Provincies blijven onverminderd populair

- 2 minuten leestijd

Groeiende interesse voor Zeeland

De zoektocht naar meer ruimte en rust buiten de stad is een trend die doorzet. De cijfers in de nieuwe Barometer en funda Index laten dit zien. Er zijn veel contactaanvragen voor woningen in Groningen, Friesland en Flevoland. Het aantal leads per object is hier meer dan verdubbeld ten opzichte van 2020. Interesse in de steden is er ook nog steeds, maar die is vergeleken met de provincies aanzienlijk minder hard gestegen.

Uit cijfers van de funda Index blijkt dat de concurrentie op de woningmarkt met name buiten de grote steden blijft toenemen. De cijfers uit de Barometer, waarin we het gemiddelde bereik, de interesse en het aantal contactaanvragen van alle objecten op funda monitoren, bevestigen deze ontwikkeling. Wanneer we de cijfers van 2020 en 2021 vergelijken, dan kunnen we de conclusie trekken dat de provincies onverminderd populair zijn.

Dit geldt overigens niet voor alle provincies; waar uitschieters Groningen, Friesland, Zeeland, Drenthe en Flevoland een flinke groei laten zien, is de provincie Noord-Holland onder woningzoekers duidelijk het minst gegroeid in populariteit.

Bovenstaande grafiek toont de toename tussen het eerste halfjaar van 2020 en 2021 in bereik, interesse en contactaanvragen per provincie, waarbij de cijfers van de tien grootste steden buiten beschouwing zijn gelaten. In de funda Barometer staan alle regiocijfers voor bereik, interesse en contact.

Bovenstaande grafiek toont de toename tussen het eerste halfjaar van 2020 en 2021 in bereik, interesse en contactaanvragen per provincie, waarbij de cijfers van de tien grootste steden buiten beschouwing zijn gelaten. In de funda Barometer staan alle regiocijfers voor bereik, interesse en contact.

  1. De grootste toename in bereik zien we in Groningen (85%), Zeeland (79%) en Friesland (78%): het wekelijkse bereik per object is meer dan verdubbeld.

  2. De grootste toename in interesse ten opzichte van 2020 zien we in Zeeland (91%), Groningen (86%) en Friesland (69%).

  3. De provincies waar het aantal contactaanvragen per object het sterkst is gestegen ten opzichte van 2020 zijn Groningen (136%), Flevoland (104%) en Friesland (103%).

Top 10-steden blijven qua groei achter

In de top 10-steden is nog steeds groei waar te nemen, maar deze blijft achter vergeleken met die in de provincies. Wat opvalt, is dat Nijmegen op alle punten boven de andere steden uitsteekt. Zowel op het gebied van bereik, interesse als contactaanvragen scoren objecten in Nijmegen in 2021 hoger dan de andere top 10-steden.

image5944198859979432906.png

Rust en ruimte in de provincie?

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom mensen geneigd zijn de stad uit te trekken richting de provincie. Het woningaanbod is er groter en het sluit mogelijk beter aan op de woonwensen. De grote druk in de stedelijke woningmarkt zorgt misschien voor een breder zoekgebied. Interessant is om te achterhalen welke overwegingen de overhand hebben. Kiest de woningzoeker vanuit de behoefte naar meer rust en ruimte of voelt hij of zij zich wellicht tot deze keuze gedwongen door de ontstane krapte op de huizenmarkt?

Benadruk uw ervaring met out of the box-woningen die in deze huidige tijd een gouden greep blijken te zijn

Als makelaar kunt u hier concreet op inspelen. Benadruk uw ervaring met out of the box-woningen die in deze huidige tijd een gouden greep blijken te zijn. Profileer uw kantoor als de lokale expert met de benodigde kennis over een dorp of regio in de provincie. Wat ook goed kan aanslaan bij huidige woningzoekers is een boodschap als: ‘Veel buitenruimte en een oase van rust, met een levendige stad op steenworp afstand? Ik help u graag met uw zoektocht naar een nieuwe woning.’

Bekijk de nieuwe Barometer

Naast praktische informatie vindt u in deze editie interessante interviews in het kader van het twintigjarig bestaan van funda.

Funda
Funda Barometer: 20 jaar funda

Een jubileumeditie van de funda Barometer vol handige data voor uw marketing en inspirerende verhalen en visies van experts, consumenten en makelaars.

Lees meer