‘Naar onze virtuele bezichtiging keken 120 mensen’

- 3 minuten leestijd

Hoe makelaars creatief omspringen met de coronacrisis

Steeds meer makelaars verkennen de mogelijkheden van virtueel bezichtigen. Zo ook makelaar Jesper Kiestra van Hallie & Van Klooster Makelaardij in Amsterdam. Hij deelt zijn ervaringen. ‘Het aantal vragen varieerde enorm.’

Virtueel bezichtigen? Dat had makelaar Jesper Kiestra, noch zijn collega’s, ooit eerder gedaan. Maar de coronacrisis vraagt om een andere aanpak, zeker wanneer een object erg in trek is. Een appartement aan een Amsterdamse gracht bleek de ideale eerste kandidaat voor een virtuele bezichtiging. ‘We kregen ontzettend veel aanvragen voor het object. Na een spoedoverleg hebben we besloten dat het onverantwoord was om iedereen de woning te laten bezichtigen. Dus hebben we voor een online-aanpak gekozen.’

Het kantoor koos voor livestream via Facebook. Hierbij krijgen alle geïnteresseerden de kans om het object te zien, de makelaar vragen te stellen en na afloop een bod te doen. Aan de hand van de voorstellen kiest de makelaar vervolgens een klein aantal geïnteresseerden dat de woning fysiek mag bekijken. ‘We hebben op voorhand aan ongeveer 150 mensen via een duidelijke e-mail kenbaar gemaakt dat we het op deze manier gingen doen,’ vertelt Kiestra. ‘Ik geloof dat juist in zo’n situatie het erg belangrijk is om duidelijk te communiceren.’ In de mail konden geïnteresseerden lezen waar ze de livevideo konden bekijken, wanneer het plaatsvond en hoe het vragen stellen aan de makelaar in zijn werk zou gaan.

Naar onze virtuele bezichtiging keken 120 mensen 3_artikelbeeld.jpg

Niet altijd vol in beeld

Een half uur voor aanvang van de virtuele bezichtiging was Kiestra met een collega aanwezig in de woning. Ze liepen nog een rondje en spraken de rollen af: de een filmt, de ander doet de presentatie. Kiestra: ‘Sommige makelaars kiezen voor een vlog waarbij ze zelf continu in beeld zijn, maar daar geloof ik niet zo in. Ik heb de video gepresenteerd, maar liep soms ook even uit beeld zodat mijn collega kon inzoomen op details als de keukenkastjes. In zo’n video draait het om het object, niet om de makelaar.’

Deze taakverdeling stelde de collega van Kiestra in staat om tijdens de virtuele tour vragen via Facebook voor te lezen, die Kiestra direct kon beantwoorden. ‘De vragen varieerden enorm. Van erfpacht en VvE tot kritische vragen van buurtgenoten die benieuwd waren wat er met het pand ging gebeuren. We merkten ook dat kijkers elkaars vragen gingen beantwoorden.’

‘Ik zou het zo weer doen’

De virtuele tour duurde een half uur en op het hoogtepunt keken zo’n 120 mensen, wat aardig overeenkwam met het aantal geïnteresseerden van het object. Zij mogen allemaal een voorstel doen; Kiestra zal binnenkort laten weten wie van de geïnteresseerden door mag naar de volgende ronde en de woning fysiek mag bezoeken. Kiestra: ‘Het ging boven verwachting goed, de kijkers waren tevreden en we hebben een aantal goede voorstellen ontvangen. Ik zou het bij het volgende populaire object zo weer doen.’

‘Ik zou een woning niet op louter virtuele bezichtigingen kunnen verkopen’

Dat gezegd hebbende, zal de makelaar een livestream niet inzetten als er weinig animo voor een object is. ‘Als er maar een kleine club geïnteresseerden is, kun je alsnog – zolang de huidige situatie het toelaat – individueel bezichtigen. Wij gebruikten de virtuele bezichtiging om een voorselectie te kunnen maken. Ik zou een woning niet op louter virtuele bezichtigingen kunnen verkopen. Een koper moet de woning écht hebben gezien voordat hij tot een koop overgaat. Je koopt een woning, niet een paar schoenen.’

  1. Communicatie is alles. Vertel de geïnteresseerden op voorhand duidelijk wat je van plan bent, waar en wanneer de virtuele rondleiding plaatsvindt en wat de kijkers kunnen verwachten.

  2. Vertel van tevoren hoe kijkers het best vragen kunnen stellen. Geef desnoods suggesties. Benadruk dat deze virtuele bezichtiging vrij vergelijkbaar is met een ‘normale’ bezichtiging en dus dezelfde soort vragen gesteld kunnen worden.

  3. Houd geen promopraatje, maar geef inzicht in de woning zoals je bij een gewone bezichtiging ook zou doen.

  4. Spreek duidelijke vervolgstappen af: krijgen geïnteresseerden de kans om de woning alsnog fysiek te bezichtigen?

  5. Maak duidelijke afspraken met de verkopers over de virtuele bezichtiging (en laat eventueel privacygevoelige items uit de woning verwijderen).

  6. Een externe microfoon kan van pas komen. Kiestra: ‘Wij hebben dit keer geen gebruikgemaakt van een externe microfoon, maar ik zou het een volgende keer wel doen. We kregen nu af en toe opmerkingen over het geluid.’

Virtueel open huis

Ben je ook van plan een bezichtiging via livestream uit te voeren? Sinds 2 april 2020 kun je op de objectpagina een virtueel open huis aankondigen. Consumenten kunnen dan dertig minuten van tevoren eenvoudig ‘inbellen’ op je livestream via Facebook, Instagram, Zoom, Periscope of Jitsi. Bekijk onze veelgestelde vragen om te zien hoe dat in zijn werk gaat.