‘Ik gebruik een uitdraai van de Vraagscan bij verkoopgesprekken’
- 3 minuten leestijdHoe kun je de Vraagscan in jouw voordeel laten werken?
De Vraagscan is een handige funda-tool die door steeds meer makelaars wordt gebruikt. Maar hoe kun je het maximale uit deze dienst halen? We vroegen het makelaar Erwin van Stralen van Janson Makelaardij Den Haag, actief Vraagscan-gebruiker.
Met de Vraagscan wil funda de makelaar ondersteunen met actuele zoekersdata. Op basis van locatie, soort object en aantal vierkante meters krijgt de makelaar niet alleen inzicht in hoeveel zoekers er in een bepaald gebied zijn, maar ook hoeveel vergelijkbare objecten er op dat moment te koop staan of recent zijn verkocht. Met die data kan de makelaar de klant nóg beter adviseren.
‘Ik maak meestal een uitdraai en gebruik die bij verkoopgesprekken,’ vertelt makelaar Erwin van Stralen. ‘Zo kan ik op basis van data uitleggen hoe de woning in de markt ligt en waarom ik voor een bepaalde vraagprijs kies. Dat vinden mijn klanten fijn, want zij snappen direct waar zo’n prijs vandaan komt.’
Een wandje ertussen – omdat er vraag naar is
Het is ook weleens voorgekomen dat Van Stralen een klant adviseerde om een extra kamer te creëren. ‘Met de Vraagscan kon ik de klant letterlijk laten zien dat er in zijn omgeving veel meer werd gezocht op vierkamerwoningen dan driekamerwoningen. Dus adviseerde ik hem om een wandje terug te plaatsen in een doorgebroken kamer, zodat er weer twee slaapkamers ontstonden.’
‘Het is een fijne tool om een verkoopargument te kunnen onderbouwen’
Van Stralen werkt in de omgeving Den Haag, waar de prijzen nogal uiteenlopen. Hij gebruikt de Vraagscan dan ook niet bij al zijn objecten, aangezien hij bij sommige woningen direct weet wat het in de markt doet. Het zijn dan ook vaak de lastiger verkoopbare huizen waar hij de Vraagscan voor raadpleegt. Zoals onlangs nog, toen hij een villa in de Haagse wijk Vroondaal wilde verkopen. ‘Dat is een wijk waar de markt niet oververhit is, aan de rand van de gemeente. Wanneer je zo’n woning aanbiedt, duurt het langer voordat het verkocht wordt. Dat kon ik aan de hand van funda-data aan mijn klant laten zien.’
Een andere positieve ervaring met de Vraagscan had makelaar Wenda Althues van Gevaert makelaars. Zij kampte met een te koop staande woning in Bunnik. Na een maand waren er nog geen bezichtigingen geweest. Op basis van de Vraagscan bracht haar cliënt de prijs iets naar beneden en paste het aantal kamers van de woning aan. Het resultaat? 'De woning was binnen een week, voor de vraagprijs, verkocht.'
De makelaar blijft nodig
Maar, zo stelt Van Stralen, de Vraagscan is ook niet allestoereikend. ‘Het is een fijne tool om een verkoopargument te kunnen onderbouwen, maar daarnaast is en blijft de expertise van de makelaar ook hard nodig.’