Hoe zit het met de belastingaangifte bij een nieuw koophuis?

- 3 minuten leestijd

Je betaalt ook al belasting voor de overdracht

Een nieuw huis heeft niet alleen invloed op je vaste lasten en verzekeringen, maar ook op je belastingaangifte. We zetten alles even voor je op een rij: eigenwoningforfait, hypotheekrenteaftrek, overwaarde en restschuld.

Aftrekbare kosten om mee te nemen in de belastingaangifte

De koper van een woning is in de meeste gevallen ook degene die de bijkomende kosten betaalt: de kosten koper. Zelden – vaak alleen bij nieuwbouwprojecten – is een woning vrij op naam te verkrijgen. De kosten koper kunnen hoog oplopen. Gelukkig kun je een deel ervan opgeven bij de Belastingdienst waarna je het deels weer terugkrijgt. Let wel: je kunt deze kosten alleen verrekenen in het belastingjaar waarin je het huis gekocht hebt. Uitgaande van bestaande woningen, zijn de belangrijkste aftrekbare kosten:

  • de kosten voor het krijgen van een NHG-hypotheek;

  • advies- en bemiddelingskosten voor het afsluiten van de hypotheek;

  • taxatiekosten;

  • notariskosten (hypotheekakte) en de kosten van het inschrijven bij het Kadaster.

Is er sprake van overwaarde of een restschuld?

Als je de resterende hypotheekschuld op je huis én de kosten die je hebt gemaakt voor de verkoop van het huis (zoals notariskosten) aftrekt van de verkoopprijs, hou je een positief of negatief bedrag over. Overwaarde of restschuld.

De overwaarde heeft kunnen ontstaan door een combinatie van aflossingen en stijging van de huizenprijzen. Je kunt deze gebruiken voor de financiering van je volgende koopwoning.

Betaal je een heffing over de overwaarde uit de vorige woning?

De Belastingdienst heft geen belasting over de overwaarde uit je oude huis. Om volledig recht te hebben op hypotheekrenteaftrek voor je nieuwe hypotheek, wordt er wel van uitgegaan dat je de overwaarde gebruikt voor het (deels) financieren van de nieuwe woning.

Is de financiering van restschulden aftrekbaar?

In het verleden was de betaalde rente over restschulden aftrekbaar van het bruto inkomen, maar die aftrekbaarheid is geschrapt. Onder voorwaarden kun je de schuld wel meefinancieren in de nieuwe hypotheek.

Het effect van het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek

De hypotheekrenteaftrek is een belastingvoordeel, maar helaas krijg je als huiseigenaar ook een belastingnadeel: het eigenwoningforfait. Waar de betaalde hypotheekrente een aftrekpost is in de belastingaangifte, is het eigenwoningforfait juist een bijtelling. De hoogte van het eigenwoningforfait hangt af van de WOZ-waarde. Voor de meeste huiseigenaren bedraagt het eigenwoningforfait 0,35% van de WOZ-waarde. Wat houden beide zaken in voor de belastingheffing?

Een rekenvoorbeeld

Je koopt een huis met een hypotheek. De hypotheekrente bedraagt € 5000 per jaar.

De WOZ-waarde van het huis bedraagt € 250.000. Het eigenwoningforfait bedraagt: € 250.000 x 0,35% = € 875.

Het belastingvoordeel bedraagt: € 5000 - € 875 = € 4125. Dit wordt ook wel een aftrekpost genoemd. Dit bedrag trek je af van je bruto inkomen; je betaalt daar dus geen belasting over.

Uitgaande van een bruto inkomen van € 35.000 mag je 36,97% aftrekken van de belasting. Het belastingvoordeel in onze voorbeeldberekening komt dus (afgerond) uit op: € 4125 x 36,97% = € 1525. Dit is dan je belastingteruggave. Deze kun je ook vooraf terugvragen aan de Belastingdienst via de voorlopige teruggave; er kan dan € 127 per maand aan je uitbetaald worden.

De jaarlijkse gemeentelijke belastingen

Ook de gemeente brengt nog belastingen bij jou in rekening, die afhankelijk kan zijn van de hoogte van de WOZ-waarde. Het gaat om de onroerendezaakbelasting, waterschapslasten, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Gemeenten stellen de hoogte van de gemeentelijke belastingen zelf vast, hierdoor zijn de tariefverschillen per gemeente groot. Informeer bij de verkopers wat je aan gemeentelijke belastingen betaalt.

Meer vragen en antwoorden

Doe je voordeel met onze antwoorden op jouw vragen

De betaalde hypotheekrente is aftrekbaar. Van de financieringskosten zijn de belangrijkste aftrekposten:

Het eigenwoningforfait bedraagt in 2024 0,35% van de WOZ-waarde voor huizen met een WOZ-waarde tussen € 75.000 en € 1.200.000. Voor een huis met een WOZ-waarde van € 300.000 bedraagt het eigenwoningforfait dus: € 300.000 x 0,35% = € 1050. Dit bedrag moet je bij het bruto inkomen optellen; je betaalt er dus inkomstenbelasting over.

De gemeentelijke belastingen kun je ook als woonlasten meenemen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de afvalstoffenheffing, onroerendezaakbelasting, rioolheffing en waterschapslasten. Dit zijn jaarlijkse kosten.

De WOZ-waarde kun je opvragen bij de verkopers, maar je kunt ’m ook vinden op wozwaardeloket.nl van de Rijksoverheid.

De informatie in dit artikel dient ter algemene kennisgeving en vormt uitdrukkelijk geen professioneel advies. Funda streeft ernaar om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, maar garandeert niet dat alle informatie volledig en foutloos is. Het gebruik van deze informatie is volledig op eigen risico. Voor specifiek advies raden we altijd aan om een professioneel adviseur te raadplegen.