Funda Index

De stand van wonend Nederland

Actueel inzicht in vertrouwen, intentie en gedrag op de woningmarkt

De funda Index is gebaseerd op gedragsanalyse en maandelijks onderzoek onder de bezoekers van Nederlands grootste huizenwebsite. De index toont verschuivingen in het vertrouwen, de actuele koop- en verkoopintentie én het gedrag van consumenten. Daarnaast brengt de index de invloed van maatschappelijk, politiek en economisch sentiment en persoonsgebonden situaties in kaart. Zo duidt de funda Index de stand van wonend Nederland.

Dit zijn de cijfers van het vierde kwartaal 2024

Koopvertrouwen
12%Geen verschil t.o.v. Q3 2024
Koopintentie
53%-1% t.o.v. Q3 2024
Koopgedrag
11,5-1 t.o.v. Q3 2024
Verkoopvertrouwen
80%Geen verschil t.o.v. Q3 2024
Verkoopintentie
31%Geen verschil t.o.v. Q3 2024

Vertrouwen in woningmarkt onveranderd

Funda Index vierde kwartaal 2024

Vertrouwen

80% van de respondenten denkt dat het nu een goed moment is om te verkopen, voornamelijk vanwege de huidige hoge prijzen. Dit percentage is in lijn met het vorige kwartaal. Het vertrouwen in de markt over 6 maanden ligt een stuk lager: 72% denkt dat het dan een goed moment zal zijn om te verkopen. Het koopvertrouwen is de afgelopen 3 kwartalen met 12% gelijk gebleven. Veel kopers zien een woning als een goede investering, bescherming tegen inflatie en men verwacht dat de rente alleen nog maar verder zal stijgen. In het vierde kwartaal van 2023 dacht nog 17% dat het een goed moment was om te kopen.

Intentie

53% van de respondenten heeft de intentie om binnen een jaar een woning te kopen. Dit is een daling van een procentpunt ten opzichte van het vorige kwartaal, maar vier procentpunten hoger dan hetzelfde kwartaal in 2023. De verkoopintentie blijft met 31% op hetzelfde niveau als het voorgaande kwartaal. In hetzelfde kwartaal in 2023 was de verkoopintentie met 26% aanzienlijk lager.

Gedrag

Gemiddeld werden er via funda 11,5 contactaanvragen per woning gedaan in het vierde kwartaal van 2024. Dat is een daling van gemiddeld één contactaanvraag per woning ten opzichte van het vorige kwartaal. In hetzelfde kwartaal in 2023 was het gemiddelde aantal contactaanvragen nog iets lager, met gemiddeld 10,6 aanvragen per woning.

Lees het persbericht

56% van woningzoekenden verwacht te moeten overbieden 

56% van de woningzoekenden verwacht boven de vraagprijs te moeten bieden en slechts 14% verwacht dat onder de vraagprijs bieden mogelijk is. Dit percentage varieert per regio; in Flevoland verwachten de meeste respondenten (66%) te moeten overbieden. In Friesland ligt dit percentage met 42% het laagst.  In provincies waar de vraag erg groot is, zoals in Noord-Holland en Zuid-Holland, verwachten respectievelijk 58% en 51% van de respondenten te moeten overbieden. 

Bekijk meer achterliggende data

Klimaatrisico’s serieus meegenomen in de zoektocht naar een nieuwe woning

70% van de woningzoekenden geeft aan het risico op funderingsproblemen mee te nemen in hun zoektocht naar een nieuwe woning. Omgevingsverontreiniging en overstromingen worden ook serieus meegenomen met 65% en 58%. Om deze risico’s af te dekken, geven respondenten met name aan eerder een bouwkundige keuring te laten uitvoeren, zelf meer onderzoek te doen en eerder een aankoopmakelaar in te schakelen.

Dit zijn de meest gestelde vragen over de funda Index

De funda Index is een onderzoek dat zich richt op de factoren die bepalend kunnen zijn voor toekomstige ontwikkelingen op de Nederlandse woningmarkt. De basis is het permanent monitoren van het vertrouwen in de markt, de actuele koop- en verkoopintentie én het gedrag van woningzoekenden op funda.nl en via de funda app. De onderzoeksresultaten worden per kwartaal uitgebracht.

De funda Index onderzoekt het vertrouwen in de markt, de actuele koop- en verkoopintentie én het gedrag van woningzoekenden. Ook de verschuivingen en verschillen ten opzichte van voorgaande periodes worden in kaart gebracht. Daarnaast meet de funda Index hoe de intentie, het vertrouwen en het gedrag worden beïnvloed door persoonsgebonden en gezinsspecifieke situaties én maatschappelijke, geopolitieke en economische actualiteiten en sentimenten.

Elke kwartaal zetten we het daadwerkelijke gedrag op funda.nl en in de funda app (het zoekgedrag plus de contactaanvragen bij een makelaar) en de in de markt gerealiseerde verkoopcijfers af tegen de funda Index. Zo wordt over een lange periode vastgesteld in hoeverre de funda Index mogelijke marktverschuivingen en trends kan signaleren.

Funda heeft ongeveer 5 miljoen maandelijkse bezoekers op funda.nl en gebruikers van de funda app. Hiermee hebben we een ideale onderzoeksbasis om sentimenten en verschuivingen op de woningmarkt vroegtijdig te signaleren.

Ons doel is om deze onderzoeksdata beschikbaar te maken voor makelaars, financiële instellingen, onderzoek- en planbureaus, macro-economen, de overheid, politiek en media. Zo leveren we een bijdrage aan het vergroten van de kennis van de woningmarkt bij al deze partijen; kennis die een bijdrage levert aan het oplossen van de woonuitdagingen in Nederland.

De funda Index neemt een unieke positie in door op maandelijkse basis het vertrouwen, de intentie en gedrag van de consument te analyseren. Zo onderscheidt de funda Index zich van bestaande onderzoeken, rapporten en (macro-economische) indices. Die meten namelijk met een periodieke vertraging (bijvoorbeeld per kwartaal) de ontwikkelingen achteraf.

De funda Index signaleert als eerste sentimenten, bewegingen en verschuivingen op de woningmarkt. Dankzij onze unieke positie in de markt en grote doelgroep kan funda als geen ander het gedrag van woningzoekenden in kaart brengen en het sentiment van de consument duiden.

De funda Index biedt inzicht in zowel vertrouwen, intentie én gedrag. Andere onderzoeken richten zich voornamelijk op één onderwerp. Door deze drie onderwerpen goed met elkaar te verbinden zorgen we voor mogelijke inzichten en kennis die er nu nog niet zijn.

Tot slot zet de funda Index de uitkomsten van het maandelijkse onderzoek af tegen persoonsgebonden en gezinsspecifieke situaties én maatschappelijke, politieke en economische actualiteiten en sentimenten.

In de derde week van elke maand vullen bezoekers op funda.nl op steekproefbasis een vragenlijst in. Er wordt gestreefd naar een minimale steekproef van 1500 respondenten.

De resultaten uit het onderzoek worden gecombineerd met het bezoekersgedrag op funda.nl en de app gemeten over de rapportagemaand.

Met ingang van het derde kwartaal 2024 presenteren we de index niet meer in indexpunten maar op basis van percentages. Als funda willen we wonend Nederland vooruithelpen, onder andere door inzicht en transparantie te bieden. Percentages bieden direct inzicht in relatieve veranderingen, wat het lezen en interpreteren van de data eenvoudiger maakt.

We meten en delen onze kennis op basis van drie clusters: vertrouwen, intentie en gedrag. We rapporteren in totaal vijf indices verdeeld over deze drie clusters:

Vertrouwen
Index 1: Goed moment om een woning te kopen
Index 2: Goed moment om een woning te verkopen

Intentie
Index 1: Van plan een woning te kopen
Index 2: Van plan een woning te verkopen

Gedrag
Index: Contactaanvragen aan makelaars

Om de cijfers te kunnen duiden, vragen we meer uit over het maatschappelijke, politieke en economische sentiment en persoonsgebonden en gezinsspecifieke situaties.

Zo toetsen we bijvoorbeeld waarom men het een goed of juist een slecht moment vindt om nu te kopen of verkopen, wat de voornaamste redenen zijn om te verhuizen, wat de voornaamste woonwensen zijn en hoe zij nu handelen: eerst kopen versus eerst verkopen, wel of niet overbieden. De vragen die wij stellen over persoonsgebonden en gezinsspecifieke situaties gaan over woonsituaties of bijvoorbeeld de gezinssamenstelling.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om met de funda Index dezelfde inzichten te bieden voor de huurmarkt. Ondanks de grote stijging van het huuraanbod op funda hebben we op dit moment te weinig onderzoeksdata om er een betrouwbare index op te ontwikkelen. Zodra dit mogelijk is, nemen we ook de huurmarkt mee in de funda Index.

Aan de funda Index ligt onafhankelijk onderzoek ten grondslag. Er wordt objectief naar de resultaten gekeken – en die worden ook beschikbaar gesteld zodat derden deze kunnen interpreteren.

Het aantal datapunten is voldoende om een betrouwbaar beeld te schetsen. Met meer dan 1500 respondenten per meting hebben we een representatieve steekproef die daadwerkelijk iets zegt over de gehele populatie. Met miljoenen bezoekers op het funda platform en gedegen analyse hebben we daarnaast goed zicht op het gedrag van woningzoekenden. Omdat we beide bronnen (data en platformdata) met elkaar kunnen combineren, zijn we in staat een totaalbeeld te creëren.

Belangrijke notitie is dat het onderzoek wordt uitgevoerd onder bezoekers van de website van funda. Naast “fun zoekers" zijn dit relatief veel mensen die actief op zoek zijn naar een woning of (willen) verkopen. Het is daarom een actievere doelgroep dan wanneer je kijkt naar heel Nederland. Een hele relevante doelgroep dus om het sentiment op de woningmarkt in kaart te kunnen brengen. Maar percentages over bijvoorbeeld de koopintentie of verkoopintentie zijn niet representatief voor Nederland. Wel kunnen we de trends zeer goed inzichtelijk maken.

Contact

Meer informatie over de funda Index? Neem contact met ons op:

Media: pers@funda.nl

Consument, makelaar of andere geïnteresseerde: marketing@funda.nl