Zie wat je mist: maak gebruik van onze inzichten en analyses

4 minuten leestijd

Blog van accountmanager Olivier Vis

De accountmanagers van funda kunnen veel meer soorten data voor een makelaarskantoor in beeld brengen dan jij zelf ziet in de Barometer. Zoals hoeveel verkeer doorklikt van Kantoorprofiel Pro naar je social media of website. Ook kunnen we je laten zien hoe je het doet ten opzichte van de markt. En of het nodig is om bij te sturen of niet.

Onlangs was ik op bezoek bij een makelaar die het idee had dat de omzet en aanmeldingen van nieuwe objecten goed liepen. Oké, het aantal liep wel iets terug, gaf hij toe, maar gold dat niet voor alle makelaars in zijn regio?

Inzicht in marktaandeel

Als accountmanager heb ik funda-data van alle makelaarskantoren die funda gebruiken tot mijn beschikking. Die staan in verschillende dashboards. Hiermee kon ik onder andere het marktaandeel van deze makelaar in zijn regio achterhalen.

Het bleek dat zijn marktaandeel was teruggelopen. Daar schrok hij van, maar tegelijkertijd kwam het ook weer niet als een verrassing. Hij had de laatste tijd minder aan marketing gedaan en meer geleund op zijn bestaande netwerk.

Toch was dit inzicht een klein waarschuwingssignaal. Het besef dat zijn marktaandeel aan het afnemen was, motiveerde hem om weer meer tijd en energie te investeren in publiciteit.

Een stijgende lijn houden

In dit geval kon ik de makelaar laten zien dat het iets minder goed ging met zijn kantoor dan hij zelf dacht. Maar het tegenovergestelde komt ook voor, dat het juist heel goed gaat. Ook dat is belangrijk om te weten.

Gaat het minder, dan moet je actie ondernemen om te verbeteren. Gaat het goed, dan is het wijsheid om te weten waardóór het goed gaat, om een stijgende lijn te houden.

Twee belangrijke inzichten

Meten is weten. Het is een cliché, omdat het waar is. Ik adviseer makelaars vaak om een accountmanager uit te nodigen om twee inzichten te krijgen. Het eerste is: werkt wat we nu doen? Met andere woorden: zitten we op de goede weg? Het tweede inzicht is: levert een andere aanpak het gewenste resultaat?

Zo sprak ik een andere makelaar die voor het eerst een object had aangeboden met funda Premium. Hij dacht: ik kies de duurste optie, dan wordt mijn object gegarandeerd goed gevonden.

Met het dashboard kon ik laten zien dat zijn object minder goed gevonden werd dan vergelijkbare Premiumobjecten in dezelfde regio. En ook waarom dat zo was: hij bleek niet alle mogelijkheden van Premium goed te benutten – zo had hij geen video geplaatst. En dan eindigt je object lager op de lijst.

Lees ook: De eerste dagen op funda zijn de belangrijkste

Data vergelijken met de marktsituatie

Wij geven dus inzicht in zowel de prestaties van je kantoor als van je objecten op funda. Wil je weten of je kantoor goed gevonden wordt, dan kijken we altijd naar de data over je profielpagina.

Wil je weten of een object goed scoort, dan checken we eerst hoeveel mensen het object te zien krijgen, daarna hoe vaak het wordt aangeklikt en als derde het aantal bezichtigingsaanvragen.

Vervolgens vergelijken we die data met de situatie in de markt. Want alleen dan weet je of je het goed doet of niet. Scoor je minder dan gemiddeld, dan kunnen we tips geven om te verbeteren.

Experts in interpreteren van data

Een deel van de info die wij als accountmanager tot onze beschikking hebben, staat in funda desk en kun je dus ook zelf bekijken. Maar wij beschikken daarnaast over de gegevens uit de rest van de markt en zien daardoor veel duidelijker hoe een kantoor of object het ten opzichte van de concurrentie doet.

Zo sprak ik een makelaar die adverteert op funda, maar eigenlijk niet zo goed wist wat dat nou opleverde en of hij de advertenties wel optimaal benutte.

Ik kon aan de hand van de click-through-ratio (ctr) laten zien dat er minder vaak op zijn advertentie werd geklikt dan gemiddeld. Die ratio geeft de verhouding aan tussen het aantal kliks op een advertentie en het aantal mensen dat die advertentie ziet.

Om te weten of de ctr goed is of niet, moet je die vergelijken met de rest van de markt. Daardoor zag ik dat deze makelaar meer uit zijn funda-advertenties kon halen. Daar hebben we direct samen over nagedacht; we hebben gekeken naar zijn teksten en foto’s en mogelijke andere doelgroepen.

Aantal bezoek kantoorprofiel

Zo’n ctr kunnen we van elke link op funda berekenen, dus bijvoorbeeld ook die van je kantoorprofiel. Zo helpen we je inzicht te krijgen in hoeveel bezoekers je profielpagina trekt en hoeveel van hen doorklikken naar je social media en website, en je bellen of mailen. En hoe zich dit verhoudt tot de bezoekers van profielpagina’s van andere makelaars in je regio.

Aarzel dus niet om een afspraak te maken met een accountmanager om inzicht te krijgen in je prestaties. Bedenk daarbij ook dat grafieken vaak lastig te interpreteren zijn. Wij zijn daarin getraind en hebben er veel ervaring mee – wat we graag delen.