Geur is een krachtige verleider
- 3 minuten leestijdMaak je woningpresentatie compleet met de juiste geur
Geur is een krachtig marketinginstrument om in te zetten bij bezichtigingen én op je kantoor. Een juiste geur kan bijdragen aan een positieve beleving en meer verkoop, weet Sandra Overbeek. Ze is interieurontwerper en verkoopstylist bij Heutinck Makelaardij en werkt veel met geur.
Kopers kunnen zich online een steeds completer beeld vormen van een woning. Daarom is bij een bezichtiging of kantoorbezoek een extra verleider nodig. Geur is dat bij uitstek. De verleiding begint al bij binnenkomst. De bedoeling is dat iemand meteen een goed gevoel krijgt en een passende geur kan dat effect versterken. Wereldwijd bewijzen onderzoeken van universiteiten al jaren dat geurassociaties zorgen voor meer verkoop.
Onderschat effect
Geurmarketing wordt bijvoorbeeld al veel gebruikt door trendy winkels. Naast een mooie styling, relevante kleuren en een prettig achtergrondmuziekje zorgen zij voor een geur die mensen een comfortabel en vertrouwd gevoel geeft. ‘Zoals in de shops van modeontwerper Nikkie Plessen,’ geeft stylist Sandra Overbeek als voorbeeld. ‘Ze hebben een uitnodigende entree, bij binnenkomst ruikt het lekker en het interieur is fris. Klanten komen er graag, blijven langer en besteden meer.’ Wat geur met je doet, wordt onderschat, vindt ze.
Geen appeltaart, wel schone was
Hoewel voor woningbezichtigingen weleens het bekende voorbeeld van de geurende appeltaart wordt genoemd, is dit niet Overbeeks eerste keuze. ’Geuren die het bij bezichtigingen goed doen, zijn frisse, schone geuren als aqua, citrus, bergamot, grapefruit, lavendel. Een scheutje chloor in het toilet en de geur van schone was roepen eveneens positieve associaties op.’
Zoals een goede geur de verkoop kan bevorderen, zo kan een verkeerde geur juist averechts werken, waarschuwt Overbeek. ‘Natte hond, kattenbaklucht, sigarettenrook en zure luchten zijn funest voor een goede woningbezichtiging. ‘Alles ziet er tiptop uit, maar de woning moet ook uitnodigend en fris ruiken.’
U kunt kiezen voor één geur voor het hele huis, of specifieke geuren voor bepaalde ruimten. Lavendel voor de slaapkamer en hamam of munt voor de badkamer, bijvoorbeeld. ‘Geurende verse bloemen in de entree of woonkamer zijn ook een aanrader,’ vindt Overbeek.
Elke doelgroep een ander geurtje
Overbeek werkt zelf regelmatig met geurontwerpers. Ze kunnen voor elke doelgroep specifieke geuren aanbevelen of mengen voor het beste resultaat. Er bestaat bijvoorbeeld een geurtheorie die bepaalde geuren aan type mensen verbindt, legt ze uit. ‘Zogenoemde ‘volgers’ houden van bloemig en oriëntaals, ‘realisten’ van hout en aromatische vuren, ‘leiders’ van groene vruchten, ‘idealisten’ van groene natuur en ‘creatieven’ van citrus en verrassende, onalledaagse geuren.’
Voor makelaars is zowel de doelgroep als het object van belang voor de juiste geurkeuze. Overbeek: ‘Gaat het om een hip stadsappartement voor starters? Een afgelegen boerderij voor buitenmensen of een chique trendy villa voor tweeverdieners? Zoek daar een geur bij die voor hen thuiskomen betekent. Niet te sterk, maar subtiel, om het onderbewustzijn te prikkelen.’
Geur op kantoor
Met geur kun je ook uiting geven aan je merk of imago. Voor een makelaarskantoor, waar veel doelgroepen samenkomen, kan een geurmeester een (gemixte) geur kiezen die goed bij je gewenste kantooruitstraling past. Maar geurstokjes van een kwalitatief goed merk kunnen ook al verschil maken, zegt Overbeek. ‘Wil je vertrouwen opwekken als allround kantoor, kies dan voor frisse, schone citrusgeuren als bergamot en limoen. Houttonen als sandelhout en oude specerijen als kruidnagel, foeli en nootmuskaat passen weer beter bij de luxe sfeer van een high-end kantoor, vergelijkbaar met een chic hotel. Probeer het en merk het resultaat.’