Net even anders: de opvallende campagne van Hans Janssen Makelaars

- 4 minuten leestijd

‘Ook ik ben Hans’

Sommige makelaars zijn pro’s in hun eigen kantoor online onder de aandacht brengen. Neem Hans Janssen Makelaars: met hun opvallende ‘Ook ik ben Hans’-campagne onderscheiden ze zich van andere kantoren in de regio. Hoe pakken ze dat aan? En wie is eigenlijk Hans?

Wie op funda zoekt naar huizen in Nijmegen en omstreken tussen de 3 en 6 ton, kan er bijna niet omheen: de opvallende advertenties van Hans Janssen Makelaars. De campagne begon met een aantal banners op funda waarop vrouwelijke medewerkers te zien waren met de tekst: ‘Ik ben Hans’. Een aantal maanden later was het de beurt aan de mannelijke collega’s met de tekst: ‘Ook ik ben Hans.’

Aan de slag met een nieuw merk

Maar wie is Hans dan? ‘Dat vragen heel veel mensen’, vertelt Rowy Wikkers, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. ‘Het komt ook regelmatig voor dat onze medewerkers met Hans worden aangesproken.’

6049061_Maatwerkcampagne – Hans Janssen Makelaardij_Artikelbeeld1_Midden.jpg

Hans Janssen sr. richtte het makelaarskantoor vijftig jaar geleden op en sloot zich in 1999 aan bij Garantiemakelaars. Inmiddels werkt hij er niet meer. Toen het kantoor vertrok uit het netwerk van Garantiemakelaars, was het tijd voor een grootscheepse rebranding. Weg met de herkenbare groen-gele huisstijl, tijd voor iets nieuws: een frisse blauw-roze site, met goede fotografie en een uitgekiende maatwerkcampagne op funda en social media. Wikkers: ‘We hebben daarvoor een externe partij ingeschakeld en zijn een meer dan twee jaar durend traject ingegaan.’

Hans maakt het persoonlijk

Gedurende de rebranding werd de medewerkers meermaals gevraagd waar het merk Hans Janssen Makelaars volgens hen voor staat. ‘Persoonlijk’ kwam als een van de belangrijke waarden uit de bus, en dus werd daar vol op ingezet met een opvallende campagne die medewerkers voorstelt als ‘Hans’. Die campagne staat – maar daarmee is de kous nog niet af.

6049061_Maatwerkcampagne – Hans Janssen Makelaardij_Artikelbeeld2_Ander.jpg
6049061_Maatwerkcampagne – Hans Janssen Makelaardij_Artikelbeeld2.jpg

Goede branding is work in progress: bij elke kwartaalbijeenkomst wordt er intern dieper ingegaan op het merk en waar het kantoor voor staat. Nieuwe collega’s krijgen een volledig Hans Janssen-intropakket en op dit moment werkt het kantoor aan een brandbook: een document met richtlijnen voor onder meer de fotografie en tone of voice die passen bij het merk. Zo kunnen zowel bestaande als nieuwe medewerkers gemakkelijk opzoeken wat binnen het merk Hans Janssen hoort en wat niet.

Naam die blijft hangen

‘Van klanten horen we regelmatig dat ze Hans op funda of Facebook hebben gezien en dat onze naam is blijven hangen’, vertelt Wikkers. ‘Dat is fantastisch, want het voornaamste doel van deze campagne was niet eens om nieuwe klanten binnen te halen. We willen vooral laten zien dat Hans Janssen vernieuwd is, wie de gezichten achter Hans zijn en waar we je mee kunnen helpen. Niet alleen met het kopen of verkopen van een huis, maar ook met een verzekering, hypotheek of gericht nieuwbouwadvies. Ook zijn we specialist in bedrijfsonroerend goed en vastgoedadvies. We zijn een fullservice kantoor.’

Consequent in alle uitingen

De kracht van een succesvolle rebranding zit ’m volgens Wikkers in het consequent doorvoeren van de stijl. Op funda doet Hans Janssen Makelaars dat met een maatwerkcampagne naast de zoekresultaten. ‘Funda is dé plek om je kantoor onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten en door de maatwerkcampagne kunnen we precies onze gewenste doelgroep bereiken en aan onze naamsbekendheid werken’, vertelt Wikkers.

Funda Product
Laat zien waar je voor staat met een campagne op maat

Met een Maatwerkcampagne Kantoor werk je aan meer zichtbaarheid en naamsbekendheid en kies je zelf aan welke doelgroep je je advertentie wilt tonen.

Vertel me meer >

‘Daarnaast hebben we onze Kantoorprofiel Pro-pagina net iets anders ingericht dan andere kantoren. Op de plaats van ons headerbeeld staat bijvoorbeeld geen groepsfoto van ons kantoor, maar tekst. Daarmee vallen we op. Ook werken we met het persoonlijk contactblok op onze objectpagina’s. Zo zijn onze medewerkers ook dáár zichtbaar. Dit past bij het persoonlijke aspect van onze dienstverlening.’

Eenheid en tóch persoonlijk

Ook onderdeel van de rebranding: elke medewerker heeft een professionele foto in Hans Janssen-stijl, die niet alleen voor de campagne wordt gebruikt, maar ook als profielfoto van de makelaars op LinkedIn. ‘Die eenheid werkt’, zegt Wikkers. ‘Wij moeten het hebben van herkenbaarheid, omdat we met 55 medewerkers en drie vestigingen best een grote club zijn. Daarom blijven we wekelijks collega’s voorstellen op social media. We merken dat klanten het leuk vinden om te weten wie er achter het merk zit.’

‘Ik ben heel trots op wat we tot nu toe bereikt hebben. Zoiets doe je niet zomaar, het is een meerjarenplan, maar het werpt z’n vruchten af op het moment dat klanten bij ons binnenkomen en het gezicht van de klantmanager (binnendienstmedewerker, red.) herkennen, zonder ooit voet over de drempel te hebben gezet. We zijn nu bezig met een persoonlijk cadeau waar al onze medewerkers aan hebben meegewerkt.’