Waarom makelaarsbeoordelingen belangrijk zijn

- 2 minuten leestijd

Onmisbaar in deze maatschappij

Of je nu op zoek bent naar een goed restaurant, Airbnb-adres of een nieuw koffiezetapparaat: de kans is groot dat je online beoordelingen raadpleegt en aan de hand daarvan kiest met welke partij je in zee gaat. Online reviews zijn onmisbaar in onze maatschappij. Ze geven over het algemeen een realistisch beeld van wat je kan verwachten. Verzamel jij al reviews? Zo niet, dan doe je er slim aan om daar nu mee te beginnen.

Want als je moet kiezen tussen een wasmachine mét beoordelingen en eentje zonder: welke aanbieder zou jij dan kiezen? Toch zijn er nog veel bedrijfsmakelaars die geen gebruik maken van reviews. Ze weten niet goed hoe te beginnen, of geloven niet in de kracht ervan.

Spiegel op je werk

Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen de beoordelingen voor jezelf te houden en niet te publiceren. Je wordt nergens toe verplicht. Maar uit onderzoek onder zoekers blijkt dat de meeste respondenten reviews gebruiken bij het maken van een keuze voor een bedrijfsmakelaar. Zonder zichtbare beoordelingen is de kans dus aannemelijk dat je de boot mist.

Funda
Laat je makelaarsbeoordelingen zien op funda in business

Beoordelingen wegen zwaar mee in de keuze van potentiële klanten voor een bedrijfsmakelaar.

Lees meer

Het openstellen voor openbare beoordelingen op funda in business wordt soms als riskant ervaren. Een beoordeling is een spiegel op je werk. Mocht je een slechte beoordeling krijgen, dan kan je deze niet verwijderen. Aan de andere kant weegt dit nadeel niet op tegen de voordelen: positieve recensies zullen weer nieuwe leads opleveren.

Lees ook: 'Uit een positieve beoordeling valt meer te halen'

Inhoud op één

Sites die vaak gebruikt worden door zoekers zijn Google en funda in business. Bij de eerste kan iedereen online een review achterlaten, ook als ze geen klant bij je zijn geweest. Op funda in business kunnen alleen klanten na afloop van het aan- of verhuur of aan- of verkoopproces een beoordeling geven.

Dat heeft wel tot gevolg dat het gemiddelde beoordelingscijfer erg hoog is: vaak zijn klanten blij wanneer ze hun makelaar beoordelen ná de dienstverlening. Des te belangrijker wordt de inhoud van de review. Vraag klanten daarom niet alleen een cijfer te geven, maar ook uit te leggen wát jouw dienstverlening zo goed maakte. Zo onderscheid je jezelf van de concurrent en leer je bovendien op welke kwaliteiten je in jouw communicatie de nadruk kunt leggen.