Marlies Post van Thoma Post Makelaars Amsterdam
Hoe heeft zij de zoektocht van consumenten naar een passende woning in 2023 ervaren en hoe kijkt ze naar de rol van funda in die zoektocht?
‘Het makelaarsvak zit in mijn familie. Mijn vader heeft zijn eigen makelaarskantoor gehad en twee van mijn broers zijn ook makelaar. Niet verrassend dus dat ook ik makelaar werd. Inmiddels al 25 jaar en nog altijd met veel plezier. Waarom? Als makelaar is geen dag hetzelfde. Elke klant die ik help met de aankoop van een woning, vraagt om een andere aanpak. Ik haal heel veel voldoening uit het begeleiden van mensen bij de grootste aankoop van hun leven.’
Persoonlijk advies maakt het verschil
‘De woningmarkt was ook het afgelopen jaar weer hectisch, net als de jaren hiervoor. De prijzen stonden onder druk en het was cruciaal om snel te reageren op een huis. Erg populair in mijn werkgebied zijn bijvoorbeeld instapklare woningen tussen de 4 en 6 ton, met een mooie buitenruimte en minimaal twee slaapkamers.
De consument kan met funda heel makkelijk woningen vinden die passen bij hun wensen, en informatie krijgen over de markt. Veel mensen vinden het lastig om die informatie toe te passen op hun eigen situatie. Ze gaan daarom toch graag naar een aankoopmakelaar. Die kan ze bovendien een gevoel van zekerheid geven dat ze de juiste keuze maken. Zoals ik al zei, het is de grootste aankoop in iemands leven. Die beslissing wil je goed en verstandig maken.’
Van kijken naar kopen
‘Onze rol als makelaar is nog belangrijker in een hectische woningmarkt. Wij kennen de stad op straat- en zelfs huisniveau. Deze kennis komt al van pas vanaf het eerste moment dat we woningzoekenden spreken. We nemen dan samen een uitgebreid profiel door, waarin we kijken naar de minimale woonwensen. We zijn daarbij heel eerlijk over wat er mogelijk is voor een bepaald budget.
Als de consument eenmaal een bod wil doen, zorgen wij dat dit bod past bij de woning én het budget. We kijken bijvoorbeeld naar de daadwerkelijke waarde van een woning en naar de concurrentie op dat moment. Ik voel me als makelaar heel betrokken bij de zoektocht van de klant. Het is daarom lastig om klanten teleur te stellen als iemand anders een hoger bod heeft gedaan. Het afgelopen jaar kwam dit helaas nog vaak voor. Het komt uiteindelijk altijd goed; meestal na twee tot drie biedingen is het raak.
Funda biedt alles wat je als consument nodig hebt om je te oriënteren, en de makelaar biedt de persoonlijke begeleiding die zorgt voor het doorslaggevende succes.
Consumenten zonder aankoopmakelaar doen er gemiddeld langer over om een huis te vinden. De makelaar heeft dus een sleutelrol in het proces. Funda en de makelaar vullen elkaar hierbij aan: funda biedt alles wat je als consument nodig hebt om je te oriënteren, en de makelaar biedt de persoonlijke begeleiding die zorgt voor het doorslaggevende succes.’