‘Elke review wordt hier gevierd’
- 4 minuten leestijdSiewe Bedrijfsmakelaars benut makelaarsbeoordelingen optimaal
Online reviews zijn waardevol voor zowel zoekers naar een bedrijfsmakelaar als voor de makelaar zelf. Bij Siewe Bedrijfsmakelaars zijn recensies een vast onderdeel van het commerciële proces. De reviews die ze via funda in business ontvangen worden dan ook volop benut.
Leonard van Loon, directeur Siewe Zakelijk, heeft reviews hoog op de agenda staan: ‘Mensen die zich oriënteren op een bedrijfsmakelaar kijken naar het aantal panden dat je in de verhuur en verkoop hebt, en naar de recensies van je huidige klanten. Daarom zetten wij de makelaarsbeoordelingen die we ontvangen actief in op onze eigen website en onze profielpagina op funda in business. Dit gaat om de kwaliteit van onze dienstverlening; we kunnen hiermee laten zien wat klanten van ons mogen verwachten.’
Jouw visitekaartje op funda in business
Met Kantoorprofiel Pro heb je een uitgebreide profielpagina op funda in business. Zo bouw je aan je eigen merk en vergroot je het aantal contactaanvragen dat zoekers bij je doen voor jouw dienstverlening.
Persoonlijke aanpak
Voor Siewe is persoonlijk contact essentieel: ‘Onze secretaresse is een kei in het onderhouden van contact met onze klanten. Ook bij de reviews zit ze er bovenop. Ze houdt overzicht over de beoordelingen die we ontvangen, zorgt ervoor dat elke review wordt beantwoord en intern gedeeld. Reken maar dat we elke positieve beoordeling samen vieren! Het is een bevestiging van waar we elke dag hard aan werken: een goede verbinding met tevreden klanten.’
Bevat een review een kritische noot, dan gaat een collega ermee aan de slag. ‘We nemen elke reactie serieus en reageren altijd. Je kunt niet in elke situatie iedereen tevreden stellen, maar je kunt wel laten zien dat je er alles aan gedaan hebt. Veel hangt af van verwachtingsmanagement en goede communicatie. Wij gaan altijd met mensen in gesprek, zodat wensen en afspraken duidelijk zijn. Die aanpak wordt gewaardeerd.’
Feedback verzamelen
Daarnaast beweegt Van Loon zijn team om het aantal reacties via reviews te vergroten, zodat zoveel mogelijk input wordt verzameld. ‘Elke recensie telt. We sturen verkopers en verhuurders standaard een uitnodiging om ons te reviewen, maar verwijzen ook in gesprekken naar deze optie. Veel van onze klanten zijn ondernemers die het hartstikke druk hebben, dus zoiets belandt al snel onderaan hun to-dolijst. Daarom zijn we blij als ze de tijd nemen om onze dienstverlening te beoordelen. Het geeft ons waardevolle informatie en nieuwe inzichten. Door dit soort feedback te verzamelen weten wij hoe onze dienstverlening wordt beleefd en wat we verder kunnen aanscherpen.’
Transacties en recensies
Siewe publiceert deze zomer per bedrijfsterrein een aparte website met daarop informatie over voltooide transacties: interviews met klanten, foto’s en video’s van objecten. Ook hierbij spelen reviews een grote rol.
‘Je kunt als makelaar laten zien welke transacties je hebt gedaan, maar vertellen hoe je iets hebt aangepakt zegt nog meer. Zo hebben we laatst voor een klant een pand aangekocht, de verbouwing ervan begeleid, de helft van het gebouw verhuurd, het oude bedrijfspand verkocht en een plek op een bedrijventerrein met bouwvergunning voor tien units gerealiseerd. Zo’n totaaltraject is een goede showcase: wat doen we zoal? Waar staan we voor? Nu kunnen we dat zelf gaan roepen, maar iemand anders aan het woord laten is overtuigender. Hoe dichter iemand bij je staat, hoe eerder je mening door zijn aanbeveling gekleurd zal worden. Lovende kritiek is nu eenmaal goed voor onze reputatie. Dat maakt recensies zo belangrijk.’
Stapsgewijs
Het kantoor van Van Loon is continu bezig met optimalisatie. ‘Je wilt standaard kwaliteit bieden in je aanmeldingen, contracten en overeenkomsten. Maar de klant vinden wij belangrijker dan het proces. Daarom structureren we het als volgt: we zetten de reviews in als een vast onderdeel in ons verhuur- en verkoopproces. Dat gaat stapsgewijs. Ik blijf intern benadrukken hoe waardevol positieve beoordelingen zijn voor ons kantoor. Tegen collega’s zeg ik: nodig je klant uit, stuur een mail, vraag of diegene dit zou willen invullen en zorg voor die positieve review! We onderzoeken de mogelijkheden van funda en Google, delen beoordelingen ook op onze eigen website en leggen op media als LinkedIn de nadruk op ons netwerk.
'We zijn als klein kantoor niet gericht op een groter marktaandeel, maar spannen ons continu in om onze huidige klanten terug te zien komen. Bij een bedrijfsmakelaar komen trouwe klanten nu eenmaal vaker terug dan bij een woningmakelaar. En recensies kunnen dat stimuleren.’
Toon jouw makelaarsbeoordelingen ook op funda in business
In funda desk kan je bij jouw instellingen via het tandwieltje kiezen voor Makelaarsbeoordelingen verzamelen en publiceren. Je gemiddelde beoordelingscijfer wordt dan getoond op je profielpagina, in de resultaten van ‘Zoek een bedrijfsmakelaar’ en bij een Podiumplaats-advertentie.