Waarom funda hét platform is om hypotheekleads te scoren
Met deze manier van adverteren genereer je échte contactmomenten
Hypotheekverstrekkers die klanten willen bereiken die op zoek zijn naar financieel advies, zijn bij funda aan het juiste adres. Via een formulier op de juiste plek in de klantreis kunnen klanten aangeven advies te willen, wat resulteert in hoogwaardige leads. Digital Mediaconsultant Wesley Butot legt uit hoe dit werkt.
Wanneer iemand op zoek gaat naar een nieuw huis, is inzicht in de financiële mogelijkheden vaak essentieel. Daarom hebben we de klantreis bij funda zo ingericht dat bezoekers precies op het juiste moment de optie krijgen om die inzichten te zien. Of het nu gaat om relevante informatie of hulp om in contact te komen met een hypotheekverstrekker. Ons doel is om de consument een stap vooruit te helpen.
‘We zien op basis van het websitegedrag van de funda-bezoeker waar ze zich in hun woonreis bevinden’, zegt Wesley. ‘Mensen die actief en gericht op zoek zijn naar een huis noemen we serieuze zoekers. En zo zien wij dus een mogelijke behoefte aan hypotheekadvies.’
Op het juiste moment onder de aandacht komen
Deze serieuze zoekers vormen zo’n 20% van alle funda-bezoekers en bestaan vooral uit starters en doorstromers. Voor aanbieders van financieel advies of financiële diensten is deze groep het interessantst om te bereiken, legt Wesley uit. ‘Tijdens hun zoektocht doorlopen ze verschillende fases: van oriënteren en zoeken tot bezichtigen, onderhandelen, kopen en uiteindelijk settelen. Vooral de eerste stappen tot aan het bezichtigen zijn ideale momenten om als financieel expert zichtbaar te zijn.'
In onze data kunnen we ook goed zien in welke fase deze zoekers zich bevinden. ‘In de oriëntatiefase hebben ze bijvoorbeeld vaak al een account aangemaakt, contact opgenomen met een makelaar en slaan ze hun favoriete woningen op. Dit zijn allemaal heel relevante touchpoints om op in te springen.'
Warme leads verzamelen
Deze serieuze zoekers willen we gericht targeten. Wesley: ‘Tijdens hun zoektocht filteren funda-bezoekers op hun wensen en komen ze bij een bepaalde woning uit. Op deze objectpagina kunnen ze een bezichtiging aanvragen en aangeven of ze interesse hebben in hypotheekadvies.’
Statistieken en cijfers:
📈 funda.nl/meer-weten ontvangt gemiddeld 550.000 sessies per maand van serieuze zoekers met interesse in financiële onderwerpen.
💰 Populaire financiële onderwerpen zijn onder andere overwaarde, waardestijging van woningen, hypotheken, startersregelingen, WOZ-waarde, en belastingaangifte voor huiseigenaren.
💬 Ongeveer 40 tot 50% van de leads converteert naar een gesprek, afhankelijk van de snelheid van opvolging.
⏱ Content op funda.nl/meer-weten/hypotheek/ heeft in 2024 een gemiddelde engagementduur van 1 minuut en 16 seconden (GA4).
Vraag via de objectpagina een gesprek aan:
‘Specifieke groepen kunnen we nog specifieker targeten’, vertelt Wesley. ‘Zo kun je kiezen voor leads in specifieke regio’s of voor zichtbaarheid bij woningen boven een bepaalde vraagprijs, zoals 600.000 euro. Zodra de potentiële klant het formulier heeft ingevuld, ontvangt de adverteerder de leadgegevens, waaronder e-mailadres, naam, telefoonnummer en adres.’
Concrete resultaten
Als adverteerder wil je concreet resultaat zien van de campagne. En dat is precies wat deze manier van adverteren volgens Wesley biedt. ‘Het levert namelijk daadwerkelijke contactmomenten op. Dat is heel uniek. Bovendien gaat het om branded hypotheekleads, waarbij het logo van de adverteerer bij het formulier zichtbaar is. Dit onderscheidt ons van andere platformen die hypotheekleads aanbieden en zorgt voor een hoge conversie naar afspraak.'
Proces
Voordat we starten maken we met de adverteerder afspraken over het aantal leads, bijvoorbeeld honderd leads binnen drie maanden. Dit komt neer op ongeveer één lead per dag. Je advertentie wordt meerdere keren per dag getoond en afgewisseld met andere hypotheekverstrekkers volgens de gemaakte afspraken. Zodra een klant aangeeft interesse te hebben, worden de contactgegevens doorgestuurd. Als adverteerder betaal je alleen voor de leads, niet voor de vertoningen.’
Snelle opvolging leads bepalend voor conversie
De snelheid van opvolging is volgens Wesley bepalend voor het succes van de campagne. Om klanten een realistische verwachting te geven, staat bij het formulier vermeld dat de hypotheekverstrekker binnen twee werkdagen contact opneemt. Wesley: ‘We zien dat gemiddeld 40 tot 50% van de leads leiden tot een gesprek aan tafel, afhankelijk van hoe snel de adverteerder contact opneemt. Wacht je dagen met het opvolgen van je lead, dan is de kans kleiner dat de klant nog interesse heeft of beschikbaar is. Het opvolgen van leads is dus essentieel voor een optimale conversie en het succes van de campagne - iets wat we onze adverteerders ook meegeven.’
Eerlijke verdeling
Onze adverteerders variëren van grote landelijke banken tot regionale hypotheekadviseurs. We raden altijd aan om niet in een te klein gebied te adverteren, omdat dat minder woningen en vertoningen oplevert, waardoor er mogelijk te weinig leads beschikbaar zijn. Daarom maken we altijd een inschatting van de potentie en starten we met een testcampagne. Is het beoogde aantal leads niet haalbaar, dan adviseren we eventueel een breder gebied. Met een eerlijke verdeling zorgen we ervoor dat alle campagnes getoond worden, zodat alle partijen bediend worden, maar er ook voor de consument genoeg te kiezen valt.
Doelgericht adverteren
Adverteren voor hypotheekverstrekkers via funda is concreet, doelgericht en levert hoogwaardige leads. Wesley: 'Het is daarbij op een mooie manier verweven in de woonreis van de funda-bezoeker. Zo zijn adverteerders precies zichtbaar op de momenten die ertoe doen, wat de kans op succes aanzienlijk vergroot.
Ook jouw doel en doelgroep bereiken?
Ook jouw doel en doelgroep bereiken? Wesley denkt graag met je mee!
Bij funda staat samenwerking voorop. Benieuwd tot welke advertentiestrategie we samen kunnen komen voor het beste resultaat? Neem vandaag nog contact op met onze advertisingconsultants.