Waarom een sterk merk belangrijk is

- 3 minuten leestijd

Je merkidentiteit geeft sturing aan de keuzes die je maakt

Een merk bepaalt niet alleen wie je bent, maar ook waar je voor staat. En daarmee onderscheid je je van de concurrentie. Volgens Maarten van Vliet van IM Xclusive doen makelaars er daarom slim aan om na te gaan wat voor merk zij (willen) zijn.

Geen mens op de wereld die niet weet wat Coca-Cola is. Logisch, want Coca-Cola is het schoolvoorbeeld van een sterk merk dat op een succesvolle wijze wereldwijd voor herkenning en herinnering zorgt. Hoewel een makelaarskantoor niet zo snel de status van de drankgigant zal bereiken, heeft het absoluut zin om je te verdiepen in wat jouw merk is, weet Maarten van Vliet van IM Xclusive, een creatief bureau dat zich toespitst op de branding en campagnes van bedrijven.

Bedrijven met een sterk merk zijn volgens Van Vliet om meerdere redenen succesvol. In de eerste plaats omdat een merk richting geeft aan de keuzes en beloftes die je maakt. Daarmee help je klanten om voor je te kiezen en dat levert uiteindelijk winst op. Van Vliet licht dit toe.

1. Een sterk merk geeft sturing, richting en verbondenheid

‘Als je je merkverhaal goed hebt staan, dan kun je dit doorvoeren in je gehele werkwijze,’ vertelt Van Vliet. ‘Focus je op een aantal beloftes, alleen zo wordt het voor de buitenwereld duidelijk waar je kantoor voor staat én weet het gehele team aan welke richtlijnen zij moeten voldoen. Sta je voor een persoonlijke aanpak? Voer dit dan door in alle lagen en communicatiekanalen van je kantoor. Zo weet je receptionist bijvoorbeeld de voornaam je klanten en stuurt hij of zij een kaartje op hun verjaardag – ook al is het huis allang verkocht. Het zijn dit soort simpele bewijzen waarmee je laat zien dat je je beloftes waarmaakt. Aan loze brandingverhalen zonder bewijsvoering heb je niets.’

2. Een sterk merk helpt klanten kiezen door zich duidelijk te onderscheiden

Wanneer er in je buurt of regio meerdere makelaars actief zijn, moet je het hebben van je onderscheidend vermogen. Van Vliet: ‘Als ik mijn huis verkoop, wil ik weten waarom ik bij jou moet zijn. Wat je verhaal is, en wat je belofte. Daarin wil je onderscheidend zijn.’ Beloften kunnen bijvoorbeeld zijn dat je een woning in een week tijd kunt verkopen. Of dat je altijd goed bereikbaar bent. Van Vliet: ‘Alleen als je de verwachtingen die je schept ook waarmaakt, is er sprake van branding.’

3. Een sterk merk levert je meer winst op

‘Mensen zijn bereid om meer uit te geven aan merken die zij al kennen,’ vertelt Van Vliet. ‘Dat komt omdat zij, vaak onbewust, een positiever beeld hebben van merken die zij vaak zien – dan zal het wel goed zijn. Als je kantoor de communicatie en branding op orde heeft, weten klanten waar je voor staat, zal je naamsbekendheid groeien en zullen klanten uiteindelijk meer geld voor je diensten overhebben. Uiteindelijk zullen je marketingkosten geen kosten zijn, maar investeringen. Want je investeert in je naamsbekendheid.’

Benieuwd hoe je vervolgens een sterk merk neerzet? Dat lees je in onderstaand vervolginterview met Maarten van Vliet.

Funda
Zo zet je je kantoor neer als sterk merk

Wat je uitdraagt als makelaarskantoor, beïnvloedt waarom een consument voor je kiest. Welk archetype makelaar ben jij?

Lees meer