‘De focus van funda wordt breder dan kopers en verkopers’

- 3 minuten leestijd

CEO Quintin Schevernels over 20 jaar funda

Toenemende digitalisering, de coronacrisis en een steeds krapper wordende huizenmarkt hebben impact op de behoeften van makelaars en consumenten. Ook de rol en toegevoegde waarde van funda zal hierdoor veranderen, zegt CEO Quintin Schevernels.

Funda startte twintig jaar geleden als een huizenplatform dat kopers en verkopers bij elkaar brengt. Maar funda kan via digitalisering nog meer waarde toevoegen op het gebied van woongerelateerde zaken, vindt Quintin Schevernels, CEO van funda.

Toen je in 2018 in dienst trad bij funda, had het bedrijf al een marktleiderspositie. Maar er was wel werk aan de winkel. Je vond dat er te weinig aandacht was voor de behoefte van klanten en ook de technologie was redelijk verouderd. Hoe tevreden ben je op dit moment?‘We hebben flinke slagen gemaakt met nieuwe functionaliteiten op ons platform, bijvoorbeeld met relevante buurtinformatie, de Waardecheck, de ‘makelaar zoeken’-functie en realtimenotificaties. Daarmee voegen we veel extra waarde toe in de zoektocht van consumenten naar een nieuwe woning. Ook hebben we de onderliggende technologie op veel vlakken enorm gemoderniseerd. We kregen vorig jaar echter ook te maken met de coronacrisis die we moesten managen en een woningmarkt die natuurlijk extreem krap is.’

Quintin Schevernels

Welke kansen en uitdagingen zullen de komende jaren vooral bepalend zijn voor de koers van funda?

‘Vooral de toenemende digitalisering en veranderende wensen bij zowel makelaars als consumenten. Wij willen beide groepen zo veel mogelijk gemak, snelheid en relevantie bieden. Daarnaast is natuurlijk belangrijk hoe vraag en aanbod zich verder zullen gaan ontwikkelen. Funda is een sterk platform; met alle veranderingen die we in de toekomst kunnen verwachten, ligt er een mooie kans voor ons om het voortouw te nemen om via digitalisering meer waarde toe te voegen voor consumenten, makelaars en andere businesspartners. Denk bij die laatste groep bijvoorbeeld aan hypotheekverstrekkers en energiebedrijven.’

Hoe kan funda meer toegevoegde waarde bieden aan deze doelgroepen?

‘In de zeer krappe markt hebben makelaars juist behoefte aan verkopers en ook meer en meer aan de selectie van kopers. Makelaars willen natuurlijk niet alleen méér leads, maar vooral waardevollere leads. Leads die klanten worden en dus omzet opleveren. Veel makelaars zijn daarbij al bezig met het verbreden van hun producten en diensten. Funda wil en kan hen daarbij op verschillende manieren helpen. Door inzicht te bieden in de behoefte van de consument, door leads aan te dragen, door een gemakkelijk en efficiënt proces te faciliteren en door samen nieuwe producten te ontwikkelen.

Uiteraard allemaal met oog voor de behoefte van de consument. Die wil steeds meer snelheid, transparantie, gemak en betrouwbaar advies met betrekking tot alle woongerelateerde zaken. Wij kunnen dat online op éen plek aanbieden: funda. We hebben een unieke positie om die waarde toe te voegen voor de consument en kunnen de makelaar in die transitie meenemen. Daarbij denken we ook dat er met alle nieuwbouw-plannen die eraan komen enorme kansen liggen voor funda om de makelaar te helpen zichzelf in dat proces te positioneren.’

**_Wat betekent dat concreet voor de focus van funda?

_**‘We gaan ons de komende jaren onder andere meer richten op de huiseigenaren en (potentiële) verkopers. Onze focus wordt daarbij ook breder dan alleen het bijeenbrengen van huizenkopers en -verkopers. Ons uiteindelijke doel richting makelaars is hen aan meer klanten en omzet te helpen. Daar horen ook meer en betere dataproducten bij. Te beginnen met beter gekwalificeerde leads.

Een andere belangrijke stap die we recent hebben gezet is de implementatie van SalesForce, ons nieuwe CRM-systeem. Daarmee hopen we onze communicatie met makelaars veel relevanter te maken.’

Noot van de redactie: dit interview is gepubliceerd in de onlangs verschenen Barometer, vóór de bekendmaking van het vertrek van Quintin Schevernels bij funda per 31 december 2021. De strategie van funda blijft echter onveranderd.

Funda
Funda Barometer: 20 jaar funda

Een jubileumeditie van de funda Barometer vol handige data voor uw marketing en inspirerende verhalen en visies van experts, consumenten en makelaars.

Lees meer