Hoe je als klein kantoor opvalt op funda

- 3 minuten leestijd

Blog van accountmanager Paulien Stapel

Ook als klein kantoor kun je met de middelen van funda laten zien waar je voor staat. De kunst is vooral om die middelen zo goed mogelijk te benutten. Bijvoorbeeld voor personal branding.

Ik ben accountmanager binnendienst en een groot deel van mijn klantengroep bestaat uit eenpitters en kleinere makelaarskantoren. Geregeld krijg ik van hen de vraag: hoe kan ik op funda beter uitdragen waar ik voor sta? Kleine kantoren hebben daarvoor dezelfde mogelijkheden op funda als de grotere.

Het gezicht van je kantoor

Bij kleinere kantoren, en helemaal bij eenpitters, zijn de medewerkers het gezicht van het kantoor. Juist dit soort kantoren kunnen zich dus goed van anderen onderscheiden door middel van personal branding.

Door te laten zien wie je bent, waar je voor staat en wat je bezighoudt, krijgen potentiële klanten een goed beeld van jou als makelaar. Die connectie is heel belangrijk voor hun beslissing om wel of niet voor jou te kiezen.

Eerste stap

Laatst was ik bij een makelaar die zich meer wil bezighouden met duurzaamheid en wilde weten hoe ze dit kon uitdragen op funda. De eerste stap had zij hiermee al gezet: weten waar je voor staat.

De website was al helemaal op orde. Die straalde duurzaamheid uit, in vormgeving en teksten. Een van mijn adviezen was om de uitstraling van de website door te trekken naar funda. Dus hetzelfde soort teksten gebruiken en hetzelfde type beeld. Deze makelaar had bijvoorbeeld groen als belangrijkste huisstijlkleur. Dat associëren veel mensen met duurzaamheid. Zo’n kleur kun je ook in je kantoorprofiel laten terugkeren en via het kantoorlogo. Dat staat bij een object als je het aanmeldt met Premium.

De gewenste uitstraling

Eenduidige communicatie in al je uitingen is trouwens voor ieder bedrijf een goed advies. Spreek je bijvoorbeeld op je website mensen aan met ‘je’ en ‘jij’, doe dat dan ook in je teksten op funda, op social media en aan de telefoon.

Zo’n informele en persoonlijke benadering is meteen ook een goed voorbeeld van een uitgangspunt dat je kunt kiezen voor jouw ‘brand’, dat wat jou onderscheidt van anderen. Het persoonlijke kun je versterken door bijvoorbeeld zelf de video’s van je objecten op te nemen. Zoals een andere makelaar die ik sprak dat doet. Door zelf in beeld te komen, schept hij meteen een band met zijn leads.

Jezelf onderscheiden

Tijdens gesprekken met makelaars merk ik dat branding best lastig kan zijn. Of dat ze er niet mee bezig zijn. Een makelaar die hier ook wat mee worstelde, vroeg ik daarom: wat doe jij anders dan andere makelaars? Daar had hij eigenlijk geen antwoord op.

Toen ik doorvroeg, kwam ik erachter dat hij altijd met de fiets naar afspraken gaat. ‘Dan ben jij dus de fietsende makelaar uit de buurt,’ kopte ik de bal in. Dat heeft hij nu ook in zijn Podiumplaats gezet. Daarmee spreekt hij het type mensen aan die hij het liefst als klant ziet.

Klein en persoonlijk

Dat je een klein kantoor bent, is óók een goede insteek voor branding. Draag uit dat de lijnen kort zijn, dat je klanten altijd met dezelfde contactpersoon te maken krijgen en dat je werkwijze heel persoonlijk is. Een deel van de mensen die een makelaar zoekt, is daar gevoelig voor. Die vormen je doelgroep.

Hoe je dat uitdraagt? Door het simpelweg te vertellen in je teksten op je website en je kantoorpagina op funda. En door bijvoorbeeld een persoonlijk contactblok naast je objecten te zetten. Dan krijgt je kantoor letterlijk meteen een gezicht.

Geef je kantoor een gezicht met Kantoorprofiel Pro

Met Kantoorprofiel Pro kun je meer van je kantoor op funda laten zien en een persoonlijk contactblok toevoegen aan je objectpagina’s.

Vertel me meer >

Wat wil je uitstralen?

Branding is eigenlijk helemaal niet lastig of ingewikkeld. Je moet alleen wel goed voor ogen hebben wat je als makelaar wilt uitstralen: dat je een informeel kantoor bent of juist heel zakelijk; dat je een bepaald specialisme hebt; dat je als geen ander de markt kent, et cetera. Zo sprak ik een Friese makelaar die al zijn teksten in het Fries geschreven heeft. En een kantoor dat gerund wordt door alleen maar vrouwen. Allemaal unieke eigenschappen waarmee je je kunt onderscheiden.