Hoe komt mijn object zo hoog mogelijk in de resultatenlijst?
- 4 minuten leestijdFunda geeft antwoord op de vraag van februari
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand helpen we Dagmar Hendriks van Ooms Veldhoen & Romeijn makelaars uit Oud-Beijerland aan een antwoord op haar vraag: hoe krijg ik mijn object bovenaan in de resultatenlijst?
Het is een prangende vraag onder makelaars: hoe krijg ik mijn object zo hoog mogelijk in de lijst van zoekresultaten? Het houdt ook Dagmar Hendriks van Ooms Veldhoen & Romeijn Makelaars bezig. ‘Niet alleen voor woningzoekers, maar ook zeker voor de verkopers. Zij verwachten van ons om de woning zo goed mogelijk zichtbaar is op funda en willen hun huis op die eerste pagina zien. ‘Kom je binnen op pagina drie, dan bestaat de kans dat een consument de volgende keer een concurrerende makelaar kiest, omdat zijn objecten wél hoog in de resultatenlijst staan.
Algoritme
Dus hoe bereik je dat plekje hoog in de lijst? Volgens accountmanager Jeroen Blom bestaat er helaas geen panklaar antwoord op die vraag. ‘Er kan maar één object bovenaan staan. Hoe goed je je aanmelding ook regelt, er is geen garantie voor te geven.’ Het algoritme zorgt ervoor dat een zoekervaring optimaal is. ‘Er zijn wel een aantal slimmigheidjes om je ranking in de lijst positief te beïnvloeden.’
Vul zo veel mogelijk kenmerken in
De eerste tip is om bij het aanmelden ervoor te zorgen dat u zo volledig mogelijk bent in de informatievoorziening richting de consument. Op die manier krijgen zoekers immers het beste beeld van uw object. Bij de objectomschrijving gaat het niet om hoeveel woorden er staan, maar dat de informatie zo volledig mogelijk is, waarschuwt Jeroen. ‘Het is dus niet zo dat je met een langere omschrijving automatisch hoger komt.’
‘Plattegronden en 360° foto’s hebben ook invloed op de rangschikking’
Wel is het belangrijk om zo veel mogelijk kenmerken in te vullen. Niet alles zal van toepassing zijn op elk object: niet elk huis heeft immers een tuin, balkon of eigen dak. Maar wees zo uitgebreid mogelijk. ‘Geef dus niet alleen aan dat er een tuin aanwezig is, maar ook welke ligging deze heeft. Een tuin op het zuiden wordt vaak wel benoemd, maar doe dit ook als een tuin op het noorden, oosten of westen ligt. Anders kan dat dus potentiële kopers kosten.’
Voorzie de zoeker van zo veel mogelijk relevante informatie
Met funda Compleet voegt u eenvoudig alle verschillende media toe aan uw object.
Maak gebruik van zo veel mogelijk media
Een ander punt dat invloed heeft op de plek in de resultatenlijst, zijn de media die bij een object getoond worden. Ook hierbij geldt: hoe vollediger, des te hoger de plek op de lijst. ‘Zorg voor minimaal tien foto’s en een video met bewegend beeld,’ tipt Jeroen. Met funda Compleet is het bovendien mogelijk om plattegronden en minimaal vier 360° foto’s toe te voegen. ‘Ook dat heeft invloed op de rangschikking.’
Lees ook: 'Je verdient meer met funda Compleet'Check en vergelijk
Een goede manier om te checken hoe uw object scoort, is om na plaatsing een kijkje te nemen in de resultatenlijst waarin u wilt dat het object hoog geplaatst wordt. ‘Dat klinkt voor de hand liggend, maar veel makelaars vergeten dat,’ aldus Jeroen. Staat uw object op de derde pagina, dan is er dus nog genoeg ruimte voor verbetering. Heeft u het idee dat u alles heeft ingevuld, maar verschijnt de woning nog steeds niet op de eerste pagina? Pak dan eens een object erbij dat wél goed scoort en vergelijk deze met uw eigen object. Bekijk welke kenmerken van het beter scorende object getoond worden en welke media zijn toegevoegd. Grote kans dat u nog verbeterpunten tegenkomt.
Om woningzoekers zo goed mogelijk te blijven ondersteunen, wordt het algoritme constant geoptimaliseerd en geactualiseerd. Daarom is het goed om regelmatig even te checken en vergelijken hoe uw object scoort in de resultatenlijst.
Hoge positie blijft belangrjk
De positie van uw object in de resultatenlijst is belangrijk, óók in tijden van een krappe woningmarkt. ‘Ik hoor geregeld van makelaars dat het niet nodig is om hoog in de zoekresultaten te staan, omdat objecten door het beperkte aanbod toch wel worden gevonden’, zegt Jeroen. Een misvatting, volgens hem. ‘Als je in een dunbevolkt gebied een object aanbiedt, sta je misschien bovenaan. Maar veel mensen zoeken in een straal, dan valt zo'n plaatsing snel weg.’ Bovendien toont onderzoek van funda aan dat een complete presentatie meer oplevert en beter gewaardeerd wordt door huizenzoekers.