‘Met AI kunnen we makelaars betere inzichten geven’
CTO Eduardo Neves over de mogelijkheden van AI voor funda
Dat AI kansen biedt voor makelaars staat buiten kijf. Maar welke mogelijkheden zien we eigenlijk voor AI op funda, het platform waarop de consument met jou en je objecten in aanraking komt? Eduardo Neves, onze Chief Technical Officer, aan het woord over funda’s visie op AI en de kansen en risico’s die hierbij komen kijken.
Hoe kijk jij als CTO van funda naar AI?
‘Het gaat op dit moment nergens anders over, maar dit is niet de eerste keer dat AI in opkomst is – dit is alweer de vierde golf sinds de jaren zestig. Na een periode van extreme ontwikkeling gaat er ook altijd weer lucht uit de bubbel. Daarom blijf ik altijd kritisch en probeer ik de hype te onderscheiden van écht waardevolle ontwikkelingen.’
Wat is er nieuw aan deze golf?
‘Hiervoor kon je al machines trainen met data, maar dan moest je het wel heel gestructureerd invoeren. Zo kon je bijvoorbeeld de transactieprijs van een object voorspellen op basis van de prijzen van omliggende objecten. Dat is iets wat we al doen met de Waardecheck. Het nieuwe aan ‘generatieve’ AI is dat het kan werken met grote hoeveelheden ongestructureerde data – in principe het complete internet. Daardoor is het gebruik van AI veel makkelijker en toegankelijker geworden.’
Gaan mensen in de toekomst op een andere manier huizen zoeken?
‘Niet alleen dat, maar de hele manier waarop mensen hun telefoons en computers gebruiken gaat veranderen. En wij passen ons platform daarop aan, net zoals we ons ook ooit hebben aangepast aan de komst van de smartphone. Het zou kunnen dat je in de toekomst je ideale huis omschrijft in plaats van dat je filters gebruikt.’
‘Ik wil een huis met een roze gevel en een zwembad in een straat met veel jonge gezinnen en een restaurant met goede reviews op loopafstand.’ Zoiets?
‘Bijvoorbeeld. Wat we níét willen is dat mensen ook zoekopdrachten gaan geven die ethisch niet door de beugel kunnen, zoals: ik wil in een wijk wonen met weinig – ik gebruik even mezelf als voorbeeld – Portugezen. In de huidige zoekfunctie kunnen we dat makkelijk voorkomen: je kunt er gewoon niet op filteren. Dat willen we bij het integreren van AI graag zo houden.’
Welke kansen zie jij in de nabije toekomst voor AI bij funda?
‘AI gaat helpen om onze gebruikers en hun doel op funda nog beter te begrijpen. Daardoor kunnen we ze bijvoorbeeld gepersonaliseerde content bieden. Voor makelaars gaat AI ons helpen om leads beter te kwalificeren: is dit een koop- of verkooplead en hoe serieus is hun intentie?’
Kan AI het makkelijker maken voor makelaars op een object op funda te plaatsen?
‘Zeker, maar dat zie ik vooral als een ontwikkeling voor makelaars zelf en hun invoerpartners, omdat het over aanbod gaat. Onze expertise en focus zit aan de vraagkant. Wat zoeken consumenten en hóé zoeken ze? En hoe kunnen we makelaars met die inzichten helpen? Ik kan me voorstellen dat we met AI een optimale fotovolgorde voor een object kunnen aanbevelen, of adviezen geven om de prestaties van objecten en van makelaarskantoren op funda te verbeteren.’
Welke AI-ontwikkelingen zijn interessant voor consumenten in hun huizenjacht?
‘Alles wat helpt bij het vertalen of visualiseren van woonwensen. Bij funda doen we dat door huizen te vinden die bij je woonwensen passen, en AI-tools kunnen consumenten zelf ook verder helpen bij vervolgstappen, zoals verbouwingsplannen. Makelaars spelen hier al op in door met AI-gegenereerde schetsen de potentie van een object te laten zien. Ook zelf kunnen consumenten met AI-tools hun wensen voor een nieuwe tuin of keuken makkelijker visualiseren, nog vóór de stap naar een expert. Dat versnelt het proces.’
Zie je nog risico’s?
‘Je krijgt nog regelmatig foute antwoorden van AI-tools en het is moeilijk om ze te verifiëren. Als test vraag ik ChatGPT al twee jaar lang wat de elf beste spelers allertijden zijn van FC Porto – mijn favoriete voetbalclub. Ik heb nog steeds geen goed antwoord gekregen. Nou weet ik wat het wél moet zijn, maar een consument op funda moet ervan op aan kunnen dat onze informatie klopt. We willen geen verkeerde informatie geven die kan leiden tot verkeerde beslissingen. Daarom zullen we ook altijd doorverwijzen naar een makelaar voor professioneel advies. Het kopen van een huis is immers de grootste stap van iemands leven. Als funda willen we dat mensen die stap vol vertrouwen kunnen nemen.’
Zo gebruik je Artificial Intelligence als makelaar
Webinar | On demand beschikbaar Kunstmatige intelligentie: wat kun je er wel – en vooral ook niet mee? In dit webinar deelt techwatcher Remy Gieling de belangrijkste trends en ontwikkelingen.