Funda-bezoekers switchen vaker van verzekeraar, telco- en energieprovider of streamingsdienst
Wie bezig is met zijn huis kijkt kritisch naar de maandlasten
Funda-bezoekers zijn dubbel zo vaak geneigd om over te stappen van verzekeraar, televisie- of telefoonprovider, energieleverancier of streamingdienst. Dat blijkt uit ons gebruikersonderzoek in samenwerking met onderzoeksbureau MWM2.
Wij vermoeden dat mensen die actief bezig zijn met hun huis of woonwens, onbewust ook bezig zijn met de lasten die daarbij horen – en manieren om die te verlagen. Want als je op zoek bent naar een huis of er net een hebt gekocht, is dat een goed moment om je budget en maandlasten eens onder de loep te nemen.
Onze aanname klinkt misschien als een open deur, maar is wel degelijk onderbouwd. We onderzoeken namelijk voortdurend de behoeften van consumenten en funda-bezoekers. Zo kunnen we relevante partners bij ons platform betrekken en hen helpen om in te spelen op deze behoeften.
Percentages dubbel zo hoog
Zo zien we bij verzekeringen dat bijna 40% van de funda-bezoekers het afgelopen jaar is gewisseld van zorgverzekeraar of nog van plan is dit te doen. Bij niet-bezoekers was dit maar 19%. Bij woonverzekeringen en rechtsbijstand is het verschil tussen beide groepen nog groter.
Een ander opmerkelijk verschil zien we bij de keuze voor energieleveranciers: 46% van de frequente funda-bezoekers staat of stond ervoor open om van leverancier te wisselen, tegenover 20% van de niet-bezoekers. Onder frequente bezoekers verstaan we mensen die minimaal één keer per week op ons platform komen. Opgeteld zijn dat er ongeveer 2,25 miljoen per maand.
Nieuw huis, nieuwe kijk op vaste lasten
Vooral mensen die nul tot twee jaar in hun huidige huis wonen, wisselen van aanbieder of overwegen dat te doen. De meesten kiezen een andere streamingdienst en woonverzekeraar (31%), maar bijna een derde (29%) wisselt ook van zorgverzekeraar of is van plan dit binnenkort te doen. Claire Alma, Senior Digital Consultant bij funda: ‘In de zoektocht naar een nieuw huis, tijdens het aankoopproces of in aanloop naar de verhuizing kan het laden van je merk of aanbod belangrijk zijn om uiteindelijk de consument aan je te binden.’
Minder animo
Een stuk honkvaster zijn mensen die al tien jaar of langer wonen in hetzelfde huis. Bij hen ligt het animo om over te stappen naar een andere aanbieder voor verschillende diensten veel lager. Slechts 10% heeft interesse om te switchen van verzekeraar of internetaanbieder en 17% kijkt naar een andere streamingdienst.
Specifiek targeten op nieuwe bewoners
Voor adverteerders zijn dit interessante inzichten, weet Claire Alma: ‘Bij funda kunnen we met advertenties heel specifiek targeten. Zoals op recente kopers en verhuizers, mensen die tot twee jaar geleden nog ergens anders woonden. Richt je je pijlen op deze groep met een interessante aanbieding voor een nieuwe woon- of zorgverzekering, streamingdienst, of energieproduct dan spreek je de juiste doelgroep aan op het juiste moment. En bovendien op de juiste plaats, want hier vind je mensen die bezig zijn met wonen. Daar wil je als adveerter de autoriteit pakken.’
Benieuwd wat we nog meer weten over funda-bezoekers? Neem contact met ons op voor inzichten uit ons gebruikersonderzoek.
Wil je meer weten?
Claire en het advertising team helpen je graag verder.