Tips: zo maak je met je website het verschil

- 3 minuten leestijd

Laat je onderscheidend vermogen zien

Je website is je visitekaartje. Maar maakt je website wel het verschil? Salesexpert Frans Kofflard werpt er een kritische blik op en deelt zijn best practices. ‘Veel websites van makelaars zijn zendergericht.’

Een goede eerste indruk maak je niet zomaar. Je website moet reflecteren wie je bent en wat je doet, vindt salesexpert Frans Kofflard. Hij geeft makelaars advies in salestechnieken en bekijkt daarvoor veel websites van zijn klanten. ‘Een goede website draait om authenticiteit en consistentie. De website moet ergens voor staan. Daar kun je het onderscheid in maken.’

‘De belangrijkste kracht van je website is dat de inhoud ontvangergericht is’

Volgens Kofflard is een goede website erg belangrijk. ‘Wat bepaalt dat ik als klant voor jou kies en geld voor jou overheb? Dat moet op de website al duidelijk worden. Die moet een klant aantrekken.’ Dat aantrekken zit ’m in cruciale dingen: zo moeten de tekst en het beeldmateriaal passen bij de klant die je wilt bedienen. En de site moet natuurlijk goed vindbaar en responsive zijn.

Frans Kofflard

‘De belangrijkste kracht van je website is de inhoud. Mijn advies is om die vooral ontvangergericht te maken.’ Volgens Kofflard zijn de meeste websites zendergericht: ze vertellen wat de makelaar doet. ‘Dat wil de klant natuurlijk ook weten, maar veel belangrijker zijn de specifieke voordelen van je dienstverlening. Hoe goed ben je in het oplossen van mijn probleem? Hoe goed pas je bij de klant?’

Rode appel tussen de groene appels

Nog belangrijker: het verschil maak je door je onderscheidende vaardigheden door te voeren in je gehele communicatiestrategie. Van de manier waarop je de telefoon opneemt tot je website. Kofflard legt uit: ‘Als makelaar heb je een bepaalde doelgroep. Ben je een makelaar in een klein dorp, dan ben je wellicht wel de lokale held. Dan wil ik als bezoeker van de website direct het team zien. Ik wil de makelaar terugzien in de gemeenschap, op de shirtjes van de lokale voetbalvereniging. Ben je een makelaar in de grote stad? Dan wil ik die stad terugzien in je contentmarketingstrategie. Begin op je site met een reeks artikelen. Waar drink ik de lekkerste koffie in je stad? Wat zijn de mooiste panden? Laat tips terugkomen, zo blijf je authentiek. Zo blijf je de rode appel in de kist tussen groene appels.’

‘Als je roept dat je ergens bijzonder goed in bent, wordt de prijs minder relevant’

Je kunt er zelfs voor kiezen om die authenticiteit verder te trekken door bepaalde keuzes te maken. Kofflard: ‘Een voorbeeld: ik heb ooit een makelaar begeleid in een stad met veel concurrentie. We zijn de mogelijkheden tot segmenteren gaan onderzoeken en hebben bedacht dat hij zich specifiek ging richten op jarendertigwoningen. Dat klinkt op papier niet bijzonder indrukwekkend, maar door zichzelf als expert op dat gebied te profileren, kreeg hij veel werk. Zowel koop als verkoop.’

Authenticiteit

Natuurlijk hoef je niet als een dolle je strategie om te gooien. Maar er zit wel een interessante les in de best practice. Wanneer je in een bepaalde prijsklasse, doelgroep of wijk gaat zitten, kun je daar je authenticiteit aan ontlenen en dat doortrekken in je bedrijfsvoering. Kofflard: ‘Dat vraagt veel lef. Maar het belangrijkst is dat je iets kunt bieden wat anderen niet te bieden hebben. Dat is sales: als je roept dat je ergens bijzonder goed in bent, wordt de prijs minder relevant. En je website is het perfecte kanaal om je onderscheidend vermogen te laten zien.’

Wil je meer uit jouw zichtbaarheid op funda halen?

Jeroen en zijn collega's helpen je graag verder.

Jeroen BlomAccountmanager