Funda bezoekers zijn actieve verduurzamers
Mensen die regelmatig op Funda kijken, tonen vaak ook interesse in duurzaamheid en het verduurzamen van hun woning. Van het energielabel van een huis tot oplossingen voor het verduurzamen ervan: in samenwerking met onderzoeksbureau MWM2 hebben we onderzocht waar precies de interesses van Funda-gebruikers liggen.
Uit het onderzoek blijkt dat bezoekers van Funda soms andere interessegebieden hebben dan mensen die niet of nauwelijks de website bezoeken. Dit verschil is met name merkbaar wanneer het gaat om zaken zoals zonnepanelen en isolatie. Hun betrokkenheid bij duurzaamheid strekt zich ook uit buiten het huis; bijna de helft van de Funda-fans maakt gebruik van een e-bike, en 25% overweegt de aanschaf van een elektrische of hybride auto. Dit percentage is vier keer hoger dan onder niet-Funda-gebruikers.
Ruimte om energielabel te verbeteren
Ongeveer 75% van de bezoekers op Funda bezit een koophuis. Zij zijn voor verduurzaming dus niet afhankelijk van een verhuurder, maar kunnen zelf investeringen doen.
Hoewel de meeste van hen een huis met een (redelijk) goed energielabel hebben, is er ook nog genoeg ruimte voor verbetering. Met het verduurzamen van het huis streeft men in de eerste plaats na voor een beter wooncomfort, maar ook het verlagen van de maandelijkse lasten is een belangrijk argument.
Besparen met zonnepanelen en energiezuinige apparaten
In vergelijking met mensen die niet of nauwelijks op funda kijken, investeren funda-bezoekers twee tot soms wel driemaal zoveel in duurzame apparaten en oplossingen voor in huis.
Ongeveer 25% van hen heeft het afgelopen jaar zonnepanelen laten plaatsen of heeft plannen om dit in het komende jaar te doen.
E-bikes en auto’s zijn populair
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat bijna de helft van alle Funda-fans graag op een e-bike rijdt. Bovendien tonen zij meer interesse in de aanschaf van een elektrische of hybride auto dan mensen die geen gebruik maken van Funda.
Op het juiste moment inhaken op informatiebehoefte
Funda trekt niet alleen bezoekers die een huis willen kopen; ook mensen die al een huis bezitten, kijken graag op Funda. We constateren dat mensen het meest bezig zijn met verbouwen en verduurzamen in de eerste twee jaar nadat ze hun nieuwe huis hebben gekocht. Dit biedt dus een uitgelezen kans om producten en diensten onder hun aandacht te brengen die inspelen op hun (informatie)behoefte.
Het funda gebruikersonderonderzoek biedt meer interessante inzichten in de interesses en behoeften van de funda-bezoekers. Zo blijkt dat mijoenen mensen de website te gebruiken om inspiratie op te doen voor hun huis, tuin en interieur.
Benieuwd wat we nog meer weten over funda-bezoekers? Neem contact met ons op voor inzichten uit ons gebruikersonderzoek.
Wil je meer weten?
Wesley en het advertising team helpen je graag verder.