Hoe breng je je merkbelofte in de praktijk?
Hopman Woonmakelaars won via funda een consult van merkspecialist New Era Consultancy
Hoe laat je zien waarin jouw makelaarskantoor zich onderscheidt van anderen? Hopman Woonmakelaars won een van de twee gratis sessies met New Era Consultancy, die funda verlootte onder deelnemers aan het lunchwebinar 'Het onderscheidend vermogen van jouw kantoor.' Samen met merkstrateeg Ottelien van Pelt doken ze in hun merkbelofte, kernwaarden en tone of voice.
Samen met ruim 250 andere makelaars deed Hopman Woonmakelaars mee aan het lunchwebinar. Daarin ging het niet alleen over hóe je je kunt onderscheiden van andere makelaarskantoren, maar ook over hoe je dat onderscheidende vermogen consistent doorvoert in alles wat je doet.
Op het juiste moment
New Era Consultancy helpt met name grote bedrijven als ABN AMRO, Albert Heijn, Eneco, Maandag en ook funda om hun merkbelofte door te voeren in de belangrijkste interacties met klanten en medewerkers. 'Een makelaarskantoor adviseren, dat doen we niet vaak', vertelt Van Pelt. ‘We hebben daarom eerst goed gekeken in hoeverre zij al duidelijk op papier hadden staan waar zij voor staan.’
Voor makelaar Robin van den Berg kwam deze sessie op het juiste moment. ‘Wij zijn jarenlang aangesloten geweest bij ERA, een internationaal samenwerkingsverband van kwaliteitsmakelaars. Twee jaar geleden hebben we besloten deze franchiseformule los te laten, met een naamsverandering en dus een rebranding als gevolg. We zijn toen met verschillende advies- en marketingbureaus om tafel gegaan om een eigen Hopman te creëren. Het leuke was dat Ottelien en haar team zeiden: jullie zijn best goed op weg.’
Daadkrachtiger slogan
Maar daarmee was de kous natuurlijk niet af. Die middag doken New Era en de makelaars in de merkbelofte van Hopman: van een huis naar jouw thuis. Van den Berg: ‘Daarmee willen we zeggen: we zijn woonmakelaars en bieden meer dan alleen aan- en verkoop. We helpen mensen graag aan een thuis. Volgens New Era kon die slogan daadkrachtiger. Dat is nu geworden: van huis naar thuis.’
We kwamen erachter dat onze tone of voice nog niet helemaal past bij wat we willen uitstralen
Van Pelt: ‘Met kernwaarden kun je je als bedrijf echt onderscheiden. Een fictief voorbeeld: als een bank zegt betrouwbaar te zijn, en een reclamebureau creatief, is dat niet heel onderscheidend. Dat verwachten we al. Maar als een bank zegt creatief te zijn en een reclamebureau betrouwbaar, dan trek je mijn aandacht.’
De typische Hopman-makelaar
New Era ging samen met Hopman op zoek naar waar zij precies voor staan. De makelaars omschrijven zichzelf als betrokken en discreet, en ze doen graag een stapje extra. Van Pelt: ‘Maar hoe klinkt die typische Hopman-makelaar? Samen kwamen we uit op: persoonlijk, toegankelijk en enthousiast.’
Van den Berg: ‘We kwamen er tijdens de sessie ook achter dat onze tone of voice nog niet helemaal past bij wat we willen uitstralen. Zo zijn we niet altijd even consequent in ons taalgebruik op de website, social media en mails aan klanten. Het varieert nog te veel tussen informeel en formeel, met soms de u-vorm en soms ‘je’ en ‘jij’. Daarin moeten we nog een goede modus zien te vinden.’
Tijd voor de volgende stap
De volgende stap voor Hopman is om te kijken hoe zij hun kenmerkende eigenschappen doorvoeren op hun website, op funda en op social media. Maar ook in de manier waarop zij objecten omschrijven en omgaan met belangrijke momenten. Geeft een betrokken makelaar van Hopman bijvoorbeeld een fles champagne als je een huis hebt gekocht? Of is er een creatievere manier om invulling te geven aan de belofte dat zij van een huis een thuis maken?
Van den Berg kijkt tevreden terug op de sessie, al moet hij bekennen dat ze nog weinig tijd hebben gehad om hun werkwijze daadwerkelijk te veranderen. Er zat dan ook een drukke zomerperiode tussen. ‘Makelaars hebben het altijd druk en onze dagelijkse bezigheden zorgen ervoor dat we vaak niet de tijd nemen om aandacht te besteden aan dit soort zaken. Toch ben ik erg blij dat we het gedaan hebben. Dat onze slogan daadkrachtiger kon, daar hadden we bijvoorbeeld niet aan gedacht. Onze werkwijze veranderen zie ik vooral als een proces, niet als een snelle aanpassing.’