‘Met advies over verduurzamen bouw je aan langetermijnrelaties’

- 3 minuten leestijd

Makelaar Bart Teulings heeft zich gespecialiseerd in duurzaamheid

Toen makelaar Bart Teulings in 2017 startte als ‘Bart, uw duurzame makelaar’ was hij zijn tijd ver vooruit. Zo ver, dat hij zijn naam later inkortte tot ‘Bart, uw makelaar’. Maar inmiddels draagt zijn specialisatie bij aan het krijgen van nieuwe opdrachten.

Laatst adviseerde Bart Teulings een verkoper om eerst zijn dak te isoleren en dan pas te verkopen. Hij wist dat zijn klant handig was. ‘Als je de tussenmuur eruit haalt, een groep in de meterkast erbij zet en een aansluiting naar boven legt voor zonnepanelen, dan zit je goed,’ adviseerde hij. Dat bleek: het huis werd kort daarna voor een goede prijs verkocht aan een koper die op de goed geïsoleerde zolder kantoor wilde houden.

Meer behoefte aan advies

Teulings geeft als gespecialiseerd makelaar uitgebreid duurzaamheidsadvies aan kopers en verkopers. Zoals over de mogelijkheden van het huidige isolatiepakket. Maar ook over subsidieregelingen, rentekorting bij banken en hoe keuzes van nu de waarde van een woning op termijn beïnvloeden.

Toen Teulings in 2017 als duurzame makelaar begon, was verduurzamen nog niet zo’n hot topic. ‘Door de krapte op de markt kwam het energielabel meer op de achtergrond. Een woning met energielabel G verkocht ik binnen een week boven de vraagprijs.’

<i>Makelaar Bart Teulings heeft zich vanaf 2017 in verduurzamen gespecialiseerd.</i>

Makelaar Bart Teulings heeft zich vanaf 2017 in verduurzamen gespecialiseerd.

Tegenwoordig kijken mensen kritischer naar een woning en hebben ze meer behoefte aan advies, zeker op het gebied van duurzaamheid. ‘Ik krijg veel vragen over het energielabel en duurzaam verbouwen, zowel van kopers als verkopers. Op dat gebied kan ik als makelaar van meerwaarde zijn.’

Funda
Hoe belangrijk vinden zoekers een energielabel?

Een gunstig energielabel wordt sinds de stijging van de energieprijzen steeds belangrijker voor zoekers.

Lees meer

Hoelang wil je er wonen?

En dus vraagt Teulings zijn klanten altijd hoelang ze van plan zijn in het huis te wonen, want de woningmarkt wordt energieneutraal. ‘Ben je van plan ergens tien jaar te wonen? Dan zit je tegen die duurzame transitie aan. Door nu te verduurzamen, heb je niet alleen een beter geïsoleerd huis, meer comfort en lagere energielasten, maar straks ook een beter verkoopbaar huis. Het zou mij niet verbazen als hypotheekverstrekkers tegen die tijd eisen stellen met betrekking tot de duurzaamheid van een woning.’

‘Door veel gratis advies te geven, bouw ik aan een langetermijnrelatie’

Mensen die daar werk van willen maken, verwijst Teulings door naar een energieadviseur met wie hij graag samenwerkt. Of een zonnepaneeladviseur. Teulings: ‘Daar zit voor mij verder geen verdienmodel in. Voor mij is de verstandhouding die ik met mijn adviseurs heb veel belangrijker. Ik kan hen altijd bellen als ik met een vraag zit en we sparren regelmatig. En voor mijn klanten is die transparantie ook belangrijk.’

Gratis advies loont

Dat een klant hem twee jaar na aankoop van zijn woning appte met een vraag over isolatie, vindt Teulings geen probleem. ‘Het lijkt misschien alsof ik veel gratis advies verstrek, maar zo zie ik dat niet. Naast dat ik het zelf heel interessant vind, bouw ik aan een langetermijnrelatie. Ik geloof dat deze klant mij weer belt als hij zijn huis ooit weer verkoopt en dat hij mij aanraadt bij vrienden en familie. Dat is de beste, meest duurzame reclame die je als makelaar kunt krijgen.’

De rol van duurzaamheid in het aan- en verkoopproces

Webinar | donderdag 16 maart | 12.00-13.00 uur Hoeveel waarde hechten kopers aan het energielabel van een woning? Wat voor informatie vinden zij daarover op funda? Tijdens dit webinar delen we inzichten uit ons woonwensenonderzoek en leer je hoe je als makelaar inspeelt op het thema duurzaamheid tijdens het aan- en verkoopproces.

Naar het webinar