Uit een positieve beoordeling valt meer te halen

- 3 minuten leestijd

Een goede reactie versterkt je imago

Potentiële klanten gebruiken beoordelingen om zich een beeld te vormen van jouw dienstverlening, maar kijken óók naar hoe jij op beoordelingen reageert. Met een persoonlijke reactie kun je aantonen dat een positieve beoordeling terecht is, hoe betrokken je bent en waar je voor staat. Dat zegt meer dan een vriendelijk bedankje.

Reviews zijn een belangrijke graadmeter voor zoekers en aanbieders van commercieel vastgoed om wel of niet met een bedrijfsmakelaar in zee te gaan. Nu ligt het gemiddelde beoordelingscijfer van bedrijfsmakelaars op funda in business vrij hoog: de meeste makelaars scoren tussen een 8 of 9. Je moet dus op een andere manier het verschil maken. Een goede reactie op een positieve beoordeling draagt daaraan bij.

Lees ook: 'Geef een positieve draai aan een negatieve beoordeling'

Maak het persoonlijk

Veel bedrijfsmakelaars die op funda in business een positieve beoordeling krijgen, reageren daarop met een kort bedankje: ‘Bedankt voor de leuke beoordeling’. Of: ‘Je maakt ons blij met dit mooie cijfer’. Maar deze reacties zijn onpersoonlijk en inwisselbaar voor elke klant. Een gemiste kans, want met een persoonlijke reactie kun je laten zien hoe je communiceert, hoe je werkt en hoe serieus je jouw klanten neemt.

Veelzeggender is een persoonlijke reactie als: ‘We zijn blij dat we zo snel een nieuwe eigenaar hebben gevonden voor jullie mooie pand, zodat jullie nu in alle rust kunnen gaan genieten van jullie welverdiende pensioen’. Uit zo'n reactie spreekt veel sympathie en betrokkenheid. Het toont aan dat een bedrijfspand verkopen voor jou meer is dan alleen een zakelijke transactie.

Begin met een bedankje

Als een klant een beoordeling achterlaat en daarop een (positieve) reactie terugkrijgt, is dat niet alleen leuk voor de klant. Het versterkt ook de persoonlijke relatie. Een positieve review is in zekere zin bijzonderder dan een negatieve: de klant heeft er immers zelf geen belang bij. Met een persoonlijk bedankje laat je zien dat je deze genomen moeite waardeert. En vergroot je de kans dat deze klant je aanbeveelt bij anderen.

Belicht je pluspunten

In een persoonlijke reactie kun je op subtiele wijze pluspunten van jouw kantoor onder de aandacht brengen. Als een startende agrarische ondernemer in zijn beoordeling bijvoorbeeld vermeldt dat hij veel gehad heeft aan jullie adviezen en kennis over de gebiedsontwikkeling, plannen en regelgeving, dan kun je daar in je reactie op inhaken. Bijvoorbeeld door te reageren met: 'We zijn blij dat we als gespecialiseerde, agrarische makelaar hebben kunnen bijdragen aan de realisatie van uw ambitieuze plannen en dat wij u in contact hebben kunnen brengen met de juiste experts om dit proces zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen’.

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren waarop je kunt benadrukken in je reactie waarin jouw kantoor zich onderscheidt of wat je pluspunten zijn. Daarmee geef je potentiële klanten op een slimme manier inzicht in de diensten die je verleent.

  1. Reageer altijd op een beoordeling, of die nu positief of negatief is.

  2. Bedankt iemand altijd voor de tijd en moeite die hij of zij heeft genomen om een beoordeling achter te laten.

  3. Toekomstige klanten zien aan je taalgebruik en woordkeuze hoe je communiceert, werkt en hoe serieus jij je klanten neemt. Kies daarom voor een duidelijke lijn en tone of voice in je reacties en wijk hier niet van af. Hoe spreekt je bijvoorbeeld je klanten aan: met u of je?

  4. Kijk of de positieve inhoud van de beoordeling mogelijkheden biedt voor een reactie die jouw unieke eigenschappen als bedrijfsmakelaar benadrukt.

  5. Houd het kort en krachtig: kies een positief punt uit waarop je reageert, maar ga niet alle complimenten in een reactie af.

  6. Personaliseer en varieer met antwoorden: elke klant en situatie is anders, jouw reactie ook.

Nieuwe klanten bereiken via funda?

Dat kan! Paulien en haar collega’s adviseren je graag over hoe jij optimaal zichtbaar bent bij jouw doelgroep.

Paulien StapelAccountmanager