Schaarste dwingt kopers tot meer flexibiliteit
Blog van Mark Askamp, Head of Customer Succes bij funda
Zo aan het begin van de herfst lanceren we bij funda een aantal vernieuwingen. Om te beginnen hebben we ons platform gebruiksvriendelijker gemaakt en een modernere uitstraling gegeven dankzij een subtiele update van de huisstijl. Ook biedt funda nu beter inzicht in de intenties van leads via de kantoorpagina.
Door deze vernieuwingen kunnen makelaars effectiever inspelen op de vraag van potentiële klanten, wat helpt om klantinteracties te optimaliseren en conversies naar nieuwe opdrachten te verhogen.
Lees ook: Beter inzicht in intenties van leads via kantoorpaginaDe recente ontwikkelingen op de woningmarkt laten zien dat de huizenprijzen minder hard stijgen dan voorheen. Toch bleef de verkoop van woningen het afgelopen kwartaal op een hoog niveau, zelfs tijdens de zomermaanden, waarin normaal gesproken minder transacties plaatsvinden.
Vaker concessies op woonwensen
Dit bevestigt wat we zien in de cijfers: de koopintentie blijft hoog, ondanks het afnemende vertrouwen. De huidige schaarste dwingt mensen wel om flexibeler te worden. Waar vier kamers vroeger een harde eis was, zien we nu dat huizenzoekers vaker genoegen nemen met drie of zelfs twee kamers. Kopers doen vaker concessies op woonwensen, zoals het accepteren van een kleiner huis, maar zaken als locatie en buitenruimte blijven belangrijk.
Voor makelaars is dit daarom een goed moment om klanten te begeleiden in het maken van realistische keuzes. Een mooi voorbeeld is het verhaal van Lysanne, een starter die dankzij de juiste begeleiding toch haar plek op de woningmarkt wist te veroveren.
Focus op duurzame en levensloopbestendige woningen
Naast concessies zie ik ook interessante verschuivingen in wat mensen zoeken. Energielabel A, vrijstaande woningen, en termen als ‘levensloopbestendig’ domineren de zoekopdrachten.
Dit geeft ons de mogelijkheid om objecten met deze kenmerken extra goed in de markt te zetten. Vooral nu, met de stijgende energiekosten, wordt een duurzaam huis steeds belangrijker voor kopers. En met de winter in aantocht is dit hét moment om de voordelen van een goed geïsoleerd huis te benadrukken.
Kansen en uitdagingen
De onderzoeken in deze nieuwsbrief geven niet alleen een duidelijk beeld van de huidige markt, maar ook van de uitdagingen én kansen die er voor makelaars liggen. Door deze trends goed te begrijpen, kun je als makelaar anticiperen op de veranderingen in de markt en daarmee je klanten optimaal ondersteunen in de grootste stap van hun leven.
Ik wens iedereen een succesvol laatste kwartaal.
Elk kwartaal geeft Mark Askamp zijn visie op de markt. Als Head of Customer Succes bij funda heeft hij intensief contact met makelaars en houdt hij zich dagelijks bezig met de trends en ontwikkelingen in de vastgoedmarkt. Hij geeft leiding aan de teams Customer Service en Accountmanagement en het Vastgoed Advertising Team. Deze teams ondersteunen makelaars optimaal om het maximale uit funda te halen en hun doelen via ons platform te bereiken. Benieuwd wat zij voor jou kunnen betekenen?