Bezoeken meer mensen funda via de app of website?
- 2 minuten leestijdFunda geeft antwoord op de vraag van mei
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand vraagt Marian de Munnik-Van Stee van Van der Linden Groep uit Almere zich af hoe de meeste mensen op funda kijken: via de app of de (mobiele) website? We doken in de data en zochten het uit.
Huizen kijken op je telefoon, via de app of tóch achter je laptop: hoe gebruiken consumenten funda het liefst? Die vraag stelt Marian de Munnik-Van Stee van Van der Linden Groep. ‘Als we weten hoe mensen het platform bekijken, kunnen we inschatten hoe we onze advertenties het beste kunnen inzetten.’
Voor een duidelijk antwoord op deze vraag is het handig om te weten hoe de websites en app van funda aan de ‘achterkant’ werken. De mobiele website ziet er qua vorm iets anders uit dan de gewone website, maar de inhoud en de werking zijn bij beide hetzelfde.
App werkt iets anders
Bij de app zijn de functionaliteiten net iets anders dan op de (mobiele) website. Zo is er bij Blikvanger-advertentie in de app bijvoorbeeld geen ruimte voor het logo van de makelaar. Soms duurt het ook wat langer voor aanpassingen op de website zichtbaar zijn in de app, omdat we deze apart moeten doorvoeren. Niet alle aanpassingen op de website doen we overigens ook in de app, omdat consumenten een app nu eenmaal anders gebruiken en hiervan andere functionaiteiten verwachten.
Website populairst
Welke van de drie manier worden het meest gebruikt? Daarvoor kijken we naar de cijfers van het eerste kwartaal van 2022. In die periode vonden er in totaal iets minder dan 209 miljoen sessies plaats op het platform – dus op de (mobiele) website en de app samen. Een sessie is een reeks paginaweergaven van één gebruiker. Sluit iemand de browser of de app af en start-ie ’m later weer op? Dan is dat een nieuwe sessie.
Slechts een derde van de funda-bezoekers gebruikt de app
Iets minder dan 70 miljoen, dus zo’n 33% van die sessies vonden plaats in de funda app. De overige 139 miljoen (circa 67%) vonden plaats op de (mobiele) website. Als we dat uitsplitsen naar desktop, telefoon en tablet is dit de verdeling:
desktop: 42 miljoen (30%)
telefoon: 90 miljoen (65%)
tablet: 7 miljoen (5%)
Verreweg de meeste bezoekers bekijken funda dus via de website of mobiele website. Zij kunnen gebruikmaken van dezelfde functionaliteiten en zien een advertentie als Blikvanger dus ook op dezelfde manier. Slechts een derde van de funda-bezoekers gebruikt de app en krijgt andere functionaliteiten of een andere weergave van Blikvanger te zien. Bij het presenteren en promoten van uw objecten is het dus goed om de (mobiele) website als uitgangspunt te nemen.
Laat uw object opvallen tussen de zoekresultaten
Met Blikvanger promoot u uw object met meer foto’s en een pakkende tekst.