Hoe krijg ik zoveel mogelijk bezoekers naar mijn kantoorprofiel?
- 3 minuten leestijdFunda geeft antwoord op de vraag van de maand mei
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand een vraag over Kantoorprofiel Pro van Safira Bathily van O’Key makelaars en adviseurs in Middelburg. Zij vraagt zich af hoe ze meer bezoekers naar hun profielpagina op funda kan trekken.
Hoeveel meer bezoekers O’Key makelaars en adviseurs trekt sinds ze overgingen op Kantoorprofiel Pro? Makelaar Safira Bathily durft het niet precies te zeggen, daarvoor moet ze even in de statistieken duiken. ‘Het is sowieso gestegen, zie ik.’
Het kantoor gebruikt sinds een aantal weken Kantoorprofiel Pro. ‘We hopen zo meer zichtbaarheid te creëren, zeker in de omgeving’, vertelt Bathily. ‘We zijn nu twee jaar actief in Middelburg, dus we willen graag laten zien dat we er zijn. En dat we het net wat anders aanpakken dan de rest.’
Belangrijk dus dat zo veel mogelijk mensen hun profielpagina weten te vinden. Maar hoe zorg je daarvoor?
Geef jouw makelaarskantoor een gezicht
Met Kantoorprofiel Pro maken potentiële aan- of verkoopklanten laagdrempelig kennis met jouw kantoor. Niet alleen via je uitgebreide profielpagina op funda, maar ook dankzij meer zichtbaarheid van je kantoor of medewerkers op al je objectpagina’s.
Al googelend kom je bij de funda-profielpagina
Iemand die op zoek gaat naar een makelaar, gebruikt naast het eigen netwerk vaak eigenlijk maar twee andere online bronnen: Google en funda. Sterker nog: 54% van iedereen die online zoekt naar een verkoopmakelaar doet dat via funda en maar liefst 73% gebruikt Google. In tegenstelling tot wat veel makelaars denken, zoekt slechts 6% via social media naar een makelaar voor de verkoop van hun huis. Voor aankoop is dat iets meer, maar ook niet veel: 17%.
Wanneer iemand googelt naar een makelaar, verschijnt vaak eerst de eigen website van de makelaar bovenaan de resultaten. Daarop volgt direct de profielpagina op funda. Hoe kan dit? Omdat funda continu optimaliseert voor zoekmachines. Veel traffic via Google komt dus direct weer op funda uit.
Drie manieren om funda-bezoekers naar je profielpagina te leiden
Wie via funda zoekt naar een makelaar, kan op drie manieren terecht komen op jouw profielpagina:
Via de objectpagina’s
Via advertenties
Via ‘Zoek een makelaar’ (alleen voor NVM-leden)
Bezoekers trekken via je objectpagina
De meeste bezoekers van de profielpagina komen daar via de objectpagina. Dat is een direct gevolg van onze huidige markt: we zitten in een verkopersmarkt en de meeste mensen zullen eerst iets kopen voordat ze hun huidige woning verkopen. Een goede presentatie van een woning kan nieuwsgierig maken naar de verkopend makelaar voor eigen verkoop. Daarom wil je als makelaar goed zichtbaar zijn. Wie Kantoorprofiel Pro inschakelt, is direct in beeld bij objecten met een persoonlijk contactblok en slechts met één klik verwijderd van de profielpagina.
Gebruik de resultatenlijst en Podiumplaats
Ook in de resultatenlijst is je kantoor zichtbaar – simpelweg doordat je kantoornaam bij al je objecten getoond wordt met een doorklik naar de profielpagina. Als je dan ook nog Blikvanger of Premium gebruikt, verschijnt ook in de resultatenlijst groot je logo, waar ook weer op geklikt kan worden. Dit leidt direct naar je profielpagina.
Een andere manier om je zichtbaarheid in de resultatenlijst te vergroten is met een Podiumplaats-advertentie. Wie zorgt voor een aantrekkelijke advertentie met een aansprekende tekst en beeld, vergroot de kans dat huizenzoekers hierop klikken – en dus op je profielpagina terechtkomen. Met Podiumplaats vergroot je dus het bereik van je profielpagina aanzienlijk.
Je positie in de lijst van Zoek een NVM-makelaar
En dan is er nog speciaal voor NVM-makelaars de ‘Zoek een NVM-makelaar’-functionaliteit. Hiermee kunnen potentiële klanten heel gericht zoeken naar een makelaar in hun regio voor de aan- of verkoop van hun woning. Als makelaar wil je natuurlijk zo hoog mogelijk in die lijst komen. Want: hoe hoger in de lijst, hoe meer zoekverkeer naar je profielpagina. Dit kun je deels zelf beïnvloeden door je profielpagina zo volledig mogelijk in te vullen.
Lees ook: 'Hoe komt mijn kantoor bovenaan de lijst bij ‘Makelaar zoeken’?'Hang een QR-code aan het raam van je kantoor met een doorverwijzing naar je profielpagina op funda.
Geef bezichtigers na afloop iets mee waarmee je ze uitnodigt om een kijkje op je profielpagina te nemen. Bijvoorbeeld om je andere aanbod te bekijken. Of om te laten zien hoe je hen kunt helpen bij de aankoop. Of misschien juist bij de verkoop van hun huidige woning?