Marijn Pijnenborg: ‘Het kopen van een huis moest makkelijker en inzichtelijker’

Founding funda-directeur over de begindagen en de toekomst
In 2001 bouwde Marijn Pijnenborg met een team van acht de eerste versie van het huizenplatform, met een sterke focus op de consument. Hoe kijkt zij naar het funda van vandaag? ‘Dat er funda-fans bestaan, is het ultieme bewijs dat ons plan is geslaagd.’
Voordat je bij funda begon, zette je Freeler op, de eerste gratis internetprovider van Nederland. Welke ervaringen heb je daarvan meegenomen naar funda?
‘Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb daar geleerd dat er ook té veel geld in een bedrijf kan zijn. Ik begon Freeler vlak voor de dotcombubbel: zolang je omzet haalde, maakte de winst onderaan de streep niet uit. Dat was mooi, maar zorgde er ook voor dat we te veel dingen tegelijk deden met te weinig focus. Dan doe je ze maar half. Dus toen ik met funda begon, wilde ik er zeker van zijn dat de basis goed was en dat het bedrijf goed liep. Vanuit daar konden we verder innoveren.’
Waaraan moest die goede basis voldoen?
‘Ik zag ontzettend veel mogelijkheden om online waarde toe te voegen aan de huizenmarkt. De voornaamste winst viel te behalen door het proces van het kopen van een huis makkelijker en leuker te maken. Toentertijd had je als consument weinig informatie. Die kreeg je alleen via de makelaar. Vaak had je ook geen idee waar een straat zich bevond zonder een kaart te pakken.’
Je wilde je vanaf het begin alleen op consumenten richten en nam bewust niemand aan met verstand van vastgoed. Vanwaar die keuze?
‘Consumenten zelf naar huizen laten zoeken was een omslag in de markt. Wat wij wilden doen, was niet het bestaande proces automatiseren, maar dat proces ómgooien. Dat is ontzettend moeilijk te realiseren met mensen die al jarenlang in de vastgoedmarkt hebben gewerkt. Natuurlijk is hun kennis handig, maar niet in die eerste fase. Door met een team zonder makelaars te werken, konden we veel vrijer nadenken.’
Wat voor nieuwe inzichten leverde dat op?
‘Een goed voorbeeld is het gebruik van foto’s. Onder makelaars leefde destijds het idee dat je niet te veel foto’s moest tonen, want dan zouden mensen niet meer komen bezichtigen. Maar door een compleet beeld te geven van huizen, wisten consumenten juist veel beter wat ze kwamen bezichtigen. Dat leverde aan het begin weleens grappige situaties op, waarbij consumenten naar bezichtigingen kwamen met een uitgeprinte funda-webpagina. Wilde de makelaar iets vertellen over het huis, dan hadden ze die informatie al online gezien.’
Had je er begrip voor dat sommige makelaars daar misschien moeite mee hadden?
‘Absoluut, zij moesten hun eigen rol ineens herdefiniëren. Maar ik denk dat zowel consumenten als makelaars hier op de lange termijn beter van geworden zijn. Met het internet kregen consumenten toegang tot veel meer informatie, dus dat was vroeg of laat overgeslagen naar de huizenmarkt. Nu zijn makelaars veel meer een helpende hand, in plaats van alleen informatieverstrekker.’
Stond de NVM ook achter jouw aanpak om de eerste paar jaar vooral met een klein team zonder vastgoedkennis te werken?
'Zij wilden heel graag makelaars tevreden stellen met een mooi platform. Dat wilden wij ook, maar dat was niet onze eerste prioriteit: die lag bij de consument. Tegelijkertijd zagen ze wel dat onze aanpak werkte.
Als je kijkt naar grote onlinemarktplaatsen die de afgelopen twintig jaar zijn ontwikkeld, zoals Takeaway, Uber en Airbnb, dan zie je dat die vooral iets geautomatiseerd hebben wat al bestond. Daarmee hebben zij de markt overgenomen en een dominante marktpositie verworven, ten koste van de bestaande markt. Ik denk dat we er goed aan hebben gedaan om funda niet vanuit, maar naast de NVM te ontwikkelen. Beide partijen vullen elkaar aan en hebben elkaar nodig, wat een duurzaam model creëert waarvan beide partijen beter zijn geworden.’
Is funda uiteindelijk geworden wat je ervan gehoopt had?
‘Absoluut. Dat mensen nu fan zijn van funda is het ultieme bewijs dat we erin geslaagd zijn iets moois neer te zetten. Die fans waren er al na een paar jaar, dus het is ontzettend knap dat funda dat al twintig jaar volhoudt.’
Wat moet funda doen om dat succes ook de komende jaren vast te houden, denk je?
‘Ik denk dat daar nog wel een slag te maken valt. Vraag vaker aan consumenten wat ze goed vinden of wat ze stoort, dan weet je precies waar je waarde kunt toevoegen. Natuurlijk is de makelaar nog vaak nodig als expert, maar er moet een nieuwe balans gevonden worden om het koopproces van een huis transparanter te maken.’
20 jaar funda: terugblikken en vooruitkijken
Funda bestaat twintig jaar. Een mooie gelegenheid om terug te blikken en vooruit te kijken met makelaars en andere experts. Laat u inspireren door hun visie en verhalen. Meer verhalen