Hoe komt mijn kantoor bovenaan de lijst bij ‘Makelaar zoeken’?

- 3 minuten leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van februari

In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand behandelen we de vraag van Ronald Bruschke van LAM makelaars uit Haarlem: waar is de ranking van de zoekfunctie voor makelaars op gebaseerd?

Consumenten zoeken op funda niet alleen naar woningen, maar ook naar aan- en verkoopmakelaars. Hoe wordt de volgorde van die zoekresultaten voor makelaars eigenlijk bepaald, vraagt Ronald Bruschke zich af. ‘Ik begreep dat die gebaseerd wordt op het aantal transacties dat een kantoor in de buurt doet. Maar dat betekent natuurlijk niet automatisch dat dat ook de beste makelaar is.'

Postcode of plaats

Om deze vraag te beantwoorden, moeten we eerst uitleggen hoe de zoekfunctie voor makelaars in elkaar steekt. Uit onze consumentenonderzoeken blijkt steeds dat verkopers een makelaar zoeken met kennis over en ervaring met hun type woning en hun buurt. Bij de zoekfunctie vullen verkopers een postcode of plaatsnaam in. Die fungeert als middelpunt van het zoekgebied.

Met een hoge scoren op alle drie onderdelen kom je hoger in de resultatenlijst bij sortering op relevantie

Vanuit dat middelpunt trekken we een straal van 8 kilometer om het zoekgebied te creëren. Vervolgens worden alle makelaarskantoren verzameld die aan één van de twee volgende eisen voldoen:

  1. Het kantoor bevindt zich in het zoekgebied.

  2. Het kantoor heeft minimaal één van de 200 dichtsbijzijnde transacties van de afgelopen 12 maanden in dat zoekgebied gedaan.

Ranking op basis van relevantie

Vervolgens worden alle verzamelde kantoren in een resultatenlijst gerangschikt. Die sortering vindt standaard plaats op relevantie en die hangt af van drie factoren:

  1. Ervaring in het zoekgebied: het aantal transacties van de makelaar van de afgelopen twaalf maanden in het zoekgebied. Dit geeft een indicatie van hoe actief een makelaar daar is.

  2. Lokale focus: de transacties van de makelaar in het zoekgebied, afgezet tegen het totaal aantal transacties (dus ook buiten het zoekgebied) van het kantoor in de afgelopen twaalf maanden.

  3. Informatieverschaffing: het volledigheidspercentage van de profielpagina van de makelaar. Met andere woorden: hoe volledig heeft de makelaar alle velden van zijn profielpagina ingevuld? De inzet van Kantoorprofiel Pro heeft hier een belangrijk aandeel in, vanwege de ruimere mogelijkheden op de profielpagina.

Makelaars die hoog scoren op alle drie onderdelen komen hoger in de resultatenlijst bij sortering op relevantie. Door deze drie punten te combineren, zoeken we een goede balans tussen grote kantoren met veel transacties en kleinere kantoren met meer lokale focus. Het aantal transacties is dus belangrijk, maar zeker niet leidend. In het volgende voorbeeld wordt dat duidelijk:

<i>Makelaar A en makelaar B hebben beiden het afgelopen jaar twintig woningen verkocht in het zoekgebied. Makelaar A heeft daarnaast nog tachtig verkooptransacties gedaan buiten dit gebied. Zijn lokale focus is dus twintig van de honderd (20%). Makelaar B was alleen actief binnen het zoekgebied en scoort hier twintig van de twintig (100%). Op het gebied van informatieverschaffing scoort makelaar B ook hoger: hij heeft zijn profielpagina volledig ingevuld (100%), makelaar A heeft de helft ingevuld (50%). Opgeteld scoort makelaar B op twee criteria beter dan makelaar A. Hoewel makelaar A landelijk gezien meer transacties doet, komt makelaar B hierdoor toch hoger in de resultatenlijst van het zoekgebied te staan.</i>

Makelaar A en makelaar B hebben beiden het afgelopen jaar twintig woningen verkocht in het zoekgebied. Makelaar A heeft daarnaast nog tachtig verkooptransacties gedaan buiten dit gebied. Zijn lokale focus is dus twintig van de honderd (20%). Makelaar B was alleen actief binnen het zoekgebied en scoort hier twintig van de twintig (100%). Op het gebied van informatieverschaffing scoort makelaar B ook hoger: hij heeft zijn profielpagina volledig ingevuld (100%), makelaar A heeft de helft ingevuld (50%). Opgeteld scoort makelaar B op twee criteria beter dan makelaar A. Hoewel makelaar A landelijk gezien meer transacties doet, komt makelaar B hierdoor toch hoger in de resultatenlijst van het zoekgebied te staan.

Funda Product
Zorg voor een hogere ranking in ‘Makelaar zoeken’

Met Kantoorprofiel Pro kan je meer informatie verschaffen aan zoekers en realiseer je een hoger volledigheidspercentage.

Vertel me meer >

Meer filters

De ranking wordt in bijna alle gevallen door consumenten op relevantie gebaseerd. Maar er zijn ook andere filters waarop consumenten de resultatenlijst kunnen aanpassen. Ze kunnen de resultaten bijvoorbeeld ook sorteren op de hoogste beoordeling, dus het blijft belangrijk om goede reviews te verzamelen. Ook kunnen ze makelaarskantoren sorteren op de afstand tot hun woning, die ze zien staan op het kaartje naast de resultaten.

Aankoopmakelaar zoeken

De zoekfunctie werkt ook voor aankoopmakelaars. Daarbij geeft de consument geen woonadres op, maar een plaats: vervolgens ziet hij of zij alle makelaars die daar betrokken zijn geweest bij recente aankopen. En ook hier verschijnen aankoopmakelaars die gevestigd zijn in het zoekgebied tussen de resultaten.

Of jouw profiel bovenaan de ranking verschijnt, hangt dus af van verschillende factoren, zeker niet alleen van het aantal transacties. Zorg er in elk geval voor dat je je profiel zo volledig mogelijk invult. En vergeet niet om tevreden klanten te vragen een positieve recensie achter te laten: een vorm van reclame die minstens zo belangrijk is als die felbegeerde positie bovenaan de ranking.

Beheer jouw Kantoorprofiel