Hoe presteert jouw kantoor op funda?
Met de funda Barometer krijg je op basis van landelijke en regionale data inzicht in je eigen objectprestaties. Daarnaast delen we de resultaten uit ons onderzoek naar hoe consumenten de waarde van makelaars ervaren. Klik op de onderstaande tabs voor alle inzichten.
Gevonden
Gemiddeld aantal impressies per week van een object in Nederland
14.160
Jan - jun 2024
Bekeken
Gemiddeld aantal views per week van een object in Nederland
653
Jan - jun 2024
Contact
Gemiddeld aantal leads per week voor een object in Nederland
3,74
Jan - jun 2024
Jouw toegevoegde waarde
Hoe laat je als aankoopmakelaar je toegevoegde waarde beter zien?
Lana Gerssen van de NVM vertelt hoe je jezelf als aankoopmakelaar beter onder de aandacht brengt bij kopers.
Zo selecteert en kiest de consument een makelaar
Onderzoek en inzichten over hoe kopers en verkopers tot een keuze komen
Resultaten vergelijken
In de Barometer zie je hoe vaak objecten gemiddeld per week gevonden worden, hoe vaak ze aangeklikt en bekeken worden en hoe vaak er voor één object contact met een makelaarskantoor wordt opgenomen. In de tool zie je deze data per regio en op basis van één kenmerk. Gebruik de Barometer om jouw object te vergelijken met concurrerende objecten in de regio.
Gebruik je de tool voor het eerst? We leggen je in 6 simpele stappen uit hoe je dat het best doet.
Zo vergelijk je de data met je eigen objectstatistieken
Hoe zien consumenten de toegevoegde waarde van een makelaar?
In juli 2024 deden we onderzoek onder 1200 funda-bezoekers die binnenkort een huis willen kopen of verkopen. De resultaten zijn duidelijk: makelaars spelen een essentiële rol bij de aan- of verkoop van een huis. Ontzorging staat daarbij centraal, maar er zijn ook twijfels die weer kansen bieden, vooral bij aankoop. Lees verder om te ontdekken waar je als makelaar nog op kunt inspelen.
Resultaten
Behoefte aan verkoopmakelaar is groot
Slechts 7% van de consumenten geeft aan geen makelaar in te schakelen bij het verkopen van hun huis. Daarnaast is er een kleine groep die twijfelt.
Vraagstelling: Wil je bij het verkopen van je huis een makelaar inschakelen?
Twijfels over inschakelen aankoopmakelaar
Er liggen duidelijk kansen bij aankoop: een aanzienlijke groep mensen twijfelt over het inschakelen van een makelaar bij het kopen van een geschikt huis.
Vraagstelling: Wil je bij het zoeken naar en kopen van een huis een makelaar inschakelen?
Grote kans om waarde van aankoopmakelaar te benadrukken
Meer dan de helft van de kopers die géén aankoopmakelaar wil inschakelen, ziet daar momenteel niet genoeg meerwaarde in. Daarnaast vindt 29% het te duur. Dit biedt kansen om te communiceren over wat je als aankoopmakelaar allemaal doet en waarom jij je prijs meer dan waard bent.
De consument ziet op heel veel vlakken de toegevoegde waarde van een verkoopmakelaar, vooral in praktische zaken
Uiteindelijk willen verkopers het beste voor hun woning. Een goede verkoopprijs, goede presentatie en promotie van de woning en een soepel proces met zo min mogelijk onzekerheden: consumenten zien genoeg redenen om een verkoopmakelaar in te schakelen.
Vraagstelling: Waarvoor wil je een verkoopmakelaar inschakelen?
Inschakelen aankoopmakelaar marktafhankelijk: hulp bij onderhandelen en een gunstige aankoopprijs belangrijker dan kansen vergroten op woningmarkt
Bij de redenen voor het kiezen van een aankoopmakelaar staan onderhandelen en gunstige aankoopprijs bovenaan. Dit is een grote verandering sinds 2020, toen het vergroten van de kansen op de woningmarkt nog de hoogste prioriteit had.
Vraagstelling: Waarvoor wil je een aankoopmakelaar inschakelen?
Persoonlijke klik verreweg het belangrijkst bij keuze, lidmaatschap branchevereniging op derde plek bij aankoop
Bij het kiezen van een makelaar staat de persoonlijke klik voorop. Kennis van de buurt is ook cruciaal bij zowel verkoop als aankoop. Lid van een branchevereniging? Dat kan echt in je voordeel werken, want het is een belangrijke factor bij het kiezen van een makelaar.
Vraagstelling: Wat vind je belangrijk in het selecteren van een makelaar?
Betrouwbaarheid belangrijkste aspect voor keuze van leden branchevereniging
Consumenten die een branchevereniging belangrijk vinden, kiezen daar vooral voor vanwege betrouwbaarheid. Ook deskundigheid en extra zekerheid zijn belangrijke aspecten. Dit laat zien dat een branchevereniging vooral gewaardeerd wordt om het vertrouwen in de professionaliteit van de makelaar.
Vraagstelling: Waarom vind je het lidmaatschap van een branche- of beroepsvereniging belangrijk?
Meer dan de helft kiest alleen makelaar met branchevereniging
Meer dan de helft van de mensen die een branchevereniging belangrijk vindt, kiest alleen een makelaar die hierbij is aangesloten. Een kleiner aantal vindt dit niet essentieel en 17% twijfelt daar nog over. Dit laat zien dat een branchevereniging vaak een belangrijke factor is bij het kiezen van een makelaar.
Vraagstelling: Sta jij alleen open voor makelaars die zijn aangesloten bij een branche- of beroepsvereniging?
Welke ervaring hebben consumenten met makelaars?
In het volgende gedeelte bekijken we de ervaringen van consumenten die eerder een makelaar hebben ingeschakeld. Je ziet waar makelaars nu al goed scoren en waar ze nog niet helemaal aan de verwachtingen voldoen. Dit biedt een goed inzicht in welke toegevoegde waarde je jouw klanten kunt bieden en wat je kunt benadrukken in je communicatie.
Meer dan de helft van de kopers en verkopers raadt aan om een makelaar in te schakelen
Hoewel sommige mensen neutraal blijven, blijkt er een sterke voorkeur te zijn voor het inschakelen van makelaars bij zowel het kopen als verkopen van een woning. Dit geeft aan dat veel mensen de waarde van makelaarsdiensten erkennen en aanbevelen.
Vraagstelling: Ik raad andere verkopers aan om een verkoopmakelaar in te schakelen.
Vraagstelling: Ik raad andere kopers aan om een aankoopmakelaar in te schakelen.
Meerderheid erkent waarde van makelaars bij aankoop en verkoop
Hoewel sommige verkopers en kopers twijfelen aan de noodzaak van een makelaar, zegt een overgrote meerderheid niet zonder een makelaar te kunnen. Dit laat zien dat makelaarsdiensten vaak als waardevol worden beschouwd.
Vraagstelling: Ik had mijn woning net zo goed zonder verkoopmakelaar kunnen verkopen.
Vraagstelling: Ik had mijn woning net zo goed zonder aankoopmakelaar kunnen kopen.
Meerderheid tevreden of neutraal in keuze voor huidige makelaar
Slechts een minderheid van de verkopers en kopers zou niet opnieuw voor dezelfde makelaar kiezen. De rest is ofwel neutraal of geeft aan de volgende keer weer dezelfde makelaar te willen inschakelen. Daarom is het extra belangrijk om het contact met je klanten warm te houden als je wilt dat ze ook de volgende keer weer voor jou kiezen.
Vraagstelling: Ik zou een volgende keer weer dezelfde verkoopmakelaar inschakelen.
Vraagstelling: Ik zou een volgende keer weer dezelfde aankoopmakelaar inschakelen.
Ontzorging en tijdsbesparing: de grootste voordelen van een aankoopmakelaar
De voordelen van een aankoopmakelaar liggen vooral in gemak en efficiëntie. De helft van de kopers voelt zich volledig ontzorgd, en 41% waardeert de tijdsbesparing. Terwijl 30% vindt dat de makelaar ook geld heeft bespaard, is 40% neutraal en 29% het hier niet mee eens. Het is duidelijk dat de voordelen van een aankoopmakelaar vooral in gemak en efficiëntie liggen.
Vraagstelling: Mijn aankoopmakelaar heeft mij geld bespaard.
Vraagstelling: Mijn aankoopmakelaar heeft mij veel tijd bespaard.
Vraagstelling: Mijn aankoopmakelaar heeft mij ontzorgd in het proces.
Focus op toegevoegde waarde
Om meer aan- en verkoopopdrachten te krijgen moet je de behoeften van je klant kennen. Wat zijn de redenen van de consument om een verkoopmakelaar in te schakelen? Waarom twijfelt een grote groep over de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar? En hoe ziet het selectieproces er precies uit? Op die vragen gaan de onderstaande artikelen in.
Interviews & tips
Hulp nodig of meer weten?
Jeroen helpt je verder
Ben je op zoek naar specifieke cijfers of artikelen over een bepaald onderwerp? Wil je een analyse van hoe jouw kantoor het doet ten opzichte van je concurrenten? Jeroen en zijn collega's helpen je graag verder. Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.