Consumenten zijn blij met onze verbeterde zoekfunctionaliteit

2 minuten leestijd

Gebruikers geven zowel het gebruiksgemak van funda als het platform zelf een 8

Het afgelopen half jaar hebben we het zoeken op funda flink verbeterd. Zo verbinden we de juiste kopers nog beter aan het juiste aanbod van makelaars. En met resultaat: consumenten blijken tevredener over funda.

Als tweezijdig platform zijn we continu in ontwikkeling om zowel de consument als de makelaar het beste woningplatform van Nederland te bieden. Door onderzoek te doen, te luisteren naar feedback en te kijken naar het gedrag op funda, weten we waar de verbeterkansen liggen.

Uit onderzoek blijkt dat 53% van de funda-gebruikers serieus overweegt om binnen nu en twee jaar te verhuizen. En die stap is voor veel mensen niet niks. Daarom bieden we ze grip op wonen. Dat doen we met het meest complete aanbod, relevante inzichten en oplossingen én laagdrempelig contact met makelaars voor advies op maat.

Grip op zoeken

De belangrijkste functionaliteit waarmee funda de consument houvast biedt, is de zoekfunctie. Daar hebben we het afgelopen half jaar dus in geïnvesteerd. Wat hebben we gedaan?

  1. Buurten selecteren
    Het meest gevraagde verzoek van consumenten was het makkelijk kunnen selecteren van een buurt in een specifieke stad of dorp. En ze blijken blij met de oplossing: dagelijks tonen we meer dan 600.000 zoekresultatenpagina’s voor buurten.

  2. Favoriete huizen bewaren
    Om zoekers nog beter te helpen in hun zoektocht is het bewaren en delen van huizen verbeterd. Nu krijgt de consument nog meer triggers om jouw object te bewaren als favoriet en updates te ontvangen. Huizen worden nu 26% vaker bewaard als favoriet en de favorietenpagina van gebruikers wordt 33% vaker bezocht.
    Lees meer over deze update >

  3. Meer aandacht voor opgeslagen zoekopdrachten
    Een veelgevraagd verzoek was het kunnen bewaren van meerdere zoekopdrachten. Zo is het makkelijker om naar meerdere scenario’s, zoals locaties en woonwensen tegelijkertijd te zoeken. Het totaal aantal opgeslagen zoekopdrachten is met deze verbetering de 1,2 miljoen gepasseerd. Is er nieuw aanbod dat aan de opgeslagen zoekopdracht voldoet? Dan krijgen funda-gebruikers een notificatie in de app (mits ingesteld) en een e-mail waarin we ze aanmoedigen om de volgende stap naar de makelaar te zetten.
    Lees meer over deze update >

  4. Nieuwe homepage met nieuwe zoekbalk
    De nieuwe zoekbalk maakt het zoeken op funda nog makkelijker en efficiënter. Zo staan bewaarde en vorige zoekopdrachten onder het zoekveld en krijg je automatisch suggesties die bij klikken meteen naar het zoekresultaat leiden. Ook kun je de zoektocht direct op de kaart starten.
    Lees meer over deze update >

  5. Vernieuwde filteropties
    Verschillende filteropties zijn vernieuwd en de gebruiksvriendelijkheid ervan is verbeterd. Zo hebben we de filter ‘Toegankelijkheid’ uitgebreid en is die in twee weken tijd al ruim 40.000 keer gebruikt. Verder is nu beter zichtbaar welke filters zijn geactiveerd waardoor het zoeken nog overzichtelijker wordt.
    Lees meer over deze update >

  6. Zoeken naar Europese objecten verbeterd
    We hebben het Europese aanbod aan het totale zoekaanbod toegevoegd. Hierdoor kan je veel meer filteropties selecteren, waardoor je makkelijker geschikte Europese objecten vindt. Daarbij kunnen gebruikers het Europese aanbod nu ook in de app en op de kaart zoeken.
    Lees meer over deze update >

  7. Zoekervaring in de app verbeterd
    Tot slot is de algehele zoekervaring in de funda app een stuk prettiger geworden. Zo laadt de kaart in de app een stuk sneller en is scrollen en filteren in de app geoptimaliseerd.

Dat de verbeteringen gewaardeerd worden, blijkt wel uit het feit dat zoekers het gebruiksgemak én hun algehele tevredenheid met een 8 beoordelen.

De komende tijd werken we verder aan het optimaliseren van de zoekfunctionaliteit. Hoe beter de zoekervaring op funda voor de 4,4 miljoen unieke bezoekers per maand, hoe relevanter het platform blijft in de volgende stap op de woningmarkt. Bezoekers zijn niet alleen op zoek naar een nieuw huis, ze zoeken ook iemand die ze in deze grote stap kan bijstaan: de makelaar. Daarom kijken we altijd hoe we de makelaar een podium kunnen geven op funda.

Meer relevante veranderingen op funda, funda in business en in funda desk?

We werken continu aan het verbeteren van het platform op basis van data, jouw feedback en inzichten. Met als doel jouw makelaarskantoor en objecten beter te laten presteren op funda. Benieuwd wat we allemaal recent veranderd of verbeterd hebben?

Bekijk alle platform updates