Makelaar kan meer bieden dan hulp bij aan- en verkoop
- 3 minuten leestijdMakelaar kent antwoorden op vragen over verbouwen, verduurzamen en energie
Consumenten verwachten dat makelaars hen in de toekomst ook kunnen helpen bij vragen die niet direct te maken hebben met de aan- of verkoop van een huis. Het gaat dan vooral om vragen over verduurzaming van de woning en woningaanpassingen.
Ongeveer de helft van de consumenten (51%) zou weleens vragen over zijn of haar woning en woonsituatie aan een professional willen voorleggen. Het gaat daarbij om vragen buiten eventuele koop- of verkoopplannen om. Dat blijkt uit consumentenonderzoek dat funda afgelopen zomer deed naar de veranderende rol van de makelaar. Het meestgenoemd zijn vragen over woningaanpassingen en de ontwikkeling van de woningwaarde, en advies over verduurzaming.
Verstand van verduurzaming, verbouwen en renoveren
Vooral op het gebied van verduurzaming zien consumenten een rol weggelegd voor de makelaar. Op de vraag welke diensten zij verwachten dat makelaars in de toekomst zullen aanbieden als intermediair, wordt advies over verduurzaming – na de traditionele diensten als verkoop, aankoop en taxatie – als eerste genoemd. Andere genoemde diensten zijn advies en bemiddeling op het gebied van hypotheken of verzekeringen.
63% van de consumenten lijkt het heel waarschijnlijk dat de rol van de makelaar in de komende drie tot vijf jaar gaat veranderen. De helft denkt dat de makelaar dan ook verstand heeft van verbouwen en renoveren en van energie. Iets minder vaak genoemd worden verhuisdiensten, home security, smarthome domotica, styling en telefoon- en internetdiensten.
Vooral jongere generatie heeft behoefte aan informatie
Opvallend is dat met name de jongste generatie (25-29 jaar) verwacht dat de makelaar in de toekomst adviezen gaat leveren over de verduurzaming van woningen. Binnen deze groep denken ook meer mensen dat de makelaar verstand zal hebben van verbouwen of energie dan binnen oudere leeftijdsgroepen.
Ook de behoefte aan informatie van de makelaar is het grootst onder deze jongste groep ondervraagden. Die behoefte hebben zij vooral op het vlak van woningaanpassingen (61%), verduurzaming (63%), ontwikkeling van de woningwaarde (58%), onderhoud (55%) en verhuurmogelijkheden (47%).
Verschillende informatiebehoefte in steden en dorpen
Kijken we naar waar consumenten vandaan komen, dan zien we ook een andere informatiebehoefte van consumenten uit grote steden en van consumenten die in dorpen wonen. Zo vinden ondervraagden uit grote steden advies over de ontwikkeling van hun woningwaarde interessanter dan dorpsbewoners (58% versus 37%). Waar in de grote steden het meest waarde aan wordt gehecht, is advies over woningaanpassingen, onderhoud van de woning en verhuurmogelijkheden. Bij consumenten uit dorpen is de informatiebehoefte het grootst op het gebied van verduurzaming.
Uw toegevoegde waarde is groter dan aan- en verkopen
Uit het onderzoek kunnen we concluderen dat er kansen liggen voor makelaars die hun dienstverlening niet alleen richten op mensen die bezig zijn met de aan- of verkoop van een huis. Ook nadat iemand eigenaar van een nieuw huis is geworden, kunt u van toegevoegde waarde blijven en een langdurige klantrelatie opbouwen.
Waarom funda zich meer gaat focussen op huiseigenaren
Funda verbreedt haar focus van huizenzoekers en verkopers naar huiseigenaren. Wat betekent dit voor u als makelaar?