Nieuwbouw promoten met behulp van AI
Van leadgeneratie tot virtual staging
Op het gebied van AI is er elke dag meer mogelijk. Welke tools zijn op dit moment interessant als je een nieuwbouwproject wilt promoten? We bespreken drie voorbeelden met AI-enthousiast en eigenaar van Fundament All Media Boris Geheniau.
‘De mogelijkheden van AI zijn onbeperkt,’ zegt Geheniau. ‘Dat klinkt als een open deur, maar het is waar: de snelheid waarmee AI zich ontwikkelt, is ongekend. Het is nu zelfs mogelijk om met AI potentiële kopers te bellen en een gesprek over een appartement te voeren. Laat me het je demonstreren.’
Kwestie van slim toegepaste technologie
Wat volgt is een gesprek tussen een Nederlandse stem met een lichte Amerikaanse tongval en Geheniau. De stem vertelt Geheniau precies welke appartementen in nieuwbouwproject The Robin in Amsterdam aan zijn wensen voldoen. Op zijn vragen of het appartement met een keuken wordt geleverd en of er parkeergelegenheid voor de deur is, krijgt hij bevestigend antwoord.
Een technisch wonder? Ja en nee: het is vooral slimme technologie die slim is toegepast. Voor deze demonstratie heeft Geheniau alle specificaties van de appartementen in The Robin in een CRM-systeem geladen. Dit systeem is gekoppeld aan AI, waardoor de AI correcte antwoorden kan geven over dit specifieke project.
Ik hoop op een ontwikkeling die op basis van klantinput de perfecte plek om te wonen kan voorstellen
Welk voordeel heeft dit precies voor de makelaar? ‘Deze antwoorden ontstijgen de chatbots waarin je als klant vastloopt’, vertelt Geheniau. ‘Je zou AI klanten te woord kunnen laten staan voor vragen, maar AI kan zelf ook klanten bellen.’
Drie handige AI-toepassingen voor nieuwbouw
Voor de promotie van nieuwbouw biedt AI meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld deze:
Leads genereren met een AI-chatbot
Waar gewone chatbots werken met vooraf bepaalde standaardvragen en -antwoorden, zijn AI-chatbots zelflerend. Hierdoor reageren ze veel menselijker en kunnen ze bijvoorbeeld ook herkennen of een gesprekspartner een lead of zelfs klant zou kunnen worden. Een voorbeeld van zo’n AI-chatbot is Drift. Gebaseerd op de content die iemand heeft bekeken, stelt de Drift-chatbot gerichte vragen. Dat maakt het gesprek persoonlijk en tegelijkertijd kan Drift hiermee kwalitatief goede leads herkennen. Door Drift te koppelen aan je CRM-systeem krijg je automatisch te horen wanneer een potentiële klant klaar is voor een volgende stap.
Goed scorende promotieteksten schrijven
Je kunt AI ook alle content rondom nieuwbouw laten genereren. Geheniau: ‘De kwaliteit vind ik zelfs hoger dan wanneer je het door een tekstschrijver laat doen. Met een goede prompt kan ChatGPT aantrekkelijke teksten per woonunit maken die aansluiten bij de doelgroep, inclusief passende socialmediaposts en SEO om meer verkeer te genereren. De gratis versie van ChatGPT is iets minder goed en wil weleens informatie bijverzinnen; de betaalde versie is veel accurater voor zakelijk gebruik.’
Een andere tool die je hiervoor kunt gebruiken, is er een die Geheniau’s bedrijf Fundament All Media zelf heeft ontwikkeld. Het Project Informatie Managementsysteem (PIM), waarmee projectontwikkelaars alle informatie over een (nieuwbouw)project centraal kunnen verzamelen en beheren, kun je namelijk koppelen aan ChatGPT. Met de prompts die Fundament All Media heeft ontwikkeld, maak je eenvoudig relevante (promotie)teksten die aansluiten op de beoogde doelgroep, inclusief informatie over het project, woningtype of bouwnummer, en relevante zoekworden.Laat de mogelijkheden van een ruimte zien met virtual staging
Bij nieuwbouw moeten kopers geholpen worden met het visualiseren van hun toekomstige woning. Zeker een kale, lege nieuwbouwwoning is lastiger te verkopen dan een stijlvol ingericht huis. Met virtual-stagingtools kun je met een druk op de knop lege kamers volledig inrichten in verschillende stijlen en dus beter de mogelijkheden van de ruimte laten zien aan potentiële kopers. Goede voorbeelden van virtual-staging-AI-oplossingen zijn Virtual Staging AI, Apply Design, Yisual, BoxBrownie.com en roOmy.
Volgende stap: zoeken naar ‘een’ woning in ‘een’ dorp
Wat voor toepassingen ziet Geheniau richting de toekomst nog meer voor zich? Hij hoopt op een ontwikkeling die op basis van klantinput de perfecte plek om te wonen kan voorstellen. ‘Stel, iemand wil in een Nederlands dorp wonen, niet te ver van de stad, met een supermarkt en dichtbij een bos, voor een X budget en X vierkante meters. Wat zijn dan de opties? Zo’n ontwikkeling zou echt waardevol zijn voor mensen die niet aan een specifieke woonplaats gebonden zijn.’
Met AI kunnen we makelaars betere inzichten geven
Wat we bij funda kunnen met AI? Onze bezoekers nog beter leren begrijpen en makelaars helpen met die inzichten.
‘Technologie maakt het nu mogelijk dat je kan beschrijven hoe je wilt wonen en helpt consumenten met het vinden van een huis. Kwalitatief zoeken, in plaats van kwantitatief. Ik geloof dat dat de toekomst is.’