6 manieren om je te onderscheiden met (stock)beeld
Zo vind je de juiste afbeelding voor jouw blog of website
De manier waarop je communiceert zegt veel over jouw kantoor. Ook de afbeeldingen die je gebruikt op bijvoorbeeld je website, profielpagina op funda en social media dragen daaraan bij. Funda’s visual designer Richard van Rooijen heeft een aantal praktische tips waarmee je zowel je boodschap als merk versterkt.
‘De kracht van een goed beeld wordt vaak onderschat,’ vindt Richard. ‘Zonde, want beeld kan een artikel of merk maken of breken. Voornamelijk op social media. Wanneer iemand op Facebook, Instagram of Twitter scrolt, kijkt de gebruiker eerst naar de afbeelding en of die aanspreekt.’
Dat is volgens hem het moment om je doelgroep te verrassen. Onderstaande tips en handvatten helpen om je met jouw beeldkeuzes te onderscheiden van andere makelaarskantoren.
Visual designer Richard van Rooijen
Ga niet voor je eerste, maar tweede idee
Wil je creatievere beeldkeuzes maken, zoek dan in een beeldbank niet op basis van het onderwerp van een artikel, of de woorden die als eerste in je opkomen. Richard: ‘Dat is vaak de belopen weg. Zelf kijk ik naar synoniemen of andere woorden uit de tekst. Daarom heb ik als beeld bij dit artikel geen fototoestel of iets dergelijks gekozen, maar een veer die symboliseert hoe je met goed beeld ‘eruit springt’. Dat is uiteindelijk het doel.’
Wees creatief, maar ook duidelijk
Een creatief idee is leuk, maar iemand die de begeleidende tekst nog niet heeft gelezen moet het wel kunnen begrijpen. Richard: ‘Kijk dus wel of de afbeelding voldoende informatie geeft. Een abstract beeld kan voor jou duidelijk zijn, omdat je de inhoud van de boodschap kent, maar lijkt voor jouw lezer misschien volstrekt willekeurig.’
Zorg voor herkenbaarheid
Wees consequent in de manier waarop je met je klanten communiceert, dus ook in je beeldkeuzes. Zo bouw je een eigen, herkenbare identiteit op. Richard: ‘Bij funda hebben we richtlijnen voor onze communicatie opgesteld. Zo moeten onze beelden passen bij onze merkwaarden: transparant, behulpzaam, betrouwbaar en gedreven. Ook werken we met herkenbare kleuren, oranje accenten voor consumenten, blauwe voor makelaars. Verder willen we dat er in de beelden altijd een menselijke interactie te zien is, of dat ze geschoten zijn vanuit een uniek perspectief. Met dit soort kaders kunnen we makkelijker bepalen welke beelden we wel of niet bij funda vinden passen. Zulk soort richtlijnen kun je ook voor jouw kantoor opstellen.’
Verplaats jezelf in je doelgroep
‘Ik zie dat veel makelaars op hun website of Kantoorprofiel Pro-pagina op funda een foto van hun kantoorpand kiezen als header. Persoonlijk zou ik kiezen voor een foto van het team, want een klant kiest niet voor jou vanwege je pand, maar vanwege jouw expertise. Of jouw team strak in pak poseert, of in een lossere stijl, is een keuze die je het best maakt op basis van het type kantoor dat je bent en het soort klanten op wie je je richt. Je kunt en wilt niet iedereen als klant hebben,’ aldus Richard.
Weet waar je beeld vandaan haalt
Afbeeldingen kun je kopen bij stockfotowebsites als Shutterstock en Stocksy. Goede, gratis alternatieven zijn volgens Richard bijvoorbeeld Unsplash en Pexels. ‘Let wel altijd op de gebruiksrechten. Sommige beelden mogen alleen redactioneel en niet commercieel gebruikt worden.’
Gebruik beelden van dezelfde maker
Richard: ‘Als je het lastig vindt om een herkenbare lijn of stijl aan te houden, gebruik dan vaak afbeeldingen van dezelfde fotograaf of maker. Op stockfotowebsites zie je wie de maker van een beeld is en kun je meteen andere afbeeldingen van deze persoon bekijken.’
Maak je website niet pandgericht maar klantgericht
Opvallen in de markt? Laat je website aansluiten bij je merk. Brandexpert Maarten van Vliet van IMXclusive vertelt hoe.