Je opent een nieuw kantoor, en dan?

Article Primary Image - Je opent een nieuw kantoor, en dan?
3 minuten leestijd

Blog van accountmanager Mara van der Sloot

Als je een vestiging opent in een nieuwe plaats, heb je daar niet direct aanbod. En zonder aanbod is je kantoor niet goed zichtbaar op funda. Hoe kom je dan wél in beeld bij potentiële klanten, vroeg OpenDeur Makelaar zich af. Die opende kortgeleden een kantoor in Apeldoorn. Ik ging er op gesprek.

‘We zijn trouwe volgers van jullie lunchwebinars’, schreef OpenDeur Makelaar in een e-mail aan mijn collega. De makelaars legden uit dat ze een vestiging hadden in Deventer en een nieuwe gingen openen in Apeldoorn. Of wij nog tips en tricks hadden om ook dat kantoor op funda tot een succes te maken.

Ik ben pas sinds kort hun accountmanager, dus deze vraag was voor mij een mooie gelegenheid om eens langs te gaan en hen beter te leren kennen.

Aangename verrassing

Bij OpenDeur werd ik aangenaam verrast. Meestal word ik door de eigenaar van een makelaarskantoor ontvangen, of een marketeer. Hier zat het hele team aan tafel: de complete binnen- en buitendienst en de eigenaar. En nog leuker: ze waren allemaal even enthousiast om nieuwe dingen te leren.

Vragenvuur

Een adviesgesprek begin ik altijd met een vragenvuur aan mijn gesprekspartners om erachter te komen waar ik ze precies bij kan helpen. Op die manier houd ik het zo relevant mogelijk. Zodat ze na een uur denken: dit was top, hier hebben we wat aan.

En komen we er binnen een uur niet uit? Dan plannen we een vervolggesprek. Maar dat was bij OpenDeur niet nodig.

Zichtbaarheid vergroten

Hun vraag was duidelijk: hoe kunnen we ons nieuwe kantoor in Apeldoorn zichtbaar maken op funda? Zonder aanbod is dat lastig.

‘Klopt, maar het kantoor zelf kunnen jullie wél promoten’, was mijn advies. De makkelijkste manier om dat te doen is met een Podiumplaats-advertentie in de regio waar je actief bent. Op die manier ben je daar toch alvast zichtbaar en kun je naamsbekendheid gaan opbouwen.

Funda Product
Jouw kantoor onder de aandacht brengen van zoekers?

Met Podiumplaats ben je op drie verschillende plekken zichtbaar op funda voor een vast bedrag per maand.

Vertel me meer

Maatwerkcampagne

Wat ik verder wilde weten, is op welke doelgroep OpenDeur zich richt: willen ze in heel Apeldoorn actief zijn of in een aantal wijken? En op welk segment in de markt richten zij zich?

Het team vertelde zich te richten op een doelgroep binnen een specifiek prijsbereik en vroeg zich af of het ook mogelijk is om puur op die groep te focussen. Dat is nou typisch iets wat we met een maatwerkcampagne kunnen bereiken, dus heb ik op kantoor direct twee collega's ingeschakeld om de precieze opties door te nemen. Zij hebben vervolgens een voorstel voor een maatwerkcampagne voor OpenDeur uitgewerkt.

Doelen meetbaar maken

Tijdens het gesprek adviseerde ik OpenDeur ook om hun doelen meetbaar te maken. ‘Zo zou je zou kunnen vastleggen dat jullie in het eerste jaar een x-aantal woningen in Apeldoorn verkocht willen hebben’, gaf ik als voorbeeld.

Door concrete doelen te stellen, kun je als het nodig is op tijd bijsturen. En bijvoorbeeld ook zien of de investering die je hebt gedaan in een campagne of advertentie op funda effectief is. Uiteindelijk is dat waarom ik bij klanten zit: om ze te helpen uitvinden wat echt werkt.

Want er is geen gouden formule. Wat voor de ene makelaar werkt, werkt voor de andere juist helemaal niet. Ik zie het als mijn taak om de doelstellingen van een makelaar te helpen vertalen naar een marketingstrategie op funda.

Relatie opbouwen

Omdat het hele team bij het gesprek aanwezig was, weten ze mij nu afzonderlijk makkelijk te vinden. Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer e-mails van de binnendienst gekregen met praktische vragen over funda. Alleen maar leuk, want ik ben altijd blij als ik kan helpen.

Succes

Toevallig sprak ik laatst weer even met de directeur van OpenDeur en vroeg hem naar de maatwerkcampagne, waar we een voorstel voor hadden gedaan. Hij vertelde dat hij er snel op terug zou komen; hij had het te druk gehad. In dit geval een goed teken: de zaken gaan goed in Apeldoorn!