Het beste moment van de week om jouw object op funda te plaatsen

Net na de lunchpauze of juist in het weekend?
Op welk moment van de dag of week is de kans het grootst dat zoekers jouw object op funda zien? Maakt het eigenlijk uit wanneer je een woning online zet? We doken in de data om dit uit te pluizen.
Er bestaan veel onderzoeken naar wat het perfecte tijdstip is om een post te plaatsen op social media. En op welke dag van de week je jouw nieuwsbrief het beste kunt versturen.
Hoe zit dat met het plaatsen van objecten op funda? Maakt het uit of je een object maandagmiddag net na de lunch op funda zet, of juist in het weekend, als iedereen de tijd heeft om eindeloos langs woningen te scrollen? Om daarachter te komen, doken wij in de statistieken.

Geef jouw object de best mogelijke presentatie
Met funda Premium is jouw object vanaf het belangrijke eerste moment optimaal zichtbaar op funda en vergroot je het effect van het piekmoment.
Beste dag van de week
Wat blijkt: er bestaat niet zoiets als een drukke en een rustige dag op funda. Het gemiddeld aantal views, dus hoe vaak een object wordt bekeken, verschilt namelijk niet heel veel per dag.
Zouden we het totale aantal views (100%) verdelen over de week, dan lagen de scores voor dinsdag tot en met vrijdag in 2024 allemaal ongeveer op 15%. Opvallend is dat het weekend, waar je gezien de vrije tijd van consumenten misschien wel meer verkeer zou verwachten, juist lager scoort. Zondag is met 12,8% van het totale zoekverkeer de 'slechtste' dag, al hebben we het dan nog steeds over miljoenen zondagse bezoeken per maand. De maandag en zaterdag trekken ongeveer 14% van het totale aantal views.
Lees ook: 'Wat is de beste maand om een huis te (ver)kopen?'Meeste contactverzoeken vlak voor en na het weekend
De meeste huizenzoekers lijken er rekening mee te houden dat makelaars in het weekend minder goed bereikbaar zijn. Op zaterdag en zondag doen de minste mensen een contactaanvraag over een object: respectievelijk zo’n 9% en 6% van het totale aantal. Op doordeweekse dagen ligt dat meer rond de 16%.
De maandag en vrijdag zijn met 18% en 17% de ‘piekdagen’ van de week, al zijn de verschillen klein. Waarschijnlijk wachten veel mensen tot na het weekend met contact opnemen, of ze hopen nog vlak voor het weekend op een reactie.
De meeste mensen nemen direct in de ochtend contact op, tussen 8.00 en 10.00 uur, maar zelfs op late uren worden contactaanvragen gedaan. Hoewel de cijfers niet zijn uitgesplitst (naar telefoonklik, bezichtigingsaanvraag, reactie via het formulier of brochureaanvraag) is het aannemelijk dat je in de ochtend vooral gebeld wordt en ’s nachts gemaild.
Beste moment van de dag
Op welk moment van de dag kijken funda-bezoekers het meest? We zien de piek in het aantal views rond 19.00 uur: 6,9% van het totaal op de dag. Zelfs ’s nachts en in de vroege uurtjes van de ochtend kijken mensen naar woningen: om 3.00 uur wordt er nog 0,4 % aangeklikt.
Bijzonder opvallend in 2024 was een piek in het zoekverkeer op maandagavond tussen 21.00 en 22.00 uur, het tijdstip waarop – niet geheel toevallig – het tv-programma Kopen zonder kijken werd uitgezonden.
Elk moment is een goed moment
Kortom, eigenlijk is elke dag en ieder tijdstip een prima moment om je object op funda te plaatsen. Het is wel handig om rekening te houden met die piek van 19.00 uur. Nadat je een object aanmeldt, staat het doorgaans vier uur later al op funda. Je kunt ook kiezen voor direct publiceren, dan is de woning al na een half uur zichtbaar.

Haal het onderste uit de kan als funda Pro
In deze e-learning van 6 lessen leer je hoe je funda’s data en inzichten over zoekgedrag en woonconsumenten in jouw voordeel gebruikt.