Zoekt jouw doelgroep via de resultatenlijst of via de kaart?

- 3 minuten leestijd

Zo bepaal je je optimale presentatie- en verkoopstrategie

Wie een huis zoekt op funda kan de zoekresultaten bekijken in een lijst of op een kaart. De lijst kun je eenvoudig sorteren op bijvoorbeeld prijs, nieuwste aanbod en relevantie. De kaart heeft als voordeel dat je sneller ziet welke huizen aan een park of water liggen en welke voorzieningen in de buurt zijn. Als je weet hoe jouw doelgroep zoekt, kun je daar als makelaar slim op inspelen.

De vraag of meer mensen zoeken via de kaart of via de resultatenlijst, is een interessante om je optimale presentatie- en verkoopstrategie op funda te bepalen. Daarom hebben we dit uitgezocht.

Zoeken op kaart vooral populair in steden

Uit de gebruiksdata van onze (mobiele) websitebezoekers blijkt dat de resultatenlijst gemiddeld 25 keer vaker wordt getoond dan de zoekresultaten op de kaart. De lijst is dus een stuk populairder.

Bij gebruikers van de app – een aanzienlijk kleinere groep – is dat verschil veel kleiner. Zij gebruiken de resultatenlijst weliswaar nog steeds twee- tot driemaal vaker dan de kaart, maar naar verhouding gebruiken zij de kaart dus wel veel meer dan de (mobiele) websitegebruikers.

Nog een opmerkelijk verschil zien we bij zoekers in de grote steden. Zij gebruiken vaker de kaart dan zoekers buiten de grote steden. Ben je een makelaar met (veel) aanbod in grote steden, dan is het goed om te weten dat een deel van jouw doelgroep dus graag via de kaart zoekt.

Redenen om via de lijst of kaart te zoeken

Om te begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier zoekt, hebben we een kwalitatief gebruikersonderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat de kaart vaak náást de resultatenlijst gebruikt wordt. Consumenten die de kaart gebruiken, vinden het prettig om direct te zien waar een woning ligt, maar switchen vervolgens vaak toch weer naar de lijst om te bepalen of de woning relevant voor ze is.

De kaart wordt vaak gebruikt om nieuwe locaties te ontdekken of het zoekgebied uit te breiden

Zo stelt een van de geïnterviewden: ‘Het makkelijke aan de lijst is dat je gelijk ziet hoe een woning eruitziet. Dat kan bij de kaart ook door op een woning te klikken, maar het is toch weer een extra handeling.’ Dit zien we ook terug in de gebruiksdata: er wordt ongeveer twee keer zo vaak geklikt op een woning in de resultatenlijst dan op de kaart.

De kaart wordt daarentegen vaak gebruikt om nieuwe locaties te ontdekken. Bijvoorbeeld wanneer binnen het zoekgebied geen nieuw aanbod is en de zoeker besluit het gebied wat uit te breiden.

Hoe de kaart en de resultatenlijst elkaar aanvullen

Hoewel de resultatenlijst dus populairder is dan de kaart gebruiken zoekers ze vaak wel in combinatie met elkaar. Het gebruikersonderzoek leverde bijvoorbeeld deze interessante inzichten op:

  1. Zoekers in een stad, met een voorkeur voor een bepaalde buurt gaan vanuit de zoekresultatenlijst vaak naar een specifiek object en daarna naar de kaart. Zij weten over het algemeen precies wat ze willen en hechten daarbij veel waarde aan de locatie.

  2. Zoekers die zich vooral willen oriënteren en geen sterke voorkeur hebben voor een locatie gaan meestal vanuit de resultatenlijst naar een object. Ze overwegen eerst de woning voordat ze de locatie bekijken.

  3. Zoekers die in een groot gebied zoeken en daarbinnen bepaalde buurten willen uitsluiten, gaan vaak vanuit de resultatenlijst direct naar de resultaten op de kaart. Vanaf daar klikken zij dan op een specifiek object.

Inspelen op het gedrag van je doelgroep

Hoe kun je als makelaar rekening houden met het zoekgedrag van je doelgroep? Doe je voordeel met onze tips:

   1. Kies een goede hoofdfoto. Voor zowel lijst- als kaartzoekers is dit namelijk het eerste wat zij zien.

Lees ook: 'Op welk soort hoofdfoto wordt het meest geklikt?'

   2. Zoekt jouw doelgroep vooral via de lijst? Dan kun je funda Premium inzetten om jouw object daar meer op te laten vallen. Premium leidt tot gemiddeld 84% meer clicks en uiteindelijk tot 51% meer contactaanvragen.

Bestel funda Premium via funda desk

   3. Zoekt jouw doelgroep vooral in een grote stad of gebruiken ze graag (ook) de kaart? Dan is het interessant om jouw kantoor onder hun aandacht te brengen met een advertentie naast de kaart. Omdat het zoekvolume wat lager is, kun je met relatief weinig vertoningen al volledige zichtbaarheid bij jouw doelgroep realiseren.

Funda
Nieuwe manieren om bij jouw doelgroep in beeld te komen

Blog | Digital Media Consultant Jan adviseert makelaars soms om niet te adverteren, maar een andere strategie te kiezen.

Lees meer