Vergelijk je objectprestaties in de nieuwe Barometer
- 2 minuten leestijdEn verdiep je in de woonwensen van starters
Wat zoeken starters op de woningmarkt en welke concessies zijn zij bereid te doen? In de nieuwe Barometer duiken we in de wensen van deze doelgroep en verkennen we hun kansen en de meerwaarde die jij als makelaar kunt bieden. Natuurlijk vind je in deze Barometer ook weer geactualiseerde landelijke en regionale cijfers om jouw objectprestaties mee te vergelijken.
Bekijk de nieuwe BarometerNaast een handige vergelijkingstool vind je in de nieuwe Barometer veel inzichten over een groep die het lastig heeft op de woningmarkt: starters. We onderzochten welke vragen en wensen starters hebben en hoe zij hierin verschillen van andere kopers. Hieruit blijkt onder meer dat zij vooral waarde hechten aan de plek waar zij wonen, meer dan aan het huis zelf.
Lees ook: 'Belangrijkste woonwens voor starters: de locatie in het land'Behoefte aan duidelijkheid en advies
We vroegen een aantal funda-collega’s die starten op de woningmarkt wat zij graag (hadden willen) weten van een makelaar. Veel van hen geven aan vooral behoefte te hebben aan duidelijkheid – bijvoorbeeld over wat realistisch en haalbaar is binnen hun budget – en advies bij het bieden, zoals hoever je moet gaan met overbieden. Of hoe je de mogelijkheden beoordeelt van een klushuis.
Lees ook: 'Hiermee laat je starters jouw meerwaarde zien'Op al die vragen kun je als makelaar goed inspelen met content, zegt Hilje Hoogeveen, Senior Content Marketing Manager bij funda. ‘Als je met jouw content antwoord geeft op hun vragen en een deel van hun onzekerheid wegneemt, zijn ze geneigd bij jou aan te kloppen wanneer ze klaar zijn om te kopen. En na een paar jaar misschien opnieuw, als ze weer willen verhuizen.’
Lees ook: 'Zo help je starters, en ook jezelf als makelaar'Tiny house en CPO als betaalbaar alternatief
Er zijn ook starters die op zoek gaan naar alternatieve manieren om op een betaalbare manier hun woonwensen te realiseren. Zo kiezen steeds meer starters ervoor om te bouwen in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap, waarmee zij besparen op de kosten van de projectontwikkeling. Bovendien kunnen zij hiermee zelf keuzes maken over indeling en duurzaamheid van hun toekomstige huis.
Lees ook: 'Waarom meer starters kiezen voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap'Of neem het verhaal van alleenstaande starter Melanie van de Peut. Omdat haar lange zoektocht naar een huis niets opleverde, nam zij het initiatief voor een project van tiny houses voor mensen met een klein budget. Het stelde haar in staat om een volledig duurzame, vrijstaande woning te kopen, inclusief grond, voor minder dan drie ton.
Lees ook: 'Tiny house: betaalbaar alternatief voor starters?'Interessante doelgroep
Starters zijn commercieel gezien misschien niet de meest interessante doelgroep voor makelaars: ze kosten relatief meer tijd en de opbrengst is meestal lager dan bij klanten die meer te besteden hebben. Tegelijkertijd kun je je als makelaar juist onderscheiden door je wél actief op deze doelgroep te richten, zoals Gert-Jan Scholten Makelaardij. Hoe die investering zich terugbetaalt, lees je in het interview met hen.
Lees ook: '‘Starters geven de beste mond-tot-mond-reclame’'