De kracht van goede kantoorfoto’s
Het perfecte plaatje van je makelaardij en medewerkers
Goede medewerkersfoto’s dragen bij aan het perfecte plaatje van je makelaardij. Kantoorfotografie is een krachtige verleider, waarmee je je expliciet onderscheidt op je eigen website, je kantoorpagina op funda of in andere uitingen. Portret- en brandingfotograaf Wijnand Geuze van LINK fotografie geeft tips.
De foto’s van je medewerkers en kantoor geven bezoekers van je site of kantoorpagina een eerste indruk. Dit blijkt ook uit onderzoek dat funda heeft gedaan onder consumenten. Ondervraagden gaven op basis van foto’s van medewerkers bijvoorbeeld aan dat zij een kantoor professioneel en deskundig vinden overkomen.
Fotograaf Wijnand Geuze ziet dat veel makelaars de zeggingskracht van goede, doordachte kantoorfotografie onderschatten. Met zijn specialisatie in portret- en brandingfotografie helpt hij ondernemers hun kantooridentiteit zichtbaar te maken in beeld. Wat geeft een foto overtuigingskracht? Geuze heeft zes tips.
Fotograaf Wijnand Geuze
Laat het team en kantoorsituaties zien
‘Als je een dienst verkoopt, verkoop je eigenlijk jezelf,’ aldus Geuze. Een klant die zoekt naar een goede makelaar, wil weten wie je bent en waar je kantoor voor staat. ‘Foto’s van het team en kantoorsituaties tonen in één oogopslag die informatie over je kantoor.’
Kleed je als je klant
Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Volgens Geuze een cruciale vraag. Spiegel jezelf in je fotografie aan je klant en laat zien wat je biedt, is zijn advies. Ben je het informele type dat jongeren bedient of werk je in het topsegment voor kapitaalkrachtige kopers? ‘Als je weet hoe je ideale klant zich gedraagt en kleedt, kun je je daaraan conformeren. Wees wel altijd verzorgd; je wilt autoriteit en betrouwbaarheid uitstralen.’ Handig is om bij fotosessies de kledingkeuzes af te stemmen, bijvoorbeeld een uniforme look voor de kantooruitstraling en een individuele look voor de persoonsuitstraling.
Gebruik portretfoto’s én actiefoto’s
Portretten tonen het gezicht en daarmee de persoonlijke uitstraling van medewerkers. ‘Zorg voor eenheid door iedereen recht in de lens te laten kijken,’ tipt Geuze. Laat meer zien dan alleen een ‘smoelenboek’ met portretten van het team. ‘Denk ook aan brandingfoto’s, waarin medewerkers te zien zijn in een kantoorsituatie of in gesprek met een klant. Zulke foto’s versterken de tekst op je website of kantoorpagina en dragen ook bij aan de totale uitstraling.’ Rust en eenvoud zijn daarbij belangrijk, zegt hij. Het gaat erom dat je een duidelijk beeld schetst van de werkzaamheden op kantoor en het contact met de klant. ‘Zorg dat het zo authentiek mogelijk overkomt, dat zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen.’
Cameravrees? Ontspan en kijk ‘cool’
Veel mensen vinden poseren ongemakkelijk en staan daarom vaak ‘gespannen’ of zelfs angstig op de foto. Door cameravrees houden ze hun adem in en spannen hun spieren verkeerd aan. Neem de tijd om te ontspannen. Geuze: ‘Praat, lach of doe samen wat ademhalingsoefeningen voordat de fotosessie begint.’
Wat ook helpt: een zelfverzekerde houding aannemen: ‘Dat draagt meteen bij aan je gemoedstoestand.’ Geuze geeft drie waardevolle tips: ‘Houd je rug recht en borst vooruit, strek je nek en gezicht uit als een schildpad voor een open en geïnteresseerde blik, dat verbloemt ook een eventuele onderkin. En kijk ‘cool’, door je ogen iets dicht te knijpen alsof je heel aandachtig naar iemand luistert.’Lachen helpt niet
Lachen helpt niet als je een goede foto wilt, zegt Geuze. ‘Dat straalt juist onzekerheid uit. Een goede portretfotograaf vraagt je nooit ‘lach eens', maar zorgt voor een oprechte lach door op een natuurlijke manier te communiceren.’ Een natuurlijke, functionele lach past vooral prima bij brandingfoto’s.
Kies het juiste licht
Licht is een belangrijke factor bij fotografie. Professionele fotografen bezitten zowel de kennis als de apparatuur om daar goed gebruik van te maken. ‘Softboxen zorgen voor zacht licht, waarmee je iemands persoonlijkheid naar boven haalt. Hard licht is ongenadig: dat geeft scherpe schaduwen en toont ieder rimpeltje.’ Bij brandingfoto’s is natuurlijk licht belangrijk om de foto’s realistisch en betrouwbaar te maken.
Zelf fotograferen of laten doen?
Volgens Geuze maakt een professionele fotograaf het verschil: ‘Persoonlijkheid in een portret leggen en eenheid in de fotografie brengen, is namelijk erg moeilijk. Potentiële klanten moeten in één oogopslag kunnen zien wat voor soort makelaar je bent. Hiermee kun je je optimaal onderscheiden.’
Nieuwsgierig naar meer? Op zijn website deelt Geuze meer praktische tips
Nieuwe klanten bereiken via funda?
Dat kan! Paulien en haar collega’s adviseren je graag over hoe jij optimaal zichtbaar bent bij jouw doelgroep.