller te vinden.
Filtergebruik hint naar meer bestedingsruimte en concessies
Kijken we naar de veelgebruikte filters, dan zien we dat er meer gezocht wordt naar woningen tot 500.000 euro dan vorig jaar. Het prijsfilter ‘tot 500.000’ staat nu op de tweede plek, direct achter het filter ‘tot 450.000’.
Qua woonoppervlakte zijn huizen tot 100m2 en tot 75m2 het populairst. Ook willen de meeste mensen nog steeds het liefst een huis met drie kamers, maar waar er vorig jaar nog vaker op vier kamers gefilterd werd dan op twee, zien we dat dat nu is omgedraaid. Consumenten lijken dus langzaam wat meer concessies te doen in hun woonwensen.
Verleid potentiële kopers met Blikvanger
Toon de unieke eigenschappen van jouw object met extra foto's en een wervende tekst die nieuwsgierig maakt naar meer.