‘De nieuwbouwcampagne leverde direct tien inschrijvingen op’
Hoe een maatwerkcampagne Nieuwbouw in je voordeel kan werken
Nieuwbouw verkopen kan een uitdaging zijn. Makelaar Daniëlle zocht lang naar een goede advertentiestrategie voor haar nieuwbouwproject. Een maatwerkcampagne op funda leverde direct tien inschrijvingen op. ‘Ik ben nu al heel blij met het resultaat.’
Het nieuwbouwproject dat makelaar Daniëlle verkocht, klinkt veelbelovend: 56 duurzame woningen, variërend van 129 tot 156m2, met een diepe tuin en één of twee parkeerplaatsen per woning. De wijk kwam midden in het groen te liggen, met het strand op nog geen tien minuten fietsen. Wie behoefte heeft aan reuring is zo in Den Haag. Toch was het nieuwbouwproject begin 2023 nog niet volledig verkocht.
Zelf aan de knoppen draaien
De verkoop begon in oktober 2022. Na een stroeve start besloot Daniëlle het over een andere boeg te gooien. ‘Ik verkoop al zo’n vijftien jaar nieuwbouw’, vertelt ze. ‘In die jaren heb ik alles gedaan om nieuwbouwprojecten zichtbaarder te maken: reclames langs de weg, een advertentie in de krant – 1500 euro kost dat, en dan staat het er maar één keer in – en natuurlijk socialmediacampagnes. Je schiet met hagel: je bereikt wel veel mensen, maar niet specifiek woningzoekers. Bij dit project had deze tactiek weinig effect.’
Zo gebruik je funda voor nieuwbouwpromotie
Uit onderzoek van funda blijkt dat 68% van de kopers geen duidelijke voorkeur heeft voor bestaande bouw. Dit is dus het perfecte moment om jouw nieuwbouwproject te promoten. In dit webinar ontdek je hoe je jouw doelgroep op funda kunt bereiken met branding- en conversiecampagnes.
Tijdens een funda-webinar over het promoten van nieuwbouw hoorde Daniëlle voor het eerst over de mogelijkheden van een maatwerkcampagne. ‘Toen dacht ik meteen: dit heb ik nodig. Het nieuwbouwproject lag in een klein dorp. Met een maatwerkcampagne kan ik me specifiek richten op zoekers in Den Haag en Rijswijk die dit dorp nog niet eerder hebben overwogen, maar wel de voordelen ervan inzien. En net zo lang aan de knoppen draaien tot we de juiste mensen hebben bereikt.’
Direct tien inschrijvingen
Digital Media Consultant Jan Jonker hielp Daniëlle met het opzetten van de campagne. ‘Ik kon kiezen hoe vaak het project zou worden vertoond. Hij gaf me daarvoor drie opties. Bij het goedkoopste voorstel zou de advertentie 90.000 keer vertoond worden, bij de grootste campagne bijna 250.000 keer. Ik dacht: als je geld uitgeeft aan een campagne, moet je het goed doen. Daarom zijn we voor de grootste campagne gegaan en werd de advertentie op zowel de koop- als nieuwbouwpagina van funda vertoond.’
In de eerste week van de campagne kreeg Daniëlle direct tien inschrijvingen voor het nieuwbouwproject en ook twee maanden later kwamen er nog steeds reacties binnen.
Steeds specifieker targeten
Elke twee weken stuurde Jan een update van de cijfers en keken ze hoe ze de advertentie kunnen bijsturen voor nog beter resultaat. 'Aanvankelijk toonden we de campagne aan een brede groep woningzoekers in Den Haag, Rijswijk en het Westland. Gaandeweg zijn we specifieker gaan targeten.’ Volgens Daniëlle was dat een logische stap: uit de resultaten kwam naar voren dat er vooral reacties uit Den Haag kwamen. ‘Het is zonde om de campagne dan ook in Rijswijk en het Westland te laten lopen.’
Onder de aandacht blijven
Daniëlle is erg blij met het resultaat. ‘Niemand is afgehaakt omdat ze de woning niet mooi vinden. Wel kregen veel aspirant-kopers de financiering niet rond, of ze waren bang dat ze hun eigen woning niet goed kunnen verkopen. Die angst kan ik als verkopend makelaar niet bij ze wegnemen, ik weet ook niet hoe de markt er over twee jaar voor staat. Maar ik ben ervan overtuigd dat we ook toekomstige projecten verkopen als mensen het zien en blijven zien.'